Język polski I TiP

karta-pracy-szymborska-www-pdfsredniowiecze

Kochani!!! Kolejny tydzień nauki on-line przed nami. Proponuję nastepujace tematy:1.Czytam,więc rozumiem,,Symboliczne pojmowanie świata,,str.231.Odpowiedzi do tekstu zapiszcie w zeszycie.2.W kregu tekstów średniowiecza ,,Bogurodzica,,str.298 oraz www.terazmatura.pl/strefaucznia/bogurodzica 3.Archaizmy w polszczyżnie.str.302/notatka ucznia/

W kolejnym tygodniu pojawia się następne propozycje.Dbajcie o siebie!!!!!E.N.

https://www.terazmatura.pl/strefa-ucznia/jezyk-polski/lektury –

Podobno pojawiły sie problemy z wejściem na strone,dlatego jeszcze raz podaje adres.W zakładce matura od A-Z sa omówienia wybranych,obowiązkowych lektur.Wsród nich Bogurodzica.Próbujcie i dajcie znac ,czy sie udało.Moj NOWY adres mailowy!!! naukaonline2020@onet.pl

31.03.2020

Temat:Wizerunek Matki Boskiej w ,,Lamencie świętokrzyskim,,

1.Okolicznosci towarzyszące powstaniu utworu,znanego pod trzema tytułami: Lament swietokrzyski,Posłuchajcie,bracia miła,Żale Matki Boskiej.

2.Sytuacja liryczna w utworze.

3.Nadawca komunikatu i odbiorcy/proszę narysowac schemat komunikacji językowej,wykorzystując wiadomości z lekcji o języku/

4.Apostrofy ,które funkcjonują w tekscie- cw.4/304

5.Kreacja Maryi w,,Lamencie ,, a Bogurodzicy

Praca domowa: wyjaśnij znaczenie terminu DOLORYZM,odnieś go do poznanego dzis utworu

01.04.2020 i 02.04.2020

Temat:Motyw Matki Bolesciwej w wybranych tekstach kultury.

1.Stabat Mater Dolorosa jako termin funkcjonujacy w literaturze ,sztuce,tekstach kultury- odnosi się do rozpaczy,bólu i cierpienia Maryi pod krzyżem ,na którym umiera Jezus.

2. Pieta Michała Aniola jako refleksja artysty odnasząca sie do  w/w  zagadnienia.

3.Wiersz J.Wittlina ,,Stabat Mater,,jako nawiązanie do sytuacji dramatu Maryi.

4.Reprodukcja ,,Madonna karcąca dzieciatko,, Maxa Ernsta – jako próba nieznanego dotychczas wizerunku   Maryi.

Proszę o zapoznanie sie z tekstami na str.305-306 i wykonanie notatki,  w której odniesiecie się do wybranego z punktów 1-4 tekstu kultury.Pamietajcie o zasadach, wg których interpretujemy dzieła malarskie ,wiersz czy rzeźbę.

Osoby chętne proszę o przesłanie prac na maila/naukaonline2020@onet.pl/

Proponuję dodatkową pracę dla uczniów!!! prezentacja multimedialna Style w średniowiecznej architekturze: romański i gotyk/po jednym ze stylów w prezentacji dla jednego ucznia/ oraz Filozofia średniowiecza. Św.Augustyn,św. Tomasz i św.Franciszek z Asyżu/3 oddzielne prezentacje dla 3 uczniów/ termin około 15 kwietnia. Chetni zgłaszają sie w mailu.Najlepsze prezentacje zobaczycie tutaj albo juz po powrocie do szkoły.

Pytajcie ,piszcie,uczcie sie zeby ten rok szkolny zakończyc z powodzeniem

07.04.2020

Temat ;Czytanie tekstu kultury.

Celem zajęc jest przypomnienie zasad towarzyszących czytaniu tekstu kultury.Na poprzedniej lekcji prosiłam,by kazdy zWas odniósł się do zaproponowanego tekstu.Dziś ,nawiązujac jeszcze raz do zajec z 2 kwietnia,proponuje przejerzenie Ikon śrdniowiecza,by utrwalic zagadnienie.

Pieta z Awinionu

Na co zwrócic uwagę podczas oglądania dzieła:okolicznosci powstania/czas,autor,przyczyna /, symbolika poszczególnych elementów obrazu,kolejnosc ukazywania postaci/kto wydaje sie Wam najważniejszy na obrazie?/,kolorystyka,która autor wykorzystał,przedstawienie sylwetek ludzi/gesty,mimika,komunikat niewerbalny/.

