19.06.2020 i 22-26.06.2020
KL.-I-Ts-P-15-19.06.2020-i-22-26.06.2020
01-05.06.2020
25- 29.05.2020
Temat: Co każdy Polak o „Bogurodzicy” wiedzieć powinien.
(2 godz. lekcyjne)
– Podręcznik str. 303- 306 i str. 308.
– Zapoznaj się z materiałami:
– https://epodreczniki.pl/a/bogurodzicanbsp–piesn-ktora-rozbrzmiewala-pod-grunwaldem/Dq5LIlqtV
i wykonaj w zeszycie polecenia:
– 4, 6, 7, 8, 9, 10,
– 12.1 do 12.3
– 13, 17,18, 19
Temat: Średniowieczne formy teatralne.
(1 godz. lekcyjna)
– Podręcznik str. 235
- Sporządź na podstawie podręcznika i innych źródeł definicję form teatralnych:
– pasja
– misterium
– moralitet
– dramat liturgiczny
– mirakle
– farsa
– komedia mięsopustna
18-22.05.2020
Temat: Średniowiecze- wprowadzenie do epoki.
(3 godz. lekcyjne)
11-15.05.2020
Temat: Jak żyć, aby zaznać szczęścia?- recepta rzymskiego poety Horacego.
(1 godz. lekcyjna)
Podręcznik str. 211-213.
- Zapoznaj się z sylwetką rzymskiego poety.
2. Przypomnij założenia epikurejczyków i stoików(str.211)
3. Przeczytaj wiersz pt. „O co poeta prosi Apollina” (str. 212) i wykonaj polecenia od 1do 4 obok wiersza(zapis w zeszycie)
4. Przeczytaj wiersz pt. „ Do młodzieży” str.213 i wykonaj polecenie 2(zapis w zeszycie)
5. Zapoznaj się z definicją tzw. horacjanizmu – str. 213
6. Przeczytaj znane sentencje Horacego- str. 216
Temat: „Nie wszystek umrę…” dewiza twórczości Horacego.
(1 godz. lekcyjna)
Podręcznik str. 217- 218.
Zapoznaj się z materiałami:
https://epodreczniki.pl/a/horacy—poeta-wszechnbspczasow/D85KgKPKD
i wykonaj w zeszycie polecenia:
– 2
– od 3. 1 do 3. 11
– 4.1
Temat: Co zawdzięczamy starożytnym?
(1 godz. lekcyjna)
Zapoznaj się z materiałami:
https://epodreczniki.pl/a/od-mitow-do-literatury/DJuPnnOKF
i wykonaj w zeszycie polecenia:
– 1.1
– 3.3
– 4.1 do 4.5
– 6 i 7
04- 08.05.2020.
Temat: Filozofowie czyli miłośnicy mądrości.
(2 godz. lekcyjne)
Temat: Retoryka czyli sztuka pięknego przemawiania.
(1 godz. lekcyjna)
Podręcznik str.98
Zapoznaj się z materiałami
https://epodreczniki.pl/a/jak-komponowac-logiczna-i-skuteczna-wypowiedz/DXFBNY8Yc
Wykonaj ćwiczenia w zeszycie:
– 1.1
– 2.2
– 4.3
-5.4
– 6.2
– 7.3
– 7.6b- to prześlij do oceny (nie zdjęcie)
27-30.04.2020.
Klasyczna harmonia.
(1 godz. lekcyjna)
Materiał w podręczniku str. 75- 81.
https://epodreczniki.pl/a/klasyczna-harmonia/D11YIVNvE
Po zapoznaniu się z prezentacją wykonaj w zeszycie polecenia 1.1 do 1.6.
Nike w sztuce i poezji
(1 godz. lekcyjna)
https://epodreczniki.pl/a/klasyczna-harmonia/D11YIVNvE
Po zapoznaniu się z prezentacją wykonaj w zeszycie zadanie: 2, 3, 4, 5.
