~klasa I TiP -informa

Tematy, notatki i zadania wpisujemy do zeszytów!!

Urządzenia techniki komputerowej

22.06.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości – pamięci masowe.
Proszę wykonać zawarte w sekcji “Sprawdź swoją wiedzę”ćwiczenia: 3 str. 184; 1 str. 195; 1 str. 197; 2 i 3 str.199.

15.06.2020
Temat: Standardy CD, DVD, BD.
1. Rodzaje płyt do napędów optycznych.
2. Standardowe pojemności płyt.
3. Zasady zapisu i odczytu płyt.
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 200-204 , do zeszytów proszę zapisać odpowiedzi do punktu 2, 3i 4 z sekcji “Sprawdź swoją wiedzę” oraz tabelkę 54.2 str. 204.
http://zelota.netshock.pl/pdf/PamieciKomputerowe/NapedyOptyczne.pdf

03.06.2020
Temat: Napędy optyczne.
1. Zasada działania napędu optycznego.
2. Parametry napędów optycznych.
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 198-199 , do zeszytów proszę zapisać notatkę do punktów z lekcji.
Zadanie domowe: Wyjaśnij zasadę zapisu i odczytu danych w napędach optycznych (pit, land).
http://zelota.netshock.pl/pdf/PamieciKomputerowe/NapedyOptyczne.pdf
https://slideplayer.pl/slide/8219584/

01.06.2020
Temat: Napędy taśmowe.
1. Definicja napędu taśmowego.
2. Zastosowanie napędu taśmowego.
3. Parametry napędów taśmowych.
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 196-197, do zeszytów proszę zapisać notatkę do punktów z lekcji oraz tabelkę z zadania 1 z sekcji “Sprawdź swoje umiejętności” str. 197.

27.05.2020
Temat: Dyski SSD.
1. Budowa i działanie dysku SSD
2. Rodzaje dysków i pamięci dysków SSD
3.Parametry dysków SSD
4. Zalety i wady dysków SSD
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 193-195 , do zeszytów proszę zapisać notatkę do punktów z lekcji.
Zadanie domowe:  Wyjaśnij na czym polegają zalety dysków SSD (opisz je).
Uczniowie o numerach 10, 16, 18, 20, 24, 25, 30 odsyłają potwierdzenie wykonanie zadania do 01.06.2020
https://www.benchmark.pl/aktualnosci/ssd-budowa-i-charakterystyka-dysku-polprzewodnikowego.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Nap%C4%99d_SSD
https://www.komputerswiat.pl/poradniki/jak-to-dziala/jak-dziala-dysk-ssd/9f66hnp

25.05.2020
Temat: Dyski twarde – kontrolery.
1. Rodzaje kontrolerów dysków twardych.
2. Przeznaczenie i wygląd poszczególnych kontrolerów dysków
3. Parametry kontrolerów dysków
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 185-190 (do macierzy), do zeszytów proszę zapisać odpowiedzi na pkt 1 z lekcji oraz wypisać z tabeli 50.1 parametry kontrolerów ATA i SATA.
Zadanie domowe:  Odpowiedź na pkt. 2 z sekcji “Sprawdź swoją wiedzę” str. 192.
Uczniowie o numerach 12, 15, 19, 21, 22, 23, 27, 28, odsyłają potwierdzenie wykonanie zadania do 27.05.2020

20.05.2020
Temat: Dyski twarde – budowa i parametry.
1. Budowa dysku twardego.
2. Zasada działania dysku twardego.
3. Podstawowe parametry dysku twardego.
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 182-184, do zeszytów proszę zapisać odpowiedzi na pkt 2 i 4 z sekcji “Sprawdź swoją wiedzę” str. 184.
Jak działa dysk twardy?
dyski twarde – prezentacja
Uczniowie o numerach 1, 7, 9, 14, 19, 23, 24, 29, 32 odsyłają potwierdzenie wykonanie zadania do 25.05.2020

18.05.2020
Temat: Magistrala PCI Express
1. Standardy PCI Express
2.Parametry magistrali PCI Express
3. Gniazda magistrali PCI Express
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 179-180, do zeszytów proszę zapisać parametry magistrali PCI Express i tabelkę 48.1 standardy magistrali ze str. 180. Proszę w zeszytach narysować standardy gniazd magistrali PCI Express.
Materiał dodatkowy
Zadanie domowe: proszę odpowiedzieć na pytanie 3,4,5,6 z działu “Sprawdź swoją wiedzę” str. 180. Uczniowie o numerach 8, 13, 15, 21, 22, 27, 28 odsyłają potwierdzenie wykonanie zadania do 20.05.2020

13.05.2020
Temat: Test sprawdzający wiadomości – procesory pamięci, płyty główne.
Link do testu -czas 25 min –
Dziękuję za punktualność, obecność i sprawne wypełnienie testu. Nie rozwiązał testu tylko uczeń nr 15.

