Aplikacja ma za zadanie zapoznanie odbiorcy z pojęciem fraktala. Przedstawione zostaną klasyczne zbiory zwane fraktalami oraz wyjaśniona zostanie idea fraktala - samopodobieństwo. Klasyczne zbiory, które dziś nazywamy fraktalami znane były od bardzo dawna, np. zbiór Cantora, trójkąt Sierpińskiego czy zbiory Julii lub Mandelbrota ale dopiero dzięki rozwojowi techniki mogliśmy zobaczyć całe ich piękno. Obiekty fraktalne mają niewątpliwie jedną cechę wspólną: powstają w ciągu powtarzającego się procesu wg. ściśle określonych reguł.
Instrukcja poruszania się po stronie
Większość stron zawiera swoje slajdy czyli poziome przejścia stron które są rozwinięciami tematu lub dodatkami.
Po stronie można się poruszać za pomocą paska nawigacji umieszczonego po prawej stronie lub za pomocą kółka myszy lub strzałek na klawiaturze.
Fraktale - piekno matematyki
Generatory
Aplikacja została stworzona z myślą o dużych rozdzielczościach.
Została przetestowana w rozdzielczości 1024x768 i większych, poniżej tego limitu strona może nie działać poprawnie.
Polecam używać trybu pełnoekranowego(f11).
Trójkąt Sierpińskiego otrzymamy usuwając ze środka trójkąta równobocznego trójkąt o długości boku równej długości początkowej, z pozostałymi trzema trójkątami robimy to samo i tak w nieskończoność. Obiekt graniczny takiego postępowania nazywamy trójkątem Sierpińskiego.
Zbiór Cantora powstaje w następujący sposób: Ze środka odcinka wycinamy odcinek równy jego długości, z pozostałymi dwoma częściami robimy to samo i tak w nieskończoność. Obiekt graniczny takiego postępowania to właśnie zbiór Cantora
Płatek Kocha czyli fraktal samopodobny.
Każdy bok trójkąta dzielimy na trzy równe części, po czym zamiast środkowej części wstawiamy dwa boki trójkąta równobocznego o boku długości równej długości początkowej. Procedurę powtarzamy w nieskończoność. Obiekt graniczny takiego postępowania nazywamy płatkiem Kocha.
Podstawowe pojęcia potrzebne do zrozumienia tematu
Pojęcie liczb zespolonych
Liczby zespolone zostały wprowadzone w potrzebie wyciągania pierwiastków z liczb ujemnych.
Samą liczbę zespoloną nazywamy parę uporządkowanych liczb rzeczywistych z=x+yi, gdzie:
z = liczba zespolona (x,y)
=−1
Postać algebraiczna:
Każdą liczbę zespoloną z można zapisać w postaci z=x+yi
z=x+yi dzieli się na :
- cześć rzeczywistą x (re z = x)
- cześć urojoną y (im z = y)
liczbę przeciwną do z=x+yi nazywamy -z=-x−yi
modułem liczby zespolonej |z|=
Moduł liczby zespolonej można więc traktować jako jej odległość na płaszczyźnie zespolonej od początku układu współrzędnych.
Działania na liczbach zespolonych
z1 = x + yi, z2 = a + bi
z1 = z2
=−1 więc dodawanie odejmowanie i mnożenie będzie wyglądało tak:
z1+z2=(x+a)+(y+b)i
z1−z2=(x−1)+(y−b)i
z1∗z2=(xa−yb)+(xb−ya)i
i dzielenie ...
=
Płaszczyzna zespolona
Płaszczyzna zespolona to model ciała liczb zespolonych.
Płaszczyzne zespoloną można utożsamiać z płaszczyną kartezjańską, gdzie każdej liczbie zespolonej postaci z=x + yi odpowiada punkt P = (x,y).
Na płaszczyźnie zespolonej występuje "jeden" typ nieskończoności (na osi liczbowej mieliśmy do czynienia z +∞ i -∞). Mówimy, że liczba zespolona z dąży do nieskończoności jeśli "oddala się" od początku układu współrzędnych, czyli jej moduł dąży +∞.
Iteracja
Iteracja to z łaciny powtarzanie. W przypadku funckji polega na kolejnym wyliczaniu wartości funkcji dla ustalonego punktu początkowego.W przypadku funkcji rzeczywistej : f(x) = +1 i punktu startowego x=0.
f(0)=+1 = 1
f(1)=+1 = 2
f(2)=+1 = 5
f(3)=+1 = 10
f(4)=+1 = 17
…
f(10) = +1 = 101
…
W przypadku funkcji zespolonej f(z)=+ 3 + i punktu startowego z = i
f(i) = + 3 + i=-1+3+i=2+i
f(2+i) = + 3 + i =4+4i-1+3+i=6+5i
f(6+5i) = 2+3+i=36+60i-25+3+i=14+61i
...
Itp. w zależności ile razy chcemy powtórzyć daną iteracje.
Programy użyte do stworzenia strony
Notepad++
NetBeans
JQuery
BootStrap
JQuery.fullPage
Amaya
Gimp
LibreOffice
Biliografia
http://www.algorytm.org/
http://www.csharphelper.com/
http://smallenvelop.com/display-loading-icon-page-loads-completely/
http://www.w3schools.com/
http://www.albertostrumia.it/Fractals/fractalMaps/MappeMandJulia.html
http://www.butterflyeffect.ca/Close/Pages/JuliaSets.html
http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/julia/julia.html
https://github.com/shpoont/bootstrap-arrow-buttons/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fraktal/