Witajcie w kolejnym tygodniu pracy on-line!!! Na bieżacy tydzien proponuje następujace tematy,ktore beda doskonalic pisanie rozprawki argumentacyjnej.1.Los musi się wypełnic,nie można go zmienić,uniknąc-rozwaz temat odwołujac sie do Mitu o Syzyfie oraz krola Edypa/dowolny fragment/.2. Hybris a bohaterowie Króla Edypa i Antygony/dowolne fragmenty/3. Jaki wizerunek władcy proponuje literatura???wezcie pod uwage Krola Edypa i wybrany tekst kultury.Pamietajcie,ze sa to ćwiczenia!!! zapisujcie swoje przemyślenia w zeszycie,według schematu,który ustalilismy przed epidemia.
Bądzcie rozsądni, bo to dla nas trudny czas!!W kolejnym tygodniu pojawią sie nastepne propozycje
Moj adres mailowy dla Was- naukaonline2020@onet.pl.
Plan zajec na kolejny tydzien:30.03/2godz.lek./
Do podanych punktów nalezy napisac notatkę w zeszytach.
Temat1:Średniowiecze-ogolna charakterystyka epoki.
1.Ramy czasowe epoki oraz jej nazwa.
2.Życie codzienne w sredniowieczu.
3.Epoka wyrażona w popularnych terminach:teocentryzm,system feudalny,uniwersalizm,dualizm,scholastykasztuki wyzwolone,Akademia Krakowska,
4.Wzorce osobowe epoki:asceta,rycerz,władca.
5.Cechy literatury sredniowiecza: dwujęzycznosć, anonimowość,hagiografia,historiografia.
Praca domowa:Analizując wykres epoki ze stron 126-127,podaj wydarzenia historyczne,które towarzyszyły wiekom średnim.
03.04.2020
Temat2: Życie codzienne w średniowieczu.
Czytamy tekst ze str.131 i odpowiadamy na pytanie z cw.1/131, a dodatkowa dla chetnych polecam film ,,Imię rózy,,na podstawie powieści Umberto Eco/dostepny na you tube lub cda/
06.04.2020 /2 godz.lek/
Temat: Bogurodzica – miejsce utworu w dziejach literatury polskiej.
Podręcznik str.146
1.Geneza utworu,czyli autor,czas ,okoliczności i miejsce powstania.
2.Sytuacja liryczna w utworze.
3.Postaci przywołane w tekście.Relacje,jakie je łączą/ Maryja, Jan a Jezus/.
4.Prośby podmiotu lirycznego kierowane do adresatów.
5 Wizerunek Matki w utworze.
6.Modlitewny charakter utworu.
Dla ciekawych: korzystajac z możliwości proponowanej przez Muzeum Narodowe w Wwie ,mozna w sposób wirtualny odejrzec Galerie Sztuki Średniowiecznej/www.mnw.art.pl,zakładka Mulitimedia/ do pobrania za darmo!Spróbujcie porównac wizerunek MBoskiej z tym ,o ktorym mowa w Bogurodzicy.Chętne osoby prosze o przesłanie pisemnej wypowiedzi na adres mailowy naukaonline2020@onet.pl
Przesylam tez karte pracy, która ułatwi zrobienie notatki.-bogurodzica
Prosze nie zwracac uwagi na proponowane strony/sa różne wydania podręcznika/
Osoby chętne z klasy !!! propozycja przygotowania prezentacji ,które bedą dotyczyc: Tomizmu,Augustynizmu,Franciszkanizmu,Stylu romańskiego oraz Stylu gotyckiego / 4 oddziene prezentacje/.kontakt mailowy.termin realizacji ok.20 kwietnia.
Spokojnych Swiat Wam życzę!!!!en
17.04.2020
Temat:Lament świetokrzyski jako arcydzieło średniowiecza.
1.Geneza utworu/czas i okolicznosci powstania,autor,synonimiczne tytuły/
2.Kreacja podmiotu lirycznego w utworze/str.148/
3.Nadawca i odbiorcy komunikatu w utworze- zapiszcie adresatów wypowiedzi,uzasadniając cytatem z utworu.
4.Maryja jako matka- uczucia podmiotu lirycznego.