Obraz jest nawiązaniem do motywu Stabat Mater Dolorosa, sam wizerunek Maryi jest tradycyjny,niczym nas nie zaskakuje. Porównajcie go z postacią Maryi na obrazie Maxa Ernsta/lekcja poprzednia/.

Przypominam ,ze czekam na Wasze prace domowe .

08.04.2020i 15.04.2020

Temat:Wzorce osobowe średniowiecza -asceta.

1.Czas i okliczności powstania Legendy o sw. Aleksym.

2.Legenda jako tekst HAGIOGRAFICZNY-czyli ukazujący zycie świetych.

3.Kompozycja utworu.

4.Cech średniowiecznego ascety: chrześcijanin,odrzuca wszelkie wartości ziemskie,wyzbywa się dóbr materialnych,umartwia ciało,czyni cuda,wartością najwyzszą jest aureola świetości.

Prosze o przeczytanie Legendy o sw.Aleksym/str.281-284/

Spróbujcie odp na pytania

a/skąd pochodzi Aleksy?

b/jak maja na imie jego rodzice?

c/czy Aleksy chciał się ożenic?

d/Kim była Famijana?

e/dlaczego Aleksy zwrócił pierścień zareczynowy?

f/co zrobił z kosztownosciami Aleksy?

g/dokąd udał się przyszły świety?

h/co niezwykłego wydarzyło się w kosciele?

i/gdzie Aleksy dokonał swego żywota?

j/jak przekazal swoja historie asceta?

k/co działo sie wRzymie po jego śmierci

Odpowiedzi zapiszcie w zeszycie,pod tematem lekcji.Wszystkie odpowiedzi znajdziecie w tekście legendy.Poniewaz jezyk utworu znacznie rózni sie od współczesnej polszczyzny ,macie do dyspozycji słowniczek ,z którego nalezy skorzystac.

 

Życze Wam spokojnych Swiąt i czekam na zaległe prace domowe z 2 kwietnia .

16.04.2020

Temat: Swiety Aleksy jako inspiracja dla artystów.

1.Wiersz Jana Twardowskiego ,,Droga do świetosci,,/mozna go znaleźć na stronie gwo  w zał. Droga do swietosci lub google/:

Przyjrzycie sie swiętości opisanej w wierszu Twardowskiego wg schematu: Jak jest? -Jak powinno byc?

                                                                               Dlaczego nie jest tak,jak powinnno byc?  -Co robic?

Analizujac tresc utworu,wpisujcie w kolejne cześci w/w tabelki swoje spostrzeżenia.

2.Reprodukcja Jose Juareza ,,Swiety Aleksy,,/str.284/.waszym zadaniem jest opisac cytatami z Legendy o sw.Aleksym scen wyodrębnionych z obrazu Juareza: postac na 1 planie,postac pod schodami,ludzie wokół męczennika.Schematyczna wersja obrazu jest na gwo w załączniku droga do świętości. Notatki zapisujemy w zeszycie pod punktami.

Pozostała jeszcze jedna prezentacja Sw. Franciszek z Asyżu!!!!! /na zajecia w maju/czekam na chetną osobę . Nadal czekam na prace domowa bardzo chętnych wszystkich uczniów klasy 1 Ti z 2.04.

21.04.2020 i 22.04.2020

Temat: W kręgu średniowiecznych wzorców:rycerz

1.Średniowieczna kultura rycerska/str.254/-znaczenie terminu ,,Chanson de geste,,

2.Roland i jego historia – Pieśń o Rolandzie /str.255/

  • jakie związki łącza Rolanda i Karola Wielkiego
  • kim jest Oliwer
  • co to jest Durendal
  • dlaczego Roland wziął udział w wyprawie do Hiszpanii
  • jak ta wyprawa dla Francuzów się zakończył?
  • do jakich wydarzeń doszło w Pirenejach? odpowiadając na te pytania, stworzycie historię , która została zapisana przez anonimowego autora w Utworze

 

3. Okoliczności śmierci Rolanda /str.256-259/

-dlaczego Roland nie posłuchał swego przyjaciela

-co spowodowało, ze nie wezwał Karola Wielkiego

-w jakich okolicznościach poniósł śmierć

-dlaczego miecz i koń maja swoje imiona/jaka to tradycja/

4.Miara rycerskości- Roland i Oliwer: Tu wypiszcie 5 cech charakterystycznych dla średniowiecznego rycerza

5.Symbole w utworze/wypiszcie te, które salda Was jednoznaczne/

Praca domowa:Jakie znaczenie dla średniowiecznego rycerza miała ojczyzna? odp.w kilku zdaniach

23.04.2020

Temat: Miłość rycerska- Dzieje Tristana i Izoldy.

