Język polski I TbG

antyk

Witajcie w kolejnym tygodniu pracy on-line!!! Na bieżacy tydzien proponuje następujace tematy,ktore beda doskonalic pisanie rozprawki argumentacyjnej.1.Los musi się wypełnic,nie można go zmienić,uniknąc-rozwaz temat odwołujac sie do Mitu o Syzyfie oraz krola Edypa/dowolny fragment/.2. Hybris a bohaterowie Króla Edypa i Antygony/dowolne fragmenty/3. Jaki wizerunek władcy proponuje literatura???wezcie pod uwage Krola Edypa i wybrany tekst kultury.Pamietajcie,ze sa to ćwiczenia!!! zapisujcie swoje przemyślenia w zeszycie,według schematu,który ustalilismy przed epidemia.

Bądzcie rozsądni, bo to dla nas trudny czas!!W kolejnym tygodniu pojawią sie nastepne propozycje

Moj adres mailowy dla Was- naukaonline2020@onet.pl.

Plan zajec na kolejny tydzien:30.03/2godz.lek./

Do podanych punktów nalezy napisac notatkę w zeszytach.

Temat1:Średniowiecze-ogolna charakterystyka epoki.

1.Ramy czasowe epoki oraz jej nazwa.

2.Życie codzienne w sredniowieczu.

3.Epoka wyrażona w popularnych terminach:teocentryzm,system feudalny,uniwersalizm,dualizm,scholastykasztuki wyzwolone,Akademia Krakowska,

4.Wzorce osobowe epoki:asceta,rycerz,władca.

5.Cechy literatury sredniowiecza: dwujęzycznosć, anonimowość,hagiografia,historiografia.

Praca domowa:Analizując wykres epoki ze stron 126-127,podaj wydarzenia historyczne,które towarzyszyły wiekom średnim.

03.04.2020

Temat2: Życie codzienne w średniowieczu.

Czytamy tekst ze str.131 i odpowiadamy na pytanie z cw.1/131,  a dodatkowa dla chetnych polecam film ,,Imię rózy,,na podstawie powieści Umberto Eco/dostepny na you tube lub cda/

06.04.2020  /2 godz.lek/

Temat: Bogurodzica – miejsce utworu w dziejach literatury polskiej.

Podręcznik str.146

1.Geneza utworu,czyli autor,czas ,okoliczności i miejsce powstania.

2.Sytuacja liryczna w utworze.

3.Postaci przywołane w tekście.Relacje,jakie je łączą/ Maryja, Jan a Jezus/.

4.Prośby podmiotu lirycznego kierowane do adresatów.

5 Wizerunek Matki w  utworze.

6.Modlitewny charakter utworu.

Dla ciekawych: korzystajac z możliwości proponowanej przez Muzeum Narodowe w Wwie ,mozna w sposób wirtualny odejrzec Galerie Sztuki Średniowiecznej/www.mnw.art.pl,zakładka Mulitimedia/ do pobrania za darmo!Spróbujcie porównac wizerunek MBoskiej z tym ,o ktorym mowa w Bogurodzicy.Chętne osoby prosze o przesłanie pisemnej wypowiedzi na adres mailowy naukaonline2020@onet.pl

Przesylam tez karte pracy, która ułatwi zrobienie notatki.-bogurodzica

Prosze nie zwracac uwagi na proponowane strony/sa różne wydania podręcznika/

Osoby chętne z klasy !!! propozycja przygotowania prezentacji ,które bedą dotyczyc: Tomizmu,Augustynizmu,Franciszkanizmu,Stylu romańskiego oraz Stylu gotyckiego / 4 oddziene prezentacje/.kontakt mailowy.termin realizacji ok.20 kwietnia.

Spokojnych Swiat Wam życzę!!!!en

17.04.2020 

Temat:Lament świetokrzyski jako arcydzieło średniowiecza.

1.Geneza utworu/czas i okolicznosci powstania,autor,synonimiczne tytuły/

2.Kreacja podmiotu lirycznego w utworze/str.148/

3.Nadawca i odbiorcy komunikatu w utworze- zapiszcie adresatów wypowiedzi,uzasadniając cytatem z utworu.

4.Maryja jako matka- uczucia podmiotu lirycznego.