5.Cierpienie jako topos w literaturze: kto cierpi w Lamencie i dlaczego?
Praca domowa : narysuj w zeszycie schemat komunikacji interpersonalnej, z która mamy do czynienia w utworze/uwzględnij terminologie:nadawca,odbiorca,kod jezykowy,kanał kom itd/
20.04.2020/2h/
Temat:Motyw Matki Bolesciwej w wybranych tekstach kultury.
1.Stabat Mater Dolorosa jako termin funkcjonujacy w literaturze ,sztuce,tekstach kultury- odnosi się do rozpaczy,bólu i cierpienia Maryi pod krzyżem ,na którym umiera Jezus.
2. Pieta Michała Aniola jako refleksja artysty odnasząca sie do w/w zagadnienia.
3.Wiersz J.Wittlina ,,Stabat Mater,,jako nawiązanie do sytuacji dramatu Maryi.
4.Reprodukcja ,,Madonna karcąca dzieciatko,, Maxa Ernsta – jako próba nieznanego dotychczas wizerunku Maryi.
Proszę o zapoznanie sie z w/w tekstami i wykonanie notatki, w której odniesiecie się do wybranego z punktów 1-4 tekstu kultury.Pamietajcie o zasadach, wg których interpretujemy dzieła malarskie ,wiersz czy rzeźbę.
Osoby ,z parzystymi nr w dzienniku proszę o przesłanie pracy ,która odniesie się do wybranego tekstu kultury od pkt 2-4 !!! wybieracie tylko jeden tekst !!!na maila/naukaonline2020@onet.pl/
24.04.2020
Temat: Doskonalimy techniki czytania ze zrozumieniem.
Do przeczytania tekst,,Łagodni ludzie i zwierzęta,, str.185-186
pamiętajcie,ze czytać ze zrozumieniem mozemy na dwa sposoby: czytamy całość i odp.na pytania lub czytamy pytania, na które odpowiedzi zapisano w akapitach!!
zajęcia to forma ćwiczeń,odpowiedzi zapiszcie w zeszytach
27,04.2020 – /2h/
Temat: Sredniowieczne wzorce osobowe- asceta.
1.Czas i okliczności powstania Legendy o sw. Aleksym.
2.Legenda jako tekst HAGIOGRAFICZNY-czyli ukazujący zycie świetych.
3.Kompozycja utworu.
4.Cech średniowiecznego ascety: chrześcijanin,odrzuca wszelkie wartości ziemskie,wyzbywa się dóbr materialnych,umartwia ciało,czyni cuda,wartością najwyzszą jest aureola świetości.
Prosze o przeczytanie Legendy o sw.Aleksym/poderecznik/ ,mozna skorzystac z dodatkowych źródeł
Spróbujcie odp na pytania
a/skąd pochodzi Aleksy?
b/jak maja na imie jego rodzice?
c/czy Aleksy chciał się ożenic?
d/Kim była Famijana?
e/dlaczego Aleksy zwrócił pierścień zareczynowy?
f/co zrobił z kosztownosciami Aleksy?
g/dokąd udał się przyszły świety?
h/co niezwykłego wydarzyło się w kosciele?
i/gdzie Aleksy dokonał swego żywota?
j/jak przekazal swoja historie asceta?
k/co działo sie wRzymie po jego śmierci
Odpowiedzi zapiszcie w zeszycie,pod tematem lekcji.Poniewaz jezyk utworu znacznie rózni sie od współczesnej polszczyzny ,macie do dyspozycji słowniczek ,z którego nalezy skorzystac.
Na kolejne zajecia czytamy wiersz K.Iłłakowiczówny ,,Opowiesc małżonki….,, str.178
04.05.2020
Temat: Śladami sredniowiecza – K.Iłłakowiczówna ,,Opowiesc małzonki sw.Aleksego.
wiersz str.178
1.Tytuł utworu a jego treść. .
2.Kreacja podmiotu lirycznego/emocje,uczucia,postawa wobec odejscia meza/
3.Relacja nadawca -odbiorca.
4.Sytuacja liryczna w utworze.
5.Wizerunek Aleksego zawarty w sredniowiecznej legendzie a utwór Iłłakowiczówny.
6.Rodzaj liryki.