W przyszłym tygodniu w środę 13.05.2020 o godz.10.30 piszecie test sprawdzający. Proszę sobie powtórzyć wiadomości dotyczące: płyty główne; procesory i gniazda; pamięci; chipsety (łacznie z ostatnią lekcją).

11.05.2020
Temat: Magistrale i gniazda rozszerzeń.
1. Rodzaje magistral i gniazd
2.Magistrala i gniazdo PCI
3.Magistrala i gniazdo AGP
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 176-178, do zeszytów proszę zapisać odpowiedzi na punkt 2 i 3 “Sprawdź swoją wiedzę”.

06.05.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości -układy chipset.
materiał do lekcji
Zadanie przesyłają uczniowie o numerach 2, 3, 5, 6, 7, 10, 12, 14, 18, 19, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 30, 31, 32 do dnia 11.05.2020.

04.05.2020
Temat: Układy chipset AMD/ATI.
1. Rozwój chipsetów firmy  AMD/ATI
2. Serie chipsetów firmy AMD/ATI
3. Schematy blokowe chipsetów NVIDIA
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 167-173, do zeszytów proszę zapisać odpowiedzi na punkt 1 i 2 “Sprawdź swoją wiedzę” oraz schematy dla FM2(rys. 46.6) i dla AM4 (rys. 46.7), jako notatkę z lekcji.
Zadanie domowe:  W Internecie wyszukaj po dwa modele płyt głównych dla każdej z serii chipsetów firmy AMD/ATI. Zadanie przesyłają uczniowie o numerach 1, 9, 11, 13, 15, 16, 17, 24 do dnia 11.05.2020

29.04.2020
Temat: Układy chipset NVIDIA/AMD.
1. Chipsety firmy  NVIDIA
2. Schematy blokowe chipsetów NVIDIA
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 165-166, do zeszytów proszę zapisać odpowiedzi na punkt 1  “Sprawdź swoją wiedzę” oraz schemat dla nForce5 (rys. 45.1), jako notatkę z lekcji.
Zadanie domowe:  W Internecie wyszukaj po dwa modele płyt głównych dla każdej z serii chipsetów firmy NVIDIA czyli nForce3, nForce4 ….., nForce7 (wypisz oznaczenia). Zadanie przesyłają uczniowie o numerach 19, 20, 21, 23, 27, 28, 29 do dnia 06.05.2020

27.04.2020
Temat: Układy chipset Intel – cd.
Kontynuujemy temat dotyczący chipsetów firmy Intel. Na podstawie podręcznika str. 157 -164 i Internetu proszę w zeszytach wykonać zestawienie (może być tabelarycznie) przedstawiające oznaczenie gniazda procesora i wspólpracujące z nim chipsety, (gniazdo -lista chipsetów) np. LGA1151 -B365, H370….
Zadanie przesyłają uczniowie o numerach 1, 5, 7, 8, 10, 12, 14, 22, 25 ,31 do dnia 29.04.2020

22.04.2020
Temat: Układy chipset Intel.
1. Rozwój chipsetów firmy Intel -serie
2. Schematy blokowe płyt głównych z chipsetami firmy Intel
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 157-164, do zeszytów proszę zapisać odpowiedzi na punkt 1 i 3 z sekcji “Sprawdź swoją wiedzę” oraz schemat dla Intel Z370 (rys. 44.5), jako notatkę z lekcji.
Zadanie domowe:  W Internecie wyszukaj po dwa modele płyt głównych dla każdej z serii chipsetów firmy Intel (wypisz oznaczenia). Zadanie przesyłają uczniowie o numerach 2, 3, 6, 11, 18, 26, 32 do dnia 27.04.2020

20.04.2020
Temat : Układy chipset.
1. Definicja układu chipset
2. Schematy układów dwu i jednomostkowych.
3. Kontrolery zawarte w chipsecie.
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 154-156 i zrobić notatkę do punktów z lekcji.
zadanie: punkt 2 i 3 z sekcji “Sprawdź swoje umiejętności”. Uczniowie o numerach 5, 8, 9, 13, 15, 16, 24, 27, 28, 29, 32 przesyłają odpowiedzi na moją pocztę do 23.04.2020.