1.Geneza utworu.

2.Cechy średniowiecznego romansu rycerskiego

3.Tytułowi bohaterowie utworu/str.261-263/

4.Okoliczności i konsekwencje wypicia magicznego napoju.

5.Przyczyny i okoliczności śmierci kochanków.

6.Symbole i ich znaczenie: głóg, biały żagiel,napoj magiczny, kielich.

7.Rola miłości w życiu ludzi średniowiecza a współczesnych.

Praca domowa: zdecyduj , czy Tristan to doskonały sredn.rycerz czy tylko zakochany mężczyzna? uzasadnij.

Nadal czekam na prace domowe z 2 kwietnia!!!! będę sygnalizować,które prace domowe należy przesłać.

Spróbujcie obejrzeć film Mela Gibsona ,,Braveheart,, !!! w przyszłym tygodniu będziemy o nim rozmawiac

28.04.2020

Temat:Bohater filmu Mela Gibsona współczesnym Rolandem?

Prosiłam o obejrzenie filmu pt.Braveheart Gibsona!!! Celem dzisiejszego spotkania jest określic,czy bohater szkocki realizuje etos sredniowiecznego rycerza.Jesli nie udało sie komuś obejrzec filmu prosze zapoznac się z recenzja na str.266.

Przypominam,sredniowieczny rycerz to człowiek,który:

-jest chrzescijaninem

-ojczyzna jest dla niego bardzo wazna

-jest wiernym wasalem władcy

-ma damę serca,której gotów poświęcic wszystko

-przestrzega kodeksu rycerskiego

-jest honorowy,dzielny i zaangazowany w powierzone mu zadania

Wykonajcie pisemnie cw.9/267!! Przemyslana wczesniej i zgodną z regułami kompozycji pracę prosze przesłac na maila .oczekuje prac osób od nr 1 do 12 włącznie.

29.04.2020

Temat: Średniowieczny ideał władcy.

1.znaczenie terminu historiografia.

2.Cechy władcy doskonałego.

3.Miejsce Galla Anonima w dziejach polskiego narodu.

4.Wizerunek Bolesława Chrobrego na kartach Kroniki polskiej  /podrecznik/

Zapiszcie pod punktami krótka notatke,w której uwzględnicie 5 cech władcy doskonałego/analogicznie ,jak robilismy to w przypadku ascety i rycerza/.

30.04.2020

Temat:Nie tylko o średniowiecznym ideale władcy-Ewa Lipska ,,Egzamin,,

Przeczytajcie wiersz.

Zadajcie autorce utworu pytania ,które będą dotyczyć wiersza-jego tresci ,formy,kreacji podmiotu lirycznego,sytuacji nadawca-odbiorca.

Zastanówcie sie ,jakiego egzaminu dotyczy wiersz?co było podczas egzaminu oceniane?czy wynik egzaminu to zasługa zdającego?co to jest ironia?

Praca domowa : Jakie konsekwencje przynosi forma rządów,którą wybrał król z wierszaE.Lipskiej?Mozesz dodatkowo przyjrzec się rysunkowi A.Kubina ,,Power,,. Pracę przesyłaja osoby od nr 13-25 włącznie.

W przyszłym tygodniu przechodzimy do filozofii średniowiecza,dlatego osoby,które przygotowały prezentacje będą ja zamieszczać na grupie .Będę się kontaktowac mailowo z tymi uczniami.

05.05.2020

Temat:Filozofia sredniowiecza- sw.Augustyn i sw.Tomasz

Bardzo prosze o zamieszczenie na grupie prezentacji ,które przygotowali uczniowie:P.Piątkowski oraz K.Witaszek.

Są to prezentacje,które odnosza sie do Tomizmu i augustianizmu.Na ich podstawie zapiszcie w zeszytach notatki.

06.05.2020

Temat : Biedaczyna z Asyżu,czyli Kwiatki sw.Franciszka

Prosze o zapoznanie sie z prezentacjami P.Kubika i K.Grabki,które zostną umieszczone na Waszej grupie.