Prosze zapisac odp. w zeszytach jako notatka do tematu
04.05.2020
Temat:Wzorzec osobowy sredniowiecza-rycerz.
W gimnazjum czytaliscie frag.Piesni o Rolandzie.Kazdy pamieta cechy rycerza:chrześcijanin,wierny swemu królowi,odddany ojczyźnie,przestrzegający Kodeksu rycerskiego,honorowy ,waleczny,gotów do poswięceń dla damy serca…..
Czytamy Dzieje Tristana i Izoldy /str.160-161/ i w krótkiej notatce pod tematem oceniamy postepowanie zakochanych.Czy miłosc do Izoldy wpłynęla na spełnianie przez Tristana obowiązków rycerskich???
W piatek spróbujemy porozmawiac o filmie Mela Gibsona Braveheart.Prosze zatem obejrzec film np .na youtube lub cda
08.05.2020
Temat:Bohater filmu Mela Gibsona współczesnym Rolandem?
Prosiłam o obejrzenie filmu pt.Braveheart Gibsona!!! Celem dzisiejszego spotkania jest określic,czy bohater szkocki realizuje etos sredniowiecznego rycerza.
Przypominam,sredniowieczny rycerz to człowiek,który:
-jest chrzescijaninem
-ojczyzna jest dla niego bardzo wazna
-jest wiernym wasalem władcy
-ma damę serca,której gotów poświęcic wszystko
-przestrzega kodeksu rycerskiego
-jest honorowy,dzielny i zaangazowany w powierzone mu zadania
Wykonajcie prace domowa,która przeslijcie do 11 maja .
Temat:Porównaj Rolanda z filmową postacią Wiliama. Jakimi wartościami kieruja sie bohaterowie??Przemyslana wczesniej i zgodną z regułami kompozycji pracę prosze przesłac na maila .oczekuje prac osób od nr 14 do konca listy
11.05.2020
Temat: Średniowieczny ideał władcy.
1.znaczenie terminu historiografia.
2.Cechy władcy doskonałego.
3.Miejsce Galla Anonima w dziejach polskiego narodu.
4.Wizerunek Bolesława Chrobrego na kartach Kroniki polskiej /podrecznik/
Zapiszcie pod punktami krótka notatke,w której uwzględnicie 5 cech władcy doskonałego/analogicznie ,jak robilismy to w przypadku ascety i rycerza/.
11.05.2020/2h
Temat:Nie tylko o średniowiecznym ideale władcy-Ewa Lipska ,,Egzamin,,
Przeczytajcie wiersz dostepny na google
Zadajcie autorce utworu pytania ,które będą dotyczyć wiersza-jego tresci ,formy,kreacji podmiotu lirycznego,sytuacji nadawca-odbiorca.
Zastanówcie sie ,jakiego egzaminu dotyczy wiersz?co było podczas egzaminu oceniane?czy wynik egzaminu to zasługa zdającego?co to jest ironia?
W piatek, 15 maja, zaczynamy doktryny filozoficzne. Zatem prosze osoby,które zrobiły prezentacje o umieszczenie ich na grupie!!!K. Adamczyk-sw.Tomasz,K.Piotrowicz-sw.Augustyn,W.Widanka i J.Pawlik-sw.Franciszek.Na poczatek Tomizm i Augustynizm.Ja tez spróbuje je zamieścic tutaj na stronie nauki on line.
WAZNE!!! ogłaszam konkurs !
Filmik promujacy Wasz zawód /technik budownictwa/.Ujmijcie w nim to,czego powinni dowiedzieć się Wasi koledzy z podstawówki.Rok temu to Wy szukaliście ściezki edukacyjnej.Dziś oni maja takie same dylematy i pytania!!! Spróbujcie im pomóc.Forma dowolna,czas filmiku do 5 minut. Chetni zgłaszaja sie na maila/mogą to byc kilkuosobwe zespoły/
15.05.2020
Temat: Doktryny filozoficzne średniowiecza.
1.Głowne założenia Augustynizmu -prezentacja Karoliny P.
2.Idea dobra i zła w filozofii sw.Augustyna.
3.Wiara i rozum jako dwie drogi poznania świat wg sw. Tomasza- prezentacja Karoliny Adamczyk.