15.04.2020
Temat: Pamięci ROM
1. Zastosowanie pamięci ROM
2. Rodzaje pamięci ROM
3. BIOS i jego funkcje
materiał do lekcji
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 151-152, zrobić notatkę do punktów z lekcji.
Zadanie domowe: Podręcznik str. 152 sekcja “Sprawdź swoją wiedzę” punkt 2, 3, 4, -odpowiedzi zapisać w zeszytach. Uczniowie o numerach 10, 17, 22, 25, 28, 31 przesyłają odpowiedzi na moją pocztę.

08.04.2020
Temat: Pamięci operacyjne RAM  -cd.
Proszę zapoznać się z zamieszczonym materiałem i przeanalizować zasady działania i łączenia pamięci RAM.
Materiał do zapoznania się
Zadanie domowe: Podręcznik str. 150 sekcja “Sprawdź swoją wiedzę” punkt 3, 4, 6 -odpowiedzi zapisać w zeszytach. Uczniowie o numerach 1, 7, 8, 12, 15, 19 przesyłają odpowiedzi na moją pocztę.

06.04.2020
Temat: Pamięci operacyjne RAM .
1. Rodzaje pamięci RAM.
2. Parametry pamięci RAM
3. Rodzaje modułów pamięci RAM
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 145-150, zrobić notatkę do punktów z lekcji.
Zadanie : Uzupełnić tabelki z  punkt 1 i 4 z sekcji “Sprawdź swoje umiejętności”  str. 149 , 150 (w zeszytach).
Uczniowie o numerach 4, 13 , 14, 21, 32 przesyłają skany, zdjęcia wypełnionych tabelek na mój adres do środy t.j. 08.04.2020

01.04.2020
Temat: Pamięci.
1. Rodzaje pamięci
2. Rodzaje pamięci RAM
3. Parametry pamięci RAM
Proszę zapoznać się z tematem z podręcznika cz.I  str. 142-144, zrobić notatkę do punktów z lekcji.
Zadanie : Odpowiedź  na punkt 5 z sekcji “Sprawdź swoją wiedzę” (w zeszytach).

30.03.2020
temat: Procesory AMD -cd
Proszę w zeszytach wykonać zadania 3 i 4 ze str. 140 podręcznika, niezbędne informacje znajdują się  w załączniku B od str.436 podręcznika
Zadanie domowe: Sprawdź parametry swojego procesora, a następnie przy pomocy dowolnego programu np. CPU-speed przetestuj jego szybkość działania.  Wszyscy opisują zadanie w swoich zeszytach , a uczniowie  o numerach w dzienniku 3, 20, 30 przesyłają wykonanie zadania na mój adres (do daty następnych zajęć- środa 01.04), oczywiście podpisując imieniem i nazwiskiem.

Materiał z ubiegłego tygodnia
  Nowy materiał:
Proszę o napisanie i przesłanie odpowiedzi na pytania sekcji “Sprawdź swoją wiedzę”, Podręcznik cz.1 str. 128-pytania 1-4, str. 131-pytania 1-5.
W zeszytach proszę wpisać nowy temat “Procesory AMD”, sporządzić notatkę i wypełnić tabelki, Podręcznik cz. 1 str.136-140.
Zadanie: Proszę o napisanie i przesłanie odpowiedzi na pytania sekcji “Sprawdź swoją wiedzę”, Podręcznik cz.1 str. 137-pytania 1-3, str. 140- pytania 1-4.

Podręcznik cz. I str. 126-128 Procesory -zapoznanie się i zrobienie notatki z tematu.
Podręcznik cz. I str 129-135 Procesory Intel cz. I i II – uzupełnić tabelki z działu “Sprawdź swoje umiejętności”.
             

 

Eksploatacja urządzenia techniki komputerowej

22.06.2020
Temat: Podsumowanie, powtórzenie i uzupełnienie wiadomości  i umiejętności – diagnostyka komputera, virtualizacja systemów.
Proszę o powtórzenie wiadomości z podręcznika czI str.410-418 -diagnostyka komputera.
Proszę o powtórzenie wiadomości z podręcznika czII str. 28-39 -virtualizacja systemów.

