karta-pracy-szymborska-www-pdfsredniowiecze
Kochani!!! Kolejny tydzień nauki on-line przed nami. Proponuję nastepujace tematy:1.Czytam,więc rozumiem,,Symboliczne pojmowanie świata,,str.231.Odpowiedzi do tekstu zapiszcie w zeszycie.2.W kregu tekstów średniowiecza ,,Bogurodzica,,str.298 oraz www.terazmatura.pl/strefaucznia/bogurodzica 3.Archaizmy w polszczyżnie.str.302/notatka ucznia/
W kolejnym tygodniu pojawia się następne propozycje.Dbajcie o siebie!!!!!E.N.
https://www.terazmatura.pl/strefa-ucznia/jezyk-polski/lektury –
Podobno pojawiły sie problemy z wejściem na strone,dlatego jeszcze raz podaje adres.W zakładce matura od A-Z sa omówienia wybranych,obowiązkowych lektur.Wsród nich Bogurodzica.Próbujcie i dajcie znac ,czy sie udało.Moj NOWY adres mailowy!!! naukaonline2020@onet.pl
31.03.2020
Temat:Wizerunek Matki Boskiej w ,,Lamencie świętokrzyskim,,
1.Okolicznosci towarzyszące powstaniu utworu,znanego pod trzema tytułami: Lament swietokrzyski,Posłuchajcie,bracia miła,Żale Matki Boskiej.
2.Sytuacja liryczna w utworze.
3.Nadawca komunikatu i odbiorcy/proszę narysowac schemat komunikacji językowej,wykorzystując wiadomości z lekcji o języku/
4.Apostrofy ,które funkcjonują w tekscie- cw.4/304
5.Kreacja Maryi w,,Lamencie ,, a Bogurodzicy
Praca domowa: wyjaśnij znaczenie terminu DOLORYZM,odnieś go do poznanego dzis utworu
01.04.2020 i 02.04.2020
Temat:Motyw Matki Bolesciwej w wybranych tekstach kultury.
1.Stabat Mater Dolorosa jako termin funkcjonujacy w literaturze ,sztuce,tekstach kultury- odnosi się do rozpaczy,bólu i cierpienia Maryi pod krzyżem ,na którym umiera Jezus.
2. Pieta Michała Aniola jako refleksja artysty odnasząca sie do w/w zagadnienia.
3.Wiersz J.Wittlina ,,Stabat Mater,,jako nawiązanie do sytuacji dramatu Maryi.
4.Reprodukcja ,,Madonna karcąca dzieciatko,, Maxa Ernsta – jako próba nieznanego dotychczas wizerunku Maryi.
Proszę o zapoznanie sie z tekstami na str.305-306 i wykonanie notatki, w której odniesiecie się do wybranego z punktów 1-4 tekstu kultury.Pamietajcie o zasadach, wg których interpretujemy dzieła malarskie ,wiersz czy rzeźbę.
Osoby chętne proszę o przesłanie prac na maila/naukaonline2020@onet.pl/
Proponuję dodatkową pracę dla uczniów!!! prezentacja multimedialna Style w średniowiecznej architekturze: romański i gotyk/po jednym ze stylów w prezentacji dla jednego ucznia/ oraz Filozofia średniowiecza. Św.Augustyn,św. Tomasz i św.Franciszek z Asyżu/3 oddzielne prezentacje dla 3 uczniów/ termin około 15 kwietnia. Chetni zgłaszają sie w mailu.Najlepsze prezentacje zobaczycie tutaj albo juz po powrocie do szkoły.
Pytajcie ,piszcie,uczcie sie zeby ten rok szkolny zakończyc z powodzeniem
07.04.2020
Temat ;Czytanie tekstu kultury.
Celem zajęc jest przypomnienie zasad towarzyszących czytaniu tekstu kultury.Na poprzedniej lekcji prosiłam,by kazdy zWas odniósł się do zaproponowanego tekstu.Dziś ,nawiązujac jeszcze raz do zajec z 2 kwietnia,proponuje przejerzenie Ikon śrdniowiecza,by utrwalic zagadnienie.
Pieta z Awinionu
Na co zwrócic uwagę podczas oglądania dzieła:okolicznosci powstania/czas,autor,przyczyna /, symbolika poszczególnych elementów obrazu,kolejnosc ukazywania postaci/kto wydaje sie Wam najważniejszy na obrazie?/,kolorystyka,która autor wykorzystał,przedstawienie sylwetek ludzi/gesty,mimika,komunikat niewerbalny/.