Nastepnie zapisujemy istotę filozofii sw.Franciszka-który kochał najlichsze źdźbło trawy!!! szanował człowieka,niósł pomoc,zarażał radością a smierc uznawał za swoja siostrę./kazdy moze zrobic to wg swojego uznania/

Czytamy Piesń słoneczną str.293 i okreslamy:- postawe sw.Franciszka wobec świata 

                                                                                   -obraz Boga,który pojawia się najczęsciej

                                                                                    – stosunek Franciszka do smierci

                                                                                    -elementy świata przyrody,które ceni swiety

Zastanówcie się,jakie sa podobieństwa i róznice między Aleksym a Franciszkiem. Jaki jest ich stosunek do Boga ,ludzi i świata.Pracę prześla mi uczniowie od nr26-32Oczekuje waszych wypowiedzi do 12 maja.Przypominam ,ze w tamtym tygodniu została zadana praca dla uczniów 1-12 i 13-25

07.05.2020 

Temat:Ars moriendi,czyli sztuka umierania w sredniowieczu.

1.Ponadczasowy charakter motywu smierci i umierania w literaturze/co oznacza termin PONADCZASOWY???/

2.Okolicznosci smierci Aleksego i Rolanda/przypomnijcie sobie miejsca ,czas,przyczynę/

3.Monolog Liryczny Skargi umierającego str.287/nad czym ubolewa umierajacy? jakie emocje mu towarzyszą,jakie było jego zycie?czy chce umrzeć?

Tradycyjne,zapiszcie krótka notatkę.

12.05.2020 i 13.05.2020

Temat: Literacka wizja zaświatów w Boskiej komedii Dantego.

1.Miejsce Dantego w dziejach literatury.

2.Boska komedia jako poemat epicki/wierszowany utwór narracyjny o rozbudowanej fabule,skupionej przede wszystkim na głównym watku znaczeniowym/

3.Etapy wędrówki po zaświatach :piekło,czysciec i raj.

4.Wergiliusz przewodnikiem Dantego i Beatrycze po zaświatach.

5.Literackie obrazy budzące groze jako motyw literacki

WAZNE: jak wyglada piekło?jaka figurę  geom.przypomina?co oznacza napis przed wejściem do piekła ,,Porzućcie wszelka nadzieję,którzy tu wchodzicie,,,

WAZNE: jak wygląda czyściec?czego kształt przybiera?kto przebywa na jego szczycie?? kto znajduje się u jego podnóża??

WAZNE: kiedy mozna ujrzec raj?kto wita w raju Dantego?z kim rozstaja sie Beatrycze i Dante w raju?? gdzie podrózuja z raju?

Praca domowa: wyjasnij terminy /nie wysylac/

*paradiso

*purgatorio

*inferno

*dantejskie sceny

*dantejskie piekło

*groza

Zachęcam do wysłuchania audycji POLSKIEGO RADIA pt.,Dante Alighieri podróżnik pozaswiatach/wyszukiwarka internetowa/

Mozecie również zobaczyc tutaj /https://epodreczniki.pl/a/dante-w-piekle-czysccu-i-niebie/DcPgqwO

14.05.2020

Temat: Style gotycki i romański w średniowieczu.

PROSZE o zamieszczenie prezentacji o stylu romańskim oraz gotyku /Marek, Weronika ,Kuba Z./ na WASZEJ grupie oraz ponowne przesłanie na mojego maila naukaonline2020@onet.pl

Na podst.prezentacji krótka notatka o stylach.

19.05.2020

Temat: Powtórzenie wiadomosci o średniowieczu.

sprawdzian-wersja-a-pdf

To cwiczenie dla Was,systematyzujace wiedze ze średniowiecza.Odp zapisujemy pod tematem.Nie wysyłamy!!!

20.05.2020

Temat: Inspiracje średniowieczem-wiersz W.Szymborskiej

karta-pracy-szymborska-www-pdf

Kolejne cw doskonalace interpretacje wiersza.Odpowiedzi zapisujemy pod tematem.

Chciałabym w czwartek polączyc sie z Wami na zoomie o godz.14.30.Tutaj zamieszcze link.Omówimy Wasze wypracowania.OBECNOSC OBOWIAZKOWA.

21.05.2020

Temat: Omówienie i analiza wypracowan klasowych.