01.06.2020; 15.06.2020
Temat: Korzystanie z narzędzi do wirtualizacji systemów operacyjnych – cd.
https://www.backupacademy.pl/przeglad-systemow-do-wirtualizacji-serwerow-vmware-citrix-virtualbox-i-hyper-v/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wirtualizacja
https://rallystore.ru/pl/luchshie-virtualnye-mashiny-dlya-windows-stavte-esli-ochen-hochetsya.html
W ramach ćwiczeń proszę zainstalować dowolny system operacyjny na dowolnej maszynie wirtualnej.
ćwiczenia do wykonania

18.05.2020; 25.05.2020
Temat: Korzystanie z narzędzi do wirtualizacji systemów operacyjnych.
narzędzia do wirtualizacji
wirtualizacja systemów operacyjnych
najlepsze programy do wirtualizacji
Proszę pobrać i zainstalować program do wirtualizacji VMware Workstation Player.
Link do pobrania VMware Player
Na zinstalowanym wcześniej programie do wirtualizacji VMware Player, proszę utworzyć maszynę i zainstalować system Linux Mint ze środowiskiem Cinnamon.
Link do Linux Mint
Chętni uczniowie przesyłają zrzuty obrazujące wykonanie zadania ( w jednym pliku)  do dnia 01.06.2020.

11.05.2020
Temat: Programy i narzędzia diagnostyczne sprzętu komputerowego i systemów operacyjnych – programy do  diagnostyki pamięci, kart graficznych i ogólnej wydajności komputera.
Proszę o zapoznanie się z programami do testowania pamięci komputera: Windows memory diagnostic (dostępny z poziomu systemu Windows), Memtest86 oraz z programami do testowania kart graficznych i wydajności komputera takim jak np.: 3DMark, FurMark, GPU-Z, Sandra Lite, PC Mark, OCCT, Nvidia Frameview itp. (proszę o zapoznanie się z co najmniej dwoma dowolnymi programami ). Proszę wykonać test pamięci za pomocą Windows memory diagnistic, a po zainstalowaniu dowolnego programu do diagnostyki kart graficznych również wykonać  test grafiki. Proszę przeanalizować otrzymane informacje.
Krótkie informacje dotyczące niektórych programów można znaleźć w podręczniku cz.I .
Jak przetestować pamięć
Jak testować kartę graficzną
Jak testować karty graficzne i procesory.
Zrzuty pokazujące otrzymane informacje z testowania grafiki, w postaci jednego pliku tekstowego przesyłają uczniowie o numerach 18, 22, 24, 25, 27, 32 do dnia 18.05.2020

04.05.2020
Temat: Programy i narzędzia diagnostyczne sprzętu komputerowego i systemów operacyjnych – programy do  diagnostyki dysków twardych.
Proszę o zapoznanie się z programami  do diagnostyki dysków twardych takimi jak np: HD Tune, MHDD, ATTO Disk Benchmark, Crystal Disk Info, oraz programy  dostępne dla dysków określonych firm np. WD Drive Utilities (proszę o zapoznanie się z conajmniej dwoma dowolnymi programami  do  testowania dysków w tym program ATTO). Po zainstalowaniu programu ATTO Disk Banchmark proszę wykonać test dysku i na tej podstawie ocenić jego stan i wydajność.  Proszę przeanalizować otrzymane informacje.
Krótkie informacje dotyczące niektórych programów można znaleźć w podręczniku cz.I . str.415-416.
Jak testować dysk twardy
Diagnostyka dysku
Testowanie dysków – HD Tune
Testowanie dysków – ATTO
Zrzuty z programów pokazujące otrzymane informacje w postaci jednego pliku tekstowego przesyłają uczniowie o numerach 13, 19, 21, 26, 29, 30, 31 dnia 11.05.2020

27.04.2020
Temat: Programy i narzędzia diagnostyczne sprzętu komputerowego i systemów operacyjnych – programy do diagnostyki procesorów.
Proszę o zainstalowanie i zapoznanie się z programami  do diagnostyki procesorów takie jak np: CPU-Z, Cinebench, Intel Diagnostic Tool, AMD OverDrive itp (proszę o zapoznanie się z dwoma dowolnymi programami  do testowania procesorów). Po zainstalowaniu dowolnego  programu proszę przetestować posiadany procesor. Proszę przeanalizować otrzymane informacje.
Krótkie informacje dotyczące tych programów można znaleźć w podręczniku cz.I  str. 410,411.
Zrzuty z programów pokazujące otrzymane informacje w postaci jednego pliku tekstowego przesyłają uczniowie o numerach 13, 24, 25, 27, 28, 32 do dnia 04.05.2020