Obraz jest nawiązaniem do motywu Stabat Mater Dolorosa, sam wizerunek Maryi jest tradycyjny,niczym nas nie zaskakuje. Porównajcie go z postacią Maryi na obrazie Maxa Ernsta/lekcja poprzednia/.
Przypominam ,ze czekam na Wasze prace domowe .
08.04.2020i 15.04.2020
Temat:Wzorce osobowe średniowiecza -asceta.
1.Czas i okliczności powstania Legendy o sw. Aleksym.
2.Legenda jako tekst HAGIOGRAFICZNY-czyli ukazujący zycie świetych.
3.Kompozycja utworu.
4.Cech średniowiecznego ascety: chrześcijanin,odrzuca wszelkie wartości ziemskie,wyzbywa się dóbr materialnych,umartwia ciało,czyni cuda,wartością najwyzszą jest aureola świetości.
Prosze o przeczytanie Legendy o sw.Aleksym/str.281-284/
Spróbujcie odp na pytania
a/skąd pochodzi Aleksy?
b/jak maja na imie jego rodzice?
c/czy Aleksy chciał się ożenic?
d/Kim była Famijana?
e/dlaczego Aleksy zwrócił pierścień zareczynowy?
f/co zrobił z kosztownosciami Aleksy?
g/dokąd udał się przyszły świety?
h/co niezwykłego wydarzyło się w kosciele?
i/gdzie Aleksy dokonał swego żywota?
j/jak przekazal swoja historie asceta?
k/co działo sie wRzymie po jego śmierci
Odpowiedzi zapiszcie w zeszycie,pod tematem lekcji.Wszystkie odpowiedzi znajdziecie w tekście legendy.Poniewaz jezyk utworu znacznie rózni sie od współczesnej polszczyzny ,macie do dyspozycji słowniczek ,z którego nalezy skorzystac.
Życze Wam spokojnych Swiąt i czekam na zaległe prace domowe z 2 kwietnia .
16.04.2020
Temat: Swiety Aleksy jako inspiracja dla artystów.
1.Wiersz Jana Twardowskiego ,,Droga do świetosci,,/mozna go znaleźć na stronie gwo w zał. Droga do swietosci lub google/:
Przyjrzycie sie swiętości opisanej w wierszu Twardowskiego wg schematu: Jak jest? -Jak powinno byc?
Dlaczego nie jest tak,jak powinnno byc? -Co robic?
Analizujac tresc utworu,wpisujcie w kolejne cześci w/w tabelki swoje spostrzeżenia.
2.Reprodukcja Jose Juareza ,,Swiety Aleksy,,/str.284/.waszym zadaniem jest opisac cytatami z Legendy o sw.Aleksym scen wyodrębnionych z obrazu Juareza: postac na 1 planie,postac pod schodami,ludzie wokół męczennika.Schematyczna wersja obrazu jest na gwo w załączniku droga do świętości. Notatki zapisujemy w zeszycie pod punktami.
Pozostała jeszcze jedna prezentacja Sw. Franciszek z Asyżu!!!!! /na zajecia w maju/czekam na chetną osobę . Nadal czekam na prace domowa bardzo chętnych wszystkich uczniów klasy 1 Ti z 2.04.
21.04.2020 i 22.04.2020
Temat: W kręgu średniowiecznych wzorców:rycerz
1.Średniowieczna kultura rycerska/str.254/-znaczenie terminu ,,Chanson de geste,,
2.Roland i jego historia – Pieśń o Rolandzie /str.255/
- jakie związki łącza Rolanda i Karola Wielkiego
- kim jest Oliwer
- co to jest Durendal
- dlaczego Roland wziął udział w wyprawie do Hiszpanii
- jak ta wyprawa dla Francuzów się zakończył?