20-24.04.2020.
Sprawdź swoje wnioski do fragmentów podanych na poprzedniej lekcji i uzupełnij zapis:
Temat: Konflikt wartości niezdolnych do współistnienia w „Antygonie” Sofoklesa.
Zapisz notatkę w zeszycie
- Płaszczyzny konfliktu:
a- prawa ustalone przez człowieka(istnieją w każdym państwie regulacje obowiązujące obywateli- mają charakter zmienny), a prawa religijne (ustalone przez bogów; obowiązujące wszystkich- są niezmienne)
b- interes państwa(najeźdźcę i tego który rozpoczął wojnę należy ukarać; w państwie musi zapanować spokój ), a prawa jednostki (każdy obywatel ma prawo do wyrażania własnego zdania)
c- rozum (władca nie może być pobłażliwy dla krewnych; musi być sprawiedliwy; tak buduje swój autorytet), a uczucie (dla Antygony Polinejkes to brat, którego kocha, i którego musi zgodnie z obyczajami pogrzebać )
Taki konflikt nazywamy konfliktem tragicznym, a sytuację Antygony nie mającej pomyślnego dla siebie wyboru (bo albo ukarze ja Kreon- za złamanie wydanego zakazu; albo zostanie ukarana przez bogów- za niedopełnienie obowiązku pochówku) sytuacją tragiczną
Zastanów się czy sytuację Kreona też można określić mianem tragicznej.
Praca domowa:
Dokonaj charakterystyki Antygony (uwzględnij historię rodziny- mit i utwór Sofoklesa)
Elementy charakterystyki: przedstawienie postaci; stosunek do rodziców i rodzeństwa; zachowanie wobec rozkazów Kreona; ocena postaci.
Zapis w zeszycie przedmiotowym, a w formie pliku tekstowego(nie zdjęcia) przesłać do oceny
Temat: Grecka lira
Obejrzyj prezentację i wykonaj w zeszycie ćwiczenia:
4.1- 4.6
9.1- 9.5
10.1- 10.5
https://epodreczniki.pl/a/grecka-lira-safona-tyrtajos-symonides-i-anakreont/De97EGZyA
15-17.04.2020.
Ciąg dalszy lekcji poprzedniej
Sprawdź swoje odpowiedzi
Odpowiedzi do karty pracy Spór Ismeny i Antygony
Antygona – złamię zakaz Kreona, ponieważ: • kocham brata; • w ten sposób uszanuję prawa bogów i nie ściągnę na siebie ich gniewu; • zginę, ale honorem – wierna temu, co uważam za słuszne; • gdy ukarzą mnie śmiercią, podzielę los brata – będę bliżej niego
Ismena – nie złamię zakazu Kreona, ponieważ: • to oznacza śmierć – tyran ma wszelkie środki, żeby nas ukarać; • zostałyśmy jedyne żywe z naszej rodziny, więc głupotą byłoby narażać się z własnej woli; • Kreon jest władcą –reprezentuje prawo, a trzeba być posłusznym prawu; • jestem kobietą, więc to normalne, że nie będę stawiać oporu, znam swoje miejsce (w Atenach kobiety nie Uczestniczyły w życiu politycznym); • rozsądną rzeczą jest przetrwać, a nierozsądną – walczyć w przegranej sprawie
06.-08.04. 2020 r.
Temat: „Antygona” utwór o zderzeniu różnych racji
Uzupełnij kartę pracy:
30.03.- 03.04. 2020 r.
Temat: Jak znam dramat Sofoklesa pt. „ Antygona”
Po przeczytaniu lektury i obejrzeniu spektaklu uzupełnij samodzielnie podany test i prześlij do dnia 15.04.2020r. w formie pisemnej (nie zdjęcia) na podany adres e-mail.
Praca podpisana: imieniem, nazwiskiem, klasą, i nr z dziennika.