20.04.2020
Temat: Programy i narzędzia diagnostyczne sprzętu komputerowego i systemów operacyjnych.
Proszę o zainstalowanie i zapoznanie się z programami do rozpoznawania i odczytywania parametrów sprzętu komputerowego takimi jak: Everest Home, Sandra Lite, Speccy. Po zainstalowaniu za ich pomocą proszę odczytać informacje dotyczące płyty głównej i procesora. Proszę przeanalizować otrzymane informacje z poszczególnych programów.
Krótkie informacje dotyczące tych programów można znaleźć w podręczniku cz.I str. 412,413.
Zrzuty z programów pokazujące otrzymane informacje wpostaci jednego pliku tekstowego przesyłają uczniowie o numerach 13, 19, 21, 22, 28, 32 do dnia 27.04.2020

06.04.2020
Temat: Programy i narzędzia diagnostyczne sprzętu komputerowego i systemów operacyjnych
Materiały do lekcji, do zapoznania  się:
najlepsze programy i narzędzia diagnostyczne1
najlepsze programy i narzędzia diagnostyczne2
testowanie i diagnostyka komputerów
Zadanie (dla całej grupy): Wykonanie prezentacji opisującej 10 programów do diagnostyki sprzętu komputerowego. Prezentację proszę przesłać na mój adres do dnia 15.04.2020.

30.03.2020
Temat: Uszkodzenia programowe komputera cd.
Proszę zapoznać  się z materiałem z podręcznika cz.II str. 258-267 oraz str.272-284.
ćwiczenie: sprawdź jaką wersję języka Javy masz zainstalowaną w swoim komputerze ( czy w ogóle posiadasz zainstalowaną obsługę Javy?).
Zadanie: Proszę wykonać zadanie 1 i 2 z  sekcji  “Sprawdź swoją wiedzę” , podręcznik str. 285. Uczniowie o numerach 17,20,23, proszę przesłać odpowiedzi na mój adres (do daty następnych zajęć 06.04.20), oczywiście podpisując imieniem i nazwiskiem.

Nowy temat: Uszkodzenia programowe komputera
Lokalizowanie usterek systemu operacyjnego
Zabezpieczenie systemu operacyjnego _Podręcznik cz. 2 str. 249-257
Zadanie : Proszę wykonać  i przesłać prezentację na temat : Scharakteryzuj  i opisz spsoby naprawy 10 typowych usterek sprzętowych komputera.

materiały do zapoznania się:
Diagnoza i naprawa starego komputera stacjonarnego
Naprawa komputera PC – diagnoza
Naprawa komputera PC – naprawa
Naprawa komputera PC 2 [część I]
Naprawa komputera PC 2 [część II]
Proszę zapoznać się z materiałem:
10 typowych awarii komputera
Diagnostyka usterek komputera
Procedury naprawy błędów na dysku – Podręcznik cz.2 str. 266-271

Eksploatacja lokalnych sieci komputerowych

25.06.2020
Temat: Konfigurowanie interfejsów routera  za pomoca przeglądarki internetowej, usługa DHCP.
Proszę zapoznać się z materiałem zamieszconym w podręczniku cz. III str28-31.

04.06.2020
Temat: Konfigurowanie protokołu routingu.
http://www.informatykaplus.edu.pl/upload/list/czytelnia/Konfiguracja_protokolow_routingu_statycznego_i_dynamicznego.pdf
Proszę zapoznać się z zamieszczonym materiałem w szczególności str. 16-35 i wykonać ćwiczenia zawarte na tych stronach.

28.05.2020
Temat : Przypomnienie wiadomości -routing dynamiczny.
Proszę zapoznać się i przeanalizować materiał z podręcznika cz. III str. 25-28.
materiał do lekcji
Zadania domowe: Proszę wykonać projekt wg. materiału z poprzedniej lekcji (21.05.2020) stosując routing dynamiczny.
Uczniowie o numerach nieparzystych przysyłają wykonanie zadania do dnia 04.06.2020.