Tu zamieszcze okolo 14.30 link  ZMIANA ZE WZGLEDU NA TERMIN RADY W CKZ

https://zoom.us/j/99883400496?pwd=VElCU0hPdFdFaXJSV2RSdVoxbHdEdz09

26.05.2020

Temat: Przypominamy zasady pisania rozprawki argumentacyjnej.

Zapraszam na zom godz.9.30 tu zamieszcze link    https://zoom.us/j/92732314287?pwd=alNsZW95b3lHUGd5dysrdjV3bGJFUT09

 

cdn

 

 

 

 

 

 

Tekst do przeczytania w związku z ćwiczeniami w pisaniu rozprawki.

PRZYPOMINAM : Nalezy zaopatrzyc się w kolejną czesc podrecznika!!!! Jezyk polski Sztuka wyrazu cz.II

27 i 28.05.2020

Temat:Antropocentryczny charakter renesansu- wprowadzenie do epoki.

1.Ramy czasowe renesansu,wydarzenia kluczowe dla epoki.

2.Znaczenie terminu renesans.

3.Wielkie odkrycia ważne dla ludzkosci.

4.Edukacja w renesansie.

5.Wazne terminy:

a/antropocentryzm

b/humanizm

c/renesansowy humanista

d/klasycyzm renesansowy

e/renesansowy mecenat

f/reformacja

g/luteranizm

h/złoty wiek kultury polskiej

5.Cztery okresy w literaturze polskiego renesansu.

informacji dotyczacych w/w zagadnien nalezy szukac w II cz.podrecznika str.12-19.

02.06.2020

Temat:O ideach renesansu europejskiego- cwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem.

Czytamy tekst ze str.22 ,,Renesansowa Europa,,

Odpowiedzi zapisujemy pod tematem.

03.06.2020

Temat:Wizja człowieka w sztuce renesansu.

1.Pomysł na człowieka w tekstach kultury średniowiecza/literatura,malarstwo,rzezba/

2.Znaczenie terminów: teocentryzm a antropocentryzm.

3.Przesłanie fresku M.Anioła ,,Stworzenie Adama,,

Słuchamy wykładu Radosława Gajdy,,tajemnice kaplicy Sykstyńskiej,, na youtube

Opisujemy kompozycje fresku,zwracamy uwage na symbolike elementów,które łącza niebo i ziemie,czyli Boga i ludzi.

Zastanawiamy sie ,dlaczego ludzkie ciało jest najważniejszym elementem fresku.Jak to się ma do idei średniowiecza???

Zwracamy uwage nawyglad Boga i Adama: gesty,mimike,sposób postrzegania rzeczywistości.

Jakie sa relacje Bog-człowiek ukazane przez M.Anioła?

Kto to jest Michał Anioł ?

04. i 16.06.2020 /2h/

Temat:Renesansowa koncepcja człowieka- Mirandola/Kochanowski

,,I szkoda zwac człowiekiem ,kto bydlęce zyje,,-istota dialogu Pica del mirandoli z J.Kochanowskim o istocie człowieka

Czytamy Mowe o godnosci człowieka /str.26/

1.Kompozycja wykładu Mirandoli.

2.Wizerunek Boga oraz świata w utworze.

3.Godność człowieka wg Mirandoli- idea antropocentryzmu.

Czytamy Pieśn XIX /str.28/

1.Wyznaczniki gatunkowe piesni/przypominamy ze szkoły podstawowej/

2.Wizerunek prawdziwego człowieka w utworze. Wyjatkowosc ludzi. na czym polega?

3.Idea dobrej sławy w pieśni.,,Słuzmy poczciwej sławie…..Co jest wazne dla człowieka renesansu? Co oznacza ,,dobro spólne,,?

4.Człowiek renesansu a sława.

17.06.2020

Temat:Francesco Petrarca mistrzem sonetu renesansowego.

Prezentacja ucznia

18.06.2020

Temat:Romantyczne wyznanie w wierszu A.Mickiewicza Do Laury

23 i24.2020

Temat:Sztuka i architektura doby renesansu.

              Kogo malował renesansowy artysta?

Prezentacja ucznia

 

 

Proponuje przygotowanie prezentacji na temat:

1.Sztuka  i architektura doby renesansu: załozenia,przedstawiciele,charakterystyczne budowle oraz dzieła sztuki,renesansowy portert.

2.Francesco Petrarka- dorobek literacki,ciekawostki biograficzne,przesłanie sonetu 134 i 90

Osoby chetne prosze o kontakt mailowy.Termin wykonania pracy 15 czerwca 2020