5.Cierpienie jako topos w literaturze: kto cierpi w Lamencie i dlaczego?

Praca domowa : narysuj w zeszycie schemat komunikacji interpersonalnej, z która mamy do czynienia w utworze/uwzględnij terminologie:nadawca,odbiorca,kod jezykowy,kanał kom itd/

20.04.2020/2h/

Temat:Motyw Matki Bolesciwej w wybranych tekstach kultury.

1.Stabat Mater Dolorosa jako termin funkcjonujacy w literaturze ,sztuce,tekstach kultury- odnosi się do rozpaczy,bólu i cierpienia Maryi pod krzyżem ,na którym umiera Jezus.

2. Pieta Michała Aniola jako refleksja artysty odnasząca sie do  w/w  zagadnienia.

3.Wiersz J.Wittlina ,,Stabat Mater,,jako nawiązanie do sytuacji dramatu Maryi.

4.Reprodukcja ,,Madonna karcąca dzieciatko,, Maxa Ernsta – jako próba nieznanego dotychczas wizerunku   Maryi.

Proszę o zapoznanie sie z w/w  tekstami  i wykonanie notatki,  w której odniesiecie się do wybranego z punktów 1-4 tekstu kultury.Pamietajcie o zasadach, wg których interpretujemy dzieła malarskie ,wiersz czy rzeźbę.

Osoby ,z parzystymi nr w dzienniku   proszę o przesłanie pracy ,która odniesie się do wybranego tekstu kultury od pkt 2-4 !!! wybieracie tylko jeden tekst !!!na maila/naukaonline2020@onet.pl/

24.04.2020

Temat: Doskonalimy techniki czytania ze zrozumieniem.

Do przeczytania tekst,,Łagodni ludzie i zwierzęta,, str.185-186

pamiętajcie,ze czytać ze zrozumieniem mozemy na dwa sposoby: czytamy całość i odp.na pytania lub czytamy pytania, na które odpowiedzi zapisano w akapitach!!

zajęcia to forma ćwiczeń,odpowiedzi zapiszcie w zeszytach

27,04.2020 – /2h/

Temat: Sredniowieczne wzorce osobowe- asceta.

1.Czas i okliczności powstania Legendy o sw. Aleksym.

2.Legenda jako tekst HAGIOGRAFICZNY-czyli ukazujący zycie świetych.

3.Kompozycja utworu.

4.Cech średniowiecznego ascety: chrześcijanin,odrzuca wszelkie wartości ziemskie,wyzbywa się dóbr materialnych,umartwia ciało,czyni cuda,wartością najwyzszą jest aureola świetości.

Prosze o przeczytanie Legendy o sw.Aleksym/poderecznik/ ,mozna skorzystac z dodatkowych źródeł

Spróbujcie odp na pytania

a/skąd pochodzi Aleksy?

b/jak maja na imie jego rodzice?

c/czy Aleksy chciał się ożenic?

d/Kim była Famijana?

e/dlaczego Aleksy zwrócił pierścień zareczynowy?

f/co zrobił z kosztownosciami Aleksy?

g/dokąd udał się przyszły świety?

h/co niezwykłego wydarzyło się w kosciele?

i/gdzie Aleksy dokonał swego żywota?

j/jak przekazal swoja historie asceta?

k/co działo sie wRzymie po jego śmierci

Odpowiedzi zapiszcie w zeszycie,pod tematem lekcji.Poniewaz jezyk utworu znacznie rózni sie od współczesnej polszczyzny ,macie do dyspozycji słowniczek ,z którego nalezy skorzystac.

Na kolejne zajecia czytamy wiersz K.Iłłakowiczówny ,,Opowiesc małżonki….,, str.178

04.05.2020

Temat: Śladami sredniowiecza – K.Iłłakowiczówna ,,Opowiesc małzonki sw.Aleksego.

wiersz str.178

1.Tytuł utworu a jego   treść. .

2.Kreacja podmiotu lirycznego/emocje,uczucia,postawa wobec odejscia meza/

3.Relacja nadawca -odbiorca.

4.Sytuacja liryczna w utworze.

5.Wizerunek Aleksego zawarty w sredniowiecznej legendzie a utwór Iłłakowiczówny.

6.Rodzaj liryki.