- do jakich wydarzeń doszło w Pirenejach? odpowiadając na te pytania, stworzycie historię , która została zapisana przez anonimowego autora w Utworze
3. Okoliczności śmierci Rolanda /str.256-259/
-dlaczego Roland nie posłuchał swego przyjaciela
-co spowodowało, ze nie wezwał Karola Wielkiego
-w jakich okolicznościach poniósł śmierć
-dlaczego miecz i koń maja swoje imiona/jaka to tradycja/
4.Miara rycerskości- Roland i Oliwer: Tu wypiszcie 5 cech charakterystycznych dla średniowiecznego rycerza
5.Symbole w utworze/wypiszcie te, które salda Was jednoznaczne/
Praca domowa:Jakie znaczenie dla średniowiecznego rycerza miała ojczyzna? odp.w kilku zdaniach
23.04.2020
Temat: Miłość rycerska- Dzieje Tristana i Izoldy.
1.Geneza utworu.
2.Cechy średniowiecznego romansu rycerskiego
3.Tytułowi bohaterowie utworu/str.261-263/
4.Okoliczności i konsekwencje wypicia magicznego napoju.
5.Przyczyny i okoliczności śmierci kochanków.
6.Symbole i ich znaczenie: głóg, biały żagiel,napoj magiczny, kielich.
7.Rola miłości w życiu ludzi średniowiecza a współczesnych.
Praca domowa: zdecyduj , czy Tristan to doskonały sredn.rycerz czy tylko zakochany mężczyzna? uzasadnij.
Nadal czekam na prace domowe z 2 kwietnia!!!! będę sygnalizować,które prace domowe należy przesłać.
Spróbujcie obejrzeć film Mela Gibsona ,,Braveheart,, !!! w przyszłym tygodniu będziemy o nim rozmawiac
28.04.2020
Temat:Bohater filmu Mela Gibsona współczesnym Rolandem?
Prosiłam o obejrzenie filmu pt.Braveheart Gibsona!!! Celem dzisiejszego spotkania jest określic,czy bohater szkocki realizuje etos sredniowiecznego rycerza.Jesli nie udało sie komuś obejrzec filmu prosze zapoznac się z recenzja na str.266.
Przypominam,sredniowieczny rycerz to człowiek,który:
-jest chrzescijaninem
-ojczyzna jest dla niego bardzo wazna
-jest wiernym wasalem władcy
-ma damę serca,której gotów poświęcic wszystko
-przestrzega kodeksu rycerskiego
-jest honorowy,dzielny i zaangazowany w powierzone mu zadania
Wykonajcie pisemnie cw.9/267!! Przemyslana wczesniej i zgodną z regułami kompozycji pracę prosze przesłac na maila .oczekuje prac osób od nr 1 do 12 włącznie.
29.04.2020
Temat: Średniowieczny ideał władcy.
1.znaczenie terminu historiografia.
2.Cechy władcy doskonałego.
3.Miejsce Galla Anonima w dziejach polskiego narodu.
4.Wizerunek Bolesława Chrobrego na kartach Kroniki polskiej /podrecznik/
Zapiszcie pod punktami krótka notatke,w której uwzględnicie 5 cech władcy doskonałego/analogicznie ,jak robilismy to w przypadku ascety i rycerza/.
30.04.2020
Temat:Nie tylko o średniowiecznym ideale władcy-Ewa Lipska ,,Egzamin,,
Przeczytajcie wiersz.
Zadajcie autorce utworu pytania ,które będą dotyczyć wiersza-jego tresci ,formy,kreacji podmiotu lirycznego,sytuacji nadawca-odbiorca.
Zastanówcie sie ,jakiego egzaminu dotyczy wiersz?co było podczas egzaminu oceniane?czy wynik egzaminu to zasługa zdającego?co to jest ironia?
Praca domowa : Jakie konsekwencje przynosi forma rządów,którą wybrał król z wierszaE.Lipskiej?Mozesz dodatkowo przyjrzec się rysunkowi A.Kubina ,,Power,,. Pracę przesyłaja osoby od nr 13-25 włącznie.
W przyszłym tygodniu przechodzimy do filozofii średniowiecza,dlatego osoby,które przygotowały prezentacje będą ja zamieszczać na grupie .Będę się kontaktowac mailowo z tymi uczniami.
05.05.2020
Temat:Filozofia sredniowiecza- sw.Augustyn i sw.Tomasz
Bardzo prosze o zamieszczenie na grupie prezentacji ,które przygotowali uczniowie:P.Piątkowski oraz K.Witaszek.
Są to prezentacje,które odnosza sie do Tomizmu i augustianizmu.Na ich podstawie zapiszcie w zeszytach notatki.
