kl. I a LOG DS

19.06.2020 i 22-26.06.2020

kL.1-LO-G-15-19.06.2020-i-22-26.06.2020

01-05.06.2020

Kl. I LO- G 01-05.06.2020

25- 29.05.2020

Temat: Rodowód petrarkizmu- czyli poetycka twórczość Francesco Petrarki.
(2 godz. lekcyjne)

– Podręcznik str. 50- 51
– Zapoznaj się z materiałami:
https://epodreczniki.pl/a/kobieta-czy-aniol-sonety-do-laury-francesca-petrarki/Drm15vBD3
i wykonaj polecenia
– 1.1 do 1.5
– 2.1 do 2.7
– 3.1 do 3.9
– 4.1 do 4.6
– 5.1 do 5.3
– 7.1, 7.2
– 8.1:
10.2 – pisemnie dla chętnych w pliku tekstowym do 29.05.2020r.

 

Temat: Michał Anioł- ikona renesansu.
(1 godz. lekcyjna)

Zapoznaj się z materiałami:
https://epodreczniki.pl/a/michal-aniol—rzezbiarz-ktory-przescignal-renesans/DFCSRlGo6
https://epodreczniki.pl/a/dzielo-geniusza/D5gwcjZf1
i w poszczególnych ćwiczeniach sprawdź swoją wiedzę o artyście i jego dziełach

 

Temat: Praca z lekturą- „ Dekameron” Giovanni Boccaccio.
(1 godz. lekcyjna).

– Zapoznaj się z materiałami o powstaniu utworu- podręcznik str. 56
– przeczytaj całą nowelę ze zbioru pt. „Sokół” (w podręczniku są tylko fragmenty)

 

18-22.05.2020

Temat: Czytanie ze zrozumieniem.
(1 godz. lekcyjna)

Zapoznaj się z artykułem „ Łagodni ludzie i zwierzęta”- wykonaj polecenia pod tekstem             i w kolejności(tylko odpowiedzi) prześlij 19.05.2020 do sprawdzenia.

 

 

Temat: Renesans- wprowadzenie do epoki.
(3 godz. lekcyjne)
1- Zapoznaj się z materiałami:
– w podręczniku kl. I cz. 2,  str. 10- 13
–  https://epodreczniki.pl/a/renesans-i-humanizm/D1GSbPEcI
–  https://epodreczniki.pl/a/powrot-do-przeszlosci-by-zmieniac-przyszlosc-renesansowy-humanizm/DikbOCjwt
https://epodreczniki.pl/a/ktory-kosciol-wybrac-renesansowa-reformacja/DMtykP5SZ
https://epodreczniki.pl/a/druk/D7weaK9v4
https://epodreczniki.pl/a/przyczyny-odkryc/Dnm98Zsvt
https://epodreczniki.pl/a/skutki-wielkich-odkryc-geograficznych/D9aHmev8M
2- i opracuj zagadnienia:
a. nazwa epoki
b. główne hasła ideologiczne
c. stosunek do antyku
d. reformacja (charakterystyka odłamów wyznaniowych)
e. rewolucja druku
f. wzorce osobowe epoki
g. wielcy ludzie renesansu
h. rozwój języków narodowych
i. mecenat artystyczny
j. teatr elżbietański
k. znaczenie odkryć geograficznych

11-15.05.2020

Temat: Rodowód języka polskiego.
(2 godz. lekcyjne)

Kl. I LO 11-15.05.2020

04- 08.05.2020.

Wkrótce będziemy korzystali z II cz. podręcznika.

Temat: Średniowieczna historiografia.

Podręcznik str. 162
(2 godz. lekcyjne)

Zapoznaj się z materiałami:
https://epodreczniki.pl/a/kronika-polska-galla-tzw-anonima/DODTp3aLQ

i wykonaj ćwiczenia:
– 1.1
– 4.1 do 4.5
– 5.1 do 5.6
– 6.1 do 6.6
-7.1 do 7.2

 

Temat: Ethos rycerski i jego odmiany.

Podręcznik str. 160
(2 godz. lekcyjne)

Zapoznaj się z materiałami:
https://epodreczniki.pl/a/dal-nam-przyklad-hrabia-roland-jak-umierac-mamy/DeesUzoSs

Wykonaj ćwiczenia:
– 2.1 do 2.3
– 4.1 do 4.3
– 5.8
– 7
– 8.1 do 8.7
– 9.1 do 9.6
– 10.2 do 10.7
– 11.1 do 11.13
– 12

 

27-30.04.2020.