Prosze zapisac odp. w zeszytach jako notatka do tematu

04.05.2020

Temat:Wzorzec osobowy sredniowiecza-rycerz.

W gimnazjum czytaliscie frag.Piesni o Rolandzie.Kazdy pamieta cechy rycerza:chrześcijanin,wierny swemu królowi,odddany ojczyźnie,przestrzegający Kodeksu rycerskiego,honorowy ,waleczny,gotów do poswięceń dla damy serca…..

Czytamy Dzieje Tristana i Izoldy /str.160-161/ i w krótkiej notatce pod tematem oceniamy postepowanie zakochanych.Czy miłosc do Izoldy wpłynęla na spełnianie przez Tristana obowiązków rycerskich???

W piatek spróbujemy porozmawiac o filmie Mela Gibsona Braveheart.Prosze zatem obejrzec film np .na youtube lub cda

08.05.2020

Temat:Bohater filmu Mela Gibsona współczesnym Rolandem?

Prosiłam o obejrzenie filmu pt.Braveheart Gibsona!!! Celem dzisiejszego spotkania jest określic,czy bohater szkocki realizuje etos sredniowiecznego rycerza.

Przypominam,sredniowieczny rycerz to człowiek,który:

-jest chrzescijaninem

-ojczyzna jest dla niego bardzo wazna

-jest wiernym wasalem władcy

-ma damę serca,której gotów poświęcic wszystko

-przestrzega kodeksu rycerskiego

-jest honorowy,dzielny i zaangazowany w powierzone mu zadania

Wykonajcie prace domowa,która przeslijcie do 11 maja .

Temat:Porównaj Rolanda z filmową postacią Wiliama. Jakimi wartościami kieruja sie bohaterowie??Przemyslana wczesniej i zgodną z regułami kompozycji pracę prosze przesłac na maila .oczekuje prac osób od nr 14 do konca listy

11.05.2020

Temat: Średniowieczny ideał władcy.

1.znaczenie terminu historiografia.

2.Cechy władcy doskonałego.

3.Miejsce Galla Anonima w dziejach polskiego narodu.

4.Wizerunek Bolesława Chrobrego na kartach Kroniki polskiej  /podrecznik/

Zapiszcie pod punktami krótka notatke,w której uwzględnicie 5 cech władcy doskonałego/analogicznie ,jak robilismy to w przypadku ascety i rycerza/.

11.05.2020/2h

Temat:Nie tylko o średniowiecznym ideale władcy-Ewa Lipska ,,Egzamin,,

Przeczytajcie wiersz dostepny na google

Zadajcie autorce utworu pytania ,które będą dotyczyć wiersza-jego tresci ,formy,kreacji podmiotu lirycznego,sytuacji nadawca-odbiorca.

Zastanówcie sie ,jakiego egzaminu dotyczy wiersz?co było podczas egzaminu oceniane?czy wynik egzaminu to zasługa zdającego?co to jest ironia?

W piatek, 15 maja, zaczynamy doktryny filozoficzne. Zatem prosze osoby,które zrobiły prezentacje o umieszczenie ich na grupie!!!K. Adamczyk-sw.Tomasz,K.Piotrowicz-sw.Augustyn,W.Widanka i J.Pawlik-sw.Franciszek.Na poczatek Tomizm i Augustynizm.Ja tez spróbuje je zamieścic tutaj na stronie nauki on line.

WAZNE!!! ogłaszam konkurs !

Filmik promujacy Wasz zawód /technik budownictwa/.Ujmijcie w nim to,czego powinni dowiedzieć się Wasi koledzy z podstawówki.Rok temu to Wy szukaliście ściezki edukacyjnej.Dziś oni maja takie same dylematy i pytania!!! Spróbujcie im pomóc.Forma dowolna,czas filmiku do 5 minut. Chetni zgłaszaja sie na maila/mogą to byc kilkuosobwe zespoły/

15.05.2020 

Temat: Doktryny filozoficzne średniowiecza.

1.Głowne założenia Augustynizmu -prezentacja Karoliny  P.

2.Idea dobra i zła w filozofii sw.Augustyna.

3.Wiara i rozum jako dwie drogi poznania świat wg sw. Tomasza- prezentacja Karoliny Adamczyk.