06.05.2020
Temat : Biedaczyna z Asyżu,czyli Kwiatki sw.Franciszka
Prosze o zapoznanie sie z prezentacjami P.Kubika i K.Grabki,które zostną umieszczone na Waszej grupie.
Nastepnie zapisujemy istotę filozofii sw.Franciszka-który kochał najlichsze źdźbło trawy!!! szanował człowieka,niósł pomoc,zarażał radością a smierc uznawał za swoja siostrę./kazdy moze zrobic to wg swojego uznania/
Czytamy Piesń słoneczną str.293 i okreslamy:- postawe sw.Franciszka wobec świata
-obraz Boga,który pojawia się najczęsciej
– stosunek Franciszka do smierci
-elementy świata przyrody,które ceni swiety
Zastanówcie się,jakie sa podobieństwa i róznice między Aleksym a Franciszkiem. Jaki jest ich stosunek do Boga ,ludzi i świata.Pracę prześla mi uczniowie od nr26-32Oczekuje waszych wypowiedzi do 12 maja.Przypominam ,ze w tamtym tygodniu została zadana praca dla uczniów 1-12 i 13-25
07.05.2020
Temat:Ars moriendi,czyli sztuka umierania w sredniowieczu.
1.Ponadczasowy charakter motywu smierci i umierania w literaturze/co oznacza termin PONADCZASOWY???/
2.Okolicznosci smierci Aleksego i Rolanda/przypomnijcie sobie miejsca ,czas,przyczynę/
3.Monolog Liryczny Skargi umierającego str.287/nad czym ubolewa umierajacy? jakie emocje mu towarzyszą,jakie było jego zycie?czy chce umrzeć?
Tradycyjne,zapiszcie krótka notatkę.
12.05.2020 i 13.05.2020
Temat: Literacka wizja zaświatów w Boskiej komedii Dantego.
1.Miejsce Dantego w dziejach literatury.
2.Boska komedia jako poemat epicki/wierszowany utwór narracyjny o rozbudowanej fabule,skupionej przede wszystkim na głównym watku znaczeniowym/
3.Etapy wędrówki po zaświatach :piekło,czysciec i raj.
4.Wergiliusz przewodnikiem Dantego i Beatrycze po zaświatach.
5.Literackie obrazy budzące groze jako motyw literacki
WAZNE: jak wyglada piekło?jaka figurę geom.przypomina?co oznacza napis przed wejściem do piekła ,,Porzućcie wszelka nadzieję,którzy tu wchodzicie,,,
WAZNE: jak wygląda czyściec?czego kształt przybiera?kto przebywa na jego szczycie?? kto znajduje się u jego podnóża??
WAZNE: kiedy mozna ujrzec raj?kto wita w raju Dantego?z kim rozstaja sie Beatrycze i Dante w raju?? gdzie podrózuja z raju?
Praca domowa: wyjasnij terminy /nie wysylac/
*paradiso
*purgatorio
*inferno
*dantejskie sceny
*dantejskie piekło
*groza
Zachęcam do wysłuchania audycji POLSKIEGO RADIA pt.,Dante Alighieri podróżnik pozaswiatach/wyszukiwarka internetowa/
Mozecie również zobaczyc tutaj /https://epodreczniki.pl/a/dante-w-piekle-czysccu-i-niebie/DcPgqwO
14.05.2020
Temat: Style gotycki i romański w średniowieczu.
PROSZE o zamieszczenie prezentacji o stylu romańskim oraz gotyku /Marek, Weronika ,Kuba Z./ na WASZEJ grupie oraz ponowne przesłanie na mojego maila naukaonline2020@onet.pl
Na podst.prezentacji krótka notatka o stylach.
19.05.2020
Temat: Powtórzenie wiadomosci o średniowieczu.
To cwiczenie dla Was,systematyzujace wiedze ze średniowiecza.Odp zapisujemy pod tematem.Nie wysyłamy!!!
20.05.2020
Temat: Inspiracje średniowieczem-wiersz W.Szymborskiej
karta-pracy-szymborska-www-pdf
Kolejne cw doskonalace interpretacje wiersza.Odpowiedzi zapisujemy pod tematem.
Chciałabym w czwartek polączyc sie z Wami na zoomie o godz.14.30.Tutaj zamieszcze link.Omówimy Wasze wypracowania.OBECNOSC OBOWIAZKOWA.
21.05.2020
Temat: Omówienie i analiza wypracowan klasowych.