 Temat: Pamiętaj o śmierci. Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią.

 

Temat: Sztuka umierania- wołanie do śmierci.
27-30.04.2020

20-24.04.2020.

Temat: Dramat Maryi pod krzyżem …

Lament świętokrzyski

15-17.04.2020.

Temat: Średniowieczne formy teatralne.                                                    

  1. Zapoznaj się z materiałem w podręczniku ( str. 144) i wykonaj polecenie – 2/144- pracę w formie krótkiego wniosku prześlij w pliku tekstowym na maila.
  2. Przygotuj się do omawiania „Lamentu świętokrzyskiego” str.148

Lektura fragmentu Ewangelii według św. Jana (J 19,25–27)

Kochani!  Życzę Wam z okazji nadchodzących Świąt Wielkanocnych:
Oby zdrowie dopisało i jajeczko smakowało, by szyneczka nie tuczyła, kwarantanna się skończyła, atmosferka była miła, a rodzinka dokarmiła

  06-08.04. 2020 r.
Temat: „ Bogurodzica” najdawniejszy polski utwór literacki                        

1- Poszukaj i wysłuchaj wykonania utworu
2- Przeczytaj głośno zamieszczony w podręczniku teks utworu
3- Przeczytaj głośno i kilkakrotnie tekst utworu zamieniając archaiczne sformułowania na współczesne zamieszczone obok
4- Zapoznaj się jeszcze raz z komentarzem o utworze w podręczniku
5. Wykonaj polecenia z karty pracy:

Bogurodzica 2

Naucz się średniowiecznego tekstu BOGURODZICY na pamięć.

(Liczę, że będzie okazja popisać się recytacją, a może i śpiewem)!!!

30.03 – 3.04

  1. Temat: Przeczytaj wiersz: „Do świętego Franciszka”

księdza Jana Twardowskiego i wykonaj zadania, zapisz w zeszycie.

Święty Franciszku patronie zoologów i ornitologów dlaczego żubr jęczy
jeleń beczy
lis skomli
wiewiórka pryska
kos gwiżdże
orzeł szczeka
przepiórka pili
drozd wykrzykuje
słonka chrapi
sikora dzwoni
gołąb bębni i grucha
kwiczoł piska
derkacz skrzypi
kawka plegoce
jaskółka piskocze
żuraw struka
drop ksyka
człowiek mówi śpiewa i wyje
tylko motyle mają wielkie oczy
i wciąż jeszcze tyle przeraźliwego milczenia
które nie odpowiada na pytania?

  1. Czyim patronem jest św. Franciszek? Czym się zajmują te osoby?
    ………………………………………………………………………………………………………………
  2. Jak określiłbyś stan ducha podmiotu lirycznego?
    …………………………………………………………………………………………………………………
    3. Jakim środkiem poetyckim rozpoczyna się wiersz? Podaj cytat.
    …………………………………………………………………………………………………………………
    4. Jak sądzisz czy pytania kierowane do św. Franciszka są ważne czy błahe? Uzasadnij.
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    5. Wymień co najmniej 4 przykłady odgłosów wydawanych przez zwierzęta. O czym może świadczyć ta różnorodność?
    ………………………………………………………………………………………………………….
    6. Jak wobec żywotności ptaków i zwierząt zachowuje się człowiek? Jak sądzisz dlaczego?

…………………………………………………………………………………………………………..
7. Jak rozumiesz ostatnie dwa wersy wiersza?
……………………………………………………………………………………………………………

2) Temat: Wit Stwosz, ołtarz w kościele Mariackim w Krakowie.

Wykonaj polecenia w kacie pracy do zeszytu.

Stwosz lekcja – 2

3) Temat: Co każdy Polak o „Bogurodzicy” wiedzieć powinien? Zbieramy informacje o najstarszym polskim utworze.

  1. Napisz krótką informację o historii utworu i jego roli w życiu narodu polskiego- wykorzystaj informacje z podręcznika str.146 i innych dostępnych ci źródeł.

Przygotuj prezentację– Kultura i sztuka doby średniowiecza (filozofia- założenia i przedstawiciele; formy teatralne; cechy form muzycznych; malarstwo; style epoki- romanizm i gotyk- przykłady europejskie  i polskie; sztuka zdobienia ksiąg- iluminatorstwo)

Prace podpisaną: imieniem nazwiskiem, klasą i nr z dziennika, prześlij na adres e-mail do 15.04.2020r.