21.05.2020
Temat: Przypomnienie wiadomości -routing statyczny.
Proszę zapoznać się i przeanalizować materiał z podręcznika cz. III str. 25-28
materiał do lekcji
Proszę wykonać ćwiczenia zawarte w materiale do lekcji.
Zadanie domowe: Proszę wykonać projekt sieci wg załączonego przykładu : materiał
Wszyscy uczniowie przesyłają pliki z wykonania zadania do 28.05.2020

14.05.2020
Temat: Adresowanie sieci, podsieci -powrórzenie.
Proszę zapoznać się i przeanalizować materiał do lekcji od str. 13 do str. 23.
materiał do lekcji
film dydaktyczny
Jako ćwiczenie proszę w programie Packet Tracer zaprojektować adresację dla 9 podsieci działających w sieci o adresie 192.168.10.0/24 i mających dostęp do sieci zewnętrznej (serwer www) o adresie 10.0.0.0/8.
Chętni uczniowie przesyłają pracę do dnia 21.05.2020

07.05.2020
Temat: Projektowanie i konfgurowanie sieci lokalnej z podziałem na podsieci – ćwiczenia praktyczne – cd.
Proszę w Packet Tracer zaprojektować połaczenie  i adresowanie dwóch sieci w których działa po  5 podsieci. Obie sieci sa połączone ze sobą i mają wspólny dostęp do Internetu (serwer WWW).
Chętni uczniowie przesyłają pracę do dnia 14.05.2020

30.04.2020
Temat: Projektowanie i konfgurowanie sieci lokalnej z podziałem na podsieci – ćwiczenia praktyczne – cd.
zadanie do wykonania
Uczniowie o numerach 19, 21, 24, 25, 28, 29, 31, 32  przesyłają pliki rozwiązania do następnych zajęć  07.05.2020

23.04.2020
Temat: Projektowanie i konfgurowanie sieci lokalnej z podziałem na podsieci – ćwiczenia praktyczne – cd.
Analogicznie jak  w materiale cwiczeniowym do mpoprzedniej lekcji, proszę wykonać w programie Packet Tracer model sieci z następującymi założeniami: mamy 3 sieci oznaczone A, B, C .  Sieć A podzielona jest na 3 podsieci (każda podsieć posiada 20 urządzeń), a sieć B na dwie podsieci (każda sieć posiada po 50 urządzeń).  Do sieci C podłączony jest serwer  WWW. Sieci A i B łączą się z siecią C i urządzenia z tych sieci mają dostęp do strony WWW. Ustaw odpowiednią adresację dla sieci i podsieci ( na schemacie dodaj tylko po dwa urządzenia końcowe) , urządzenia zaadresuj  pierwszym i ostatnim dostępnym adresem podsieci. Przykładowy schemat połączeń
Uczniowie o numerach 20, 24, 27, 29, 30  przesyłają pliki rozwiązania do następnych zajęć 30.04.2020
Czekam na zaległe prace z zeszłego tygodnia!!

16.04.2020
Temat: Projektowanie i konfgurowanie sieci lokalnej z podziałem na podsieci – ćwiczenia praktyczne.
Proszę o zapoznanie się z ponizszymi materiałami i wykonanie scheamtu sieci wg. załączonej instrukcji.
podział na podsieci1
podział na podsieci2
podział na podsieci- film
Materiał ćwiczeniowy
Uczniowie o numerach 19,21,22,28,32  przesyłają pliki rozwiązania do następnych zajęć 23.04.2020

02.04.2020
Proszę w programie Packet Tracer zbudować model sieci jak na poniżej załączonym przykładzie z uwierzytelnieniem klientów Wi-Fi za pomocą serwera RADIUS.
Schemat sieci
Uczniowie o numerach 18,22,26,30 przesyłają pliki rozwiązania do następnych zajęć (po świętach).

Materiał z poprzedniego tygodnia:
Proszę w programie Packet Tracer zbudować model sieci z uwierzytelnieniem klientów Wi-Fi za pomocą serwera RADIUS. Pliki z wykonania sieci podpisane własnym imieniem i nazwiskiem proszę przesłać na adres prac-info@wp.pl
Całkowity opis zadania w podręczniku cz. 3 str. 41-44
linki do pobranie packet tracer:
bez konieczności rejestracji
z potrzebą rejestracji
Temat: Sieci Wi-Fi zarządzane przez kontroler sieci.
Proszę zapoznać się z tematem i wykonać przykład 5.7 Podręcznik cz. 3 str. 45-48

Systemy operacyjne

23.06.2020
Temat: Linux – uprawnienia do plików i katalogów.
1. Rodzaje uprawnień i ich oznaczanie.
2. Zasady nadawania uprawnień -polecenie chmod.
3. Liczbowy (oktalny) zapis uprawnień
4. Właściciel zasobu, zmiana właściciela -polecenie chown.
Proszę o zapoznanie się z poniższymi materiałami i wykonanie ćwiczeń.
Uprawnienia w linuksie
Uprawnienia w linuksie 2
Właściciele zbiorów
Zmiana właściciela chown
Proszę o wykonanie poniższych ćwiczeń.
zadania do wykonania

W przyszłym tygodniu we wtorek t.j 02.06.2020  o godz. 9.30 robicie test  z podstaw linuxa. Proszę o obecność, ponieważ nie będzie czasu na dodatkowe poprawki!!