PROSZE o zamieszczenie prezentacji na Waszej grupie oraz ponowne przesłanie na mojego maila.
18.05.2020/2h/
Temat: Postawa wobec Boga,świata i siebie reprezentowana przez sw.Franciszka.
1.Chrzescijańska idea dobra,zrozumienia i miłości wg sw.Franciszka-prezentacja Julii Pawlik i Wiktorii
2.Idea franciszkanizmu-ewangeliczne ubóstwo,miłosc do natury i prostego człowieka,chorych i biednych.
3.Bracia mniejsi w filozofii Franciszka.
4.Idea tekstu sw.Franciszka,,Pochwała stworzenia,,/str.156/
5.Wyznaczniki gatunkowe hymnu/piesni pochwalnej/
PROSZE o zamieszczenie prezentacji na grupie JULIA P. i WIKTORIA!!! oraz przesłanie ponowne na mojego maila
22.05.2020
Temat: Franciszkanizm w tekstach różnych epok literackich.
Spróbujemy odnaleźć idee franciszkanizmu we współczesnych tekstach kultury.
1.Inspiracja doktryną sw.Franciszka w twórczości Jana Kasprowicza w ,,Księdze ubogich,,.
2.Wiersze ks.Jana Twardowskiego
*Św.Franciszku
*Drzewa niewierzące
*Mrówko,ważko,biedronko
3.Nawiązania do franciszkanizmu w wierszu Z.Herberta ,,Przepaść Pana Cogito,,
Wiersze dostępne na google.Szczególnie polecam lekture wierszy ks.Jana Twardowskiego.Zwróćcie uwagę na sposób obrazownia ,prostote wypowiedzi oraz ponadczasowość tekstów.
25.05.2020
Temat:Styl romański i gotycki w architekturze sredniowiecza.
Dzis przechodzimy do prezentacji,które przygotowły Wasze kolezanki: Julia i Kasia.
Proszę o zamieszczenie prac na grupie i zrobienie notatki do stylów.
25.05.2020
Temat: Powtarzamy wiadomości ze średniowiecza.
sprawdzian-ze-sredniowiecza-wersja-a
Potraktujcie tę kartę pracy jako synteze wiadomości.Odp zapiszcie w zeszycie.NIE WYSYŁAĆ!!!
29.05.2020
Temat: U żródeł polszczyzny.
Podrecznik str.169-171
1.Jezyk polski wsystemie jezyków praindoeuroprjskich/przepiszcie wykres ze str.169/
2.Grupa języków słowiańskich.
3.Slady dawnych procesów jezykowych w polszczyżnie: palatalizacja,przegłos,liczba podwójna,jery./str.170-171/
4.Zabytki jezyka polskiego/tabela str.172/
Prosze zaopatrzyc sie w kolejną czesc podrecznika,poniewaz w kolejnym tygodniu zaczynamy renesans.
01.06.2020/2h/
Temat : O ideach renesansu w Polsce i Europie.
1.Nazwa epoki i ramy czasowe.
2.Przemiany społeczne i cywilizacyjne.
3.Reformacja i humanizm.
4.Antropocentryzm w renesansie.
.Życie codzienne w renesansie.
05.06.2020
Temat: Filozoficzne rozwazania renesansu.
1.Filozofia ERAZma z Rotterdamu.
2.Poglądy Niccolo Machiavellego.
15.06.2020/2h/
Temat: Poszukiwanie sensu zycia wyrazone w wybranych Piesniach J.Kochanowskiego.
Bierzemy pod uwage fragmenty piesni,które sa zamieszczone w podreczniku.
Poszukujemy stoicyzmu,epikureizmu,horacjanizmu,chrystianizmu.
Mozna dodatkowo zapisac wyznaczniki w/w filozofii.
19.06.2020
Temat: Patriotyczny charakter ,,Piesni V,, J. Kochanowskiego
Tekst podrecznik str .33/czesc II/.
Do przeanalizowania oytania pod tekstem.
22.06.2020
Temat: Obraz polskiej wsi w ,,Piesni swietojanskiej o Sobótce,, J. Kochanowskiego
Podrecznik str.3
Notatak w dowolnej formie.
Temat: Podsumowanie pracy w kl.I
cdn