PROSZE o zamieszczenie prezentacji na Waszej grupie oraz ponowne przesłanie na mojego  maila.

18.05.2020/2h/

Temat: Postawa wobec Boga,świata i siebie reprezentowana przez sw.Franciszka.

1.Chrzescijańska idea dobra,zrozumienia i miłości wg sw.Franciszka-prezentacja Julii Pawlik i Wiktorii

2.Idea franciszkanizmu-ewangeliczne ubóstwo,miłosc do natury i prostego człowieka,chorych i biednych.

3.Bracia mniejsi w filozofii Franciszka.

4.Idea tekstu sw.Franciszka,,Pochwała stworzenia,,/str.156/

5.Wyznaczniki gatunkowe hymnu/piesni pochwalnej/

PROSZE o zamieszczenie prezentacji na grupie JULIA P. i WIKTORIA!!! oraz przesłanie ponowne na mojego maila

22.05.2020

Temat: Franciszkanizm w tekstach  różnych epok literackich.

Spróbujemy odnaleźć idee franciszkanizmu we współczesnych tekstach kultury.

1.Inspiracja doktryną sw.Franciszka w twórczości Jana Kasprowicza w ,,Księdze ubogich,,.

2.Wiersze ks.Jana Twardowskiego 

 *Św.Franciszku

*Drzewa niewierzące

*Mrówko,ważko,biedronko

3.Nawiązania do franciszkanizmu w wierszu Z.Herberta ,,Przepaść Pana Cogito,,

Wiersze dostępne na google.Szczególnie polecam lekture wierszy ks.Jana Twardowskiego.Zwróćcie uwagę na sposób obrazownia ,prostote wypowiedzi oraz ponadczasowość tekstów.

25.05.2020

Temat:Styl romański i gotycki w architekturze sredniowiecza.

Dzis przechodzimy do prezentacji,które przygotowły Wasze kolezanki: Julia i Kasia.

Proszę o zamieszczenie prac na grupie i zrobienie notatki do stylów.

25.05.2020

Temat: Powtarzamy wiadomości ze średniowiecza.

sprawdzian-ze-sredniowiecza-wersja-a  

Potraktujcie tę kartę pracy jako synteze wiadomości.Odp zapiszcie w zeszycie.NIE WYSYŁAĆ!!!

29.05.2020

Temat: U żródeł polszczyzny.

Podrecznik str.169-171

1.Jezyk polski wsystemie jezyków praindoeuroprjskich/przepiszcie wykres ze str.169/

2.Grupa języków słowiańskich.

3.Slady dawnych procesów jezykowych w polszczyżnie: palatalizacja,przegłos,liczba podwójna,jery./str.170-171/

4.Zabytki jezyka polskiego/tabela str.172/

Prosze zaopatrzyc sie w kolejną czesc podrecznika,poniewaz w kolejnym tygodniu zaczynamy renesans.

01.06.2020/2h/

Temat : O ideach renesansu w Polsce i Europie.

1.Nazwa epoki i ramy czasowe.

2.Przemiany społeczne i cywilizacyjne.

3.Reformacja i humanizm.

4.Antropocentryzm w renesansie.

.Życie codzienne w renesansie.

05.06.2020

Temat: Filozoficzne rozwazania renesansu.

1.Filozofia ERAZma z Rotterdamu.

2.Poglądy Niccolo Machiavellego.

15.06.2020/2h/

Temat: Poszukiwanie sensu zycia wyrazone w wybranych Piesniach J.Kochanowskiego.

Bierzemy pod uwage fragmenty piesni,które sa zamieszczone w podreczniku.

Poszukujemy stoicyzmu,epikureizmu,horacjanizmu,chrystianizmu.

Mozna dodatkowo zapisac wyznaczniki w/w filozofii.

19.06.2020

Temat: Patriotyczny charakter ,,Piesni V,, J. Kochanowskiego

Tekst podrecznik str .33/czesc II/.

Do przeanalizowania oytania pod tekstem.

22.06.2020

Temat: Obraz polskiej wsi w ,,Piesni swietojanskiej o Sobótce,, J. Kochanowskiego

Podrecznik str.3

Notatak w dowolnej formie.

Temat: Podsumowanie pracy w kl.I

 

 

 

 

 

 

 

cdn