02.06.2020
Temat 1 : test sprawdzający wiadomości -podstawy Linux-a.
Link do testu – czas 20 min – proszę wyczyścić cache przeglądarki
Temat2: Linux -ścieżki dostępu i zbiory ukryte..
1. Rodzaje ścieżek dostępu 
2. Zasady korzystania ze ścieżek dostępu
3. Oznaczanie zbiorów ukrytych
4. Odczytywanie zbiorów ukrytych
Proszę zapoznać się z poniższym materiałem i wykonać ćwiczenie w nim zawarte.
Materiał do zapoznania się.
Materiał do zapoznania się.

26.05.2020
Temat: Dowiązania do plików w Linuksie
1. Zastosowanie dowiązań
2. Rodzaje dowiązań
3. Polecenia konsolowe tworzenia dowiązań.
materiał do zapoznania i ćwiczenie do wykonania
Zadanie domowe: Wyjaśnij różnicę pomiędzy dowiązaniem twardym  a dowiązaniem symbolicznym. Wszyscy wykonują zadanie w swoich zeszytach a uczniów o numerach  13, 19, 22, 27, 28.32 przesyłają odpowiedzi do dnia 02.06.2020

19.05.2020
Temat: Wyszukiwanie plików w systemie Linux.
1. Polecenie wyszukiwania
2. Zastosowanie znaków globalnych do wyszukiwania.
3. Ćwiczenia z wyszukiwania plików.
Proszę o zapoznanie się z materiałem z podręcznika cz. II str. 176.  Do zeszytów proszę wypisać składnię polecenia find.
Proszę wykonać poniższe ćwiczenia i zadanie.
Ćwiczenia z wyszukiwania
Materiały dodatkowe:
kurs linuxa
Linux.polecenia systemowe
Ubuntu,podstawowe komendy systemu
Uczniowie o numerach 13, 21, 22, 24, 27, 28, 29, 31, 32 przesyłają zrzuty (w jednym pliku) obrazujące wykonanie zadania (nie ćwiczeń) do dnia 26.05.2020.

12.05.2020
Temat1: Zasady korzystania z konsoli – znaki globalne.
1. Korzystanie z narzędzia konsola.
2. Zastosowanie znaków globalnych
Proszę o zapoznanie się z materiałem z podręcznika cz. II str. 171-173.  Do zeszytów proszę wypisać znaki globalne (podręcznik 14.3 str. 172).
Proszę wykonać ćwiczenia z przykładu 14.2 str. 173.

Temat2: Zarządzanie plikami i folderami.
1. Polecenia konsolowe do zarządzania plikami i folderami.
2. Ćwiczenia w stosowaniu poleceń konsolowych.
Proszę o zapoznanie się z materiałem z podręcznika cz. II str. 174-175.
Proszę wykonać ćwiczenie z przykładu 15.1 str. 175.
Uczniowie o numerach 18, 19, 20, 27, 29, 30 przesyłają zrzuty obrazujące wykonanie obydwu ćwiczeń (w jednym pliku) do dnia 19.05.2020.

05.05.2020
Temat1: System plików systemu Linux.
1. Systemy plików stosowane w Linux-ie
2. Struktura katalogów systemu Linux
3. Identyfikacja dysków i napędów w systemie.
Proszę o zapoznanie się z materiałem z podręcznika cz. II str. 167-170.  Jako notatkę proszę opisać system plików EXT3 oraz odp na pkt. 2 z lekcji.
Temat2: Uzyskiwanie pomocy systemowej.
1. Podręcznik elektroniczny – manual.
2. Instalacja manuala i zasady korzystania.
3.Uzyskiwanie pomocy -polecenia.
Proszę o zapoznanie się z materiałem z podręcznika cz. II str. 171-172.  Do zeszytu proszę wypisać polecenia konsolowe służące do uzyskania pomocy systemowej. Jako ćwiczenie proszę wyświetlić i odczytać informacje dotyczące poleceń: ps , adduser, top (różnymi poleceniami).
materiał do lekcji
Zadanie: Odpowiedzi na pytania 1, 2, 3 z sekcji Sprawdź swoją wiedzę -podręcznik cz. II str. 170. Uczniowie o numerach 13, 21, 22, 25, 26, 28, 31, 32 przesyłają do dnia 12.05.2020.