Tu zamieszcze okolo 14.30 link ZMIANA ZE WZGLEDU NA TERMIN RADY W CKZ
https://zoom.us/j/99883400496?pwd=VElCU0hPdFdFaXJSV2RSdVoxbHdEdz09
26.05.2020
Temat: Przypominamy zasady pisania rozprawki argumentacyjnej.
cdn
Tekst do przeczytania w związku z ćwiczeniami w pisaniu rozprawki.
PRZYPOMINAM : Nalezy zaopatrzyc się w kolejną czesc podrecznika!!!! Jezyk polski Sztuka wyrazu cz.II
27 i 28.05.2020
Temat:Antropocentryczny charakter renesansu- wprowadzenie do epoki.
1.Ramy czasowe renesansu,wydarzenia kluczowe dla epoki.
2.Znaczenie terminu renesans.
3.Wielkie odkrycia ważne dla ludzkosci.
4.Edukacja w renesansie.
5.Wazne terminy:
a/antropocentryzm
b/humanizm
c/renesansowy humanista
d/klasycyzm renesansowy
e/renesansowy mecenat
f/reformacja
g/luteranizm
h/złoty wiek kultury polskiej
5.Cztery okresy w literaturze polskiego renesansu.
informacji dotyczacych w/w zagadnien nalezy szukac w II cz.podrecznika str.12-19.
02.06.2020
Temat:O ideach renesansu europejskiego- cwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem.
Czytamy tekst ze str.22 ,,Renesansowa Europa,,
Odpowiedzi zapisujemy pod tematem.
03.06.2020
Temat:Wizja człowieka w sztuce renesansu.
1.Pomysł na człowieka w tekstach kultury średniowiecza/literatura,malarstwo,rzezba/
2.Znaczenie terminów: teocentryzm a antropocentryzm.
3.Przesłanie fresku M.Anioła ,,Stworzenie Adama,,
Słuchamy wykładu Radosława Gajdy,,tajemnice kaplicy Sykstyńskiej,, na youtube
Opisujemy kompozycje fresku,zwracamy uwage na symbolike elementów,które łącza niebo i ziemie,czyli Boga i ludzi.
Zastanawiamy sie ,dlaczego ludzkie ciało jest najważniejszym elementem fresku.Jak to się ma do idei średniowiecza???
Zwracamy uwage nawyglad Boga i Adama: gesty,mimike,sposób postrzegania rzeczywistości.
Jakie sa relacje Bog-człowiek ukazane przez M.Anioła?
Kto to jest Michał Anioł ?
04. i 16.06.2020 /2h/
Temat:Renesansowa koncepcja człowieka- Mirandola/Kochanowski
,,I szkoda zwac człowiekiem ,kto bydlęce zyje,,-istota dialogu Pica del mirandoli z J.Kochanowskim o istocie człowieka
Czytamy Mowe o godnosci człowieka /str.26/
1.Kompozycja wykładu Mirandoli.
2.Wizerunek Boga oraz świata w utworze.
3.Godność człowieka wg Mirandoli- idea antropocentryzmu.
Czytamy Pieśn XIX /str.28/
1.Wyznaczniki gatunkowe piesni/przypominamy ze szkoły podstawowej/
2.Wizerunek prawdziwego człowieka w utworze. Wyjatkowosc ludzi. na czym polega?
3.Idea dobrej sławy w pieśni.,,Słuzmy poczciwej sławie…..Co jest wazne dla człowieka renesansu? Co oznacza ,,dobro spólne,,?
4.Człowiek renesansu a sława.
17.06.2020
Temat:Francesco Petrarca mistrzem sonetu renesansowego.
Prezentacja ucznia
18.06.2020
Temat:Romantyczne wyznanie w wierszu A.Mickiewicza Do Laury
23 i24.2020
Temat:Sztuka i architektura doby renesansu.
Kogo malował renesansowy artysta?
Prezentacja ucznia
Proponuje przygotowanie prezentacji na temat:
1.Sztuka i architektura doby renesansu: załozenia,przedstawiciele,charakterystyczne budowle oraz dzieła sztuki,renesansowy portert.
2.Francesco Petrarka- dorobek literacki,ciekawostki biograficzne,przesłanie sonetu 134 i 90
Osoby chetne prosze o kontakt mailowy.Termin wykonania pracy 15 czerwca 2020