28.04.2020|
Temat: Zarządzanie grupami i użytkownikami w środowisku graficznym Linux-a.
1. Narzędzia do zarządzania użytkownikami w środowisku graficznym.
2. Zasady zarządzania użytkownikami i grupami w środowisku graficznym.
Proszę o zapoznanie się z materiałem z podręcznika cz. II str. 163-165 oraz poniższymi materiałami dydaktycznymi. Proszę zwrócić uwagę, że materiały dotyczą różnych dystrybucji Linuxa i wykonując ćwiczenia należy je dopasować do używanej dystrybucji.
Zarządzanie-grupami-i-użytkownikami-w-środowisku-graficznym
Zarządzanie użytkownikami GUI
Użytkownicy i grupy – Ubuntu
Zarządzanie grupami i użytkownikami w środowisku graficznym
Zadanie domowe dla całej grupy -termin do dnia 05.05.2020: zadanie 

21.04.2020
Temat: Tworzenie kont użytkowników w środowisku tekstowym.
1. Informacje o kontach użytkowników i grup
2. Pliki konfiguracyjne
3. Polecenia do zarządzania kontami użytkowników i grupami.
Proszę o zapoznanie się z materiałem z podręcznika cz. II str. 161-163 oraz poniższym materiałem dydaktycznym.
materiał dydaktyczny
materiał dodatkowy1
materiał dodatkowy2
materiał dodatkowy3
Proszę wykonać ćwiczenia zawarte w materiałach i zadanie domowe, zrzuty obrazujące wykonanie zadania (w jednym pliku i tak aby było widać polecenia) przesyłają uczniowie o numerach 13, 19, 24, 26, 27, 28, 30, 32 do dnia 28.04.2020

07.04.2020
Temat: Zarządzanie procesami w systemie Linux.
1. Informacje ogólne o procesach
2. Stany procesów systemu Linux
3. Polecenia do zarządzania procesami.
4. Sygnały wysyłąne do procesów – zamykanie procesów.
Proszę o zapoznanie się z tematem z podręcznika cz.II str. 160. i materiałem z poniższego linka.
Materiał do lekcji.
Uczniowie o numerach 21, 22, 27, 28, 29 przesyłają zrzuty ekranowe obrazujące wykonanie poleceń zawartych w materiale do lekcji, do 15.04.2020 (zrzuty proszę zapisać w jednym pliku).

31.03.2020
Temat:  Menedżer startowy Linuksa (bootloader).
1. Przeznaczenie bootloadera
2. Pliki konfiguracyjne bootloadera.
3. Aktualizacja bootloadera.
Proszę o zapoznanie się z tematem z podręcznika cz.II str. 153-157
Ćwiczenie: wyświetlić i przeglądnąć zawartość plików konfiguracyjnych bootloadera  grub2: grub.cfg, grub i skrypty z katalogu grub.d
Zadanie: Notatka ( zwrócenie uwagi na polecenia konsolowe) i sekcja “Sprawdź swoją wiedzę” pkt.5 str.157

Materiał z ubiegłego tygodnia:
pobranie i zainstalowanie oprogramowania maszyn wirtualnych virtualbox
pobranie i zainstalowanie dowolnej wersji linux ubuntu (proponuję 18.04.4 LTS) ze strony : https://ubuntu.com/download/desktop

Proszę o zapoznanie się z  materiałami podanymi dla klasy IIa Ti i IIb Ti – systemy operacyjne i wykonanie ćwiczeń w nich zawartych.

Proszę o wykonanie poniższych ćwiczeń, zobrazowanie ich wykonania zrzutami ekranowymi zapisanymi w dokumencie tekstowym i przesłanie pliku podpisanego własnym imieniem i nazwiskiem na adres:
prac-info@wp.pl
zadanie do samodzielnego wykonania i przesłania
                Nowy materiał:
Proszę o zapoznanie się z poniższymi materiałami dotyczącymi dowiązań i uprawnień w systemie Linux.
Dowiązania w linuksie
Uprawnienia w linuksie
Uprawnienia w linuksie 2
Właściciele zbiorów
Zmiana właściciela chown
Proszę o wykonanie poniższych ćwiczeń, zobrazowanie ich wykonania zrzutami ekranowymi zapisanymi w dokumencie tekstowym i przesłanie pliku podpisanego własnym imieniem i nazwiskiem na adres:
prac-info@wp.pl
zadania do wykonania