Wychowawcza 2 a Ti

W związku rozporządzeniem MEN dotyczącym szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół zwracam uwagę na konieczność “uczestnictwa w zajęciach”, gdyż ma być “sprawdzana frekwencja” i prowadzone “monitorowanie i sprawdzanie wiedzy i postępów w nauce w okresie realizowania nauczania na odległość”. Sprawdzajcie zatem codziennie na stronie Szkoły informacje dotyczące przedmiotów przypadających w danym dniu – obowiązuje plan zajęć taki, jak przed zawieszeniem zajęć. W zakładce “Zagadnienia do samodzielnej pracy”, klikając na nazwisko uczącego nauczyciela, znajdziecie materiały do poszczególnych przedmiotów.
Dzienniczki praktyk dostarczycie po wznowieniu zajęć.
Dbajcie o siebie i bliski, przestrzegając zasad higieny!

(1.04.2020) UWAGA! W związku z rozporządzeniem MEN i wytycznymi Dyrektora Szkoły dotyczącymi oceniania i sprawdzania frekwencji w okresie realizowania nauczania na odległość nauczyciele przekazują informacje, jak to będzie się odbywać w ramach zajęć z poszczególnych przedmiotów. Proszę zapoznać się z tym, co zostało wprowadzone i realizować.
Jeżeli ktoś nie ma możliwości korzystania z nauczania na odległość (brak stałego dostępu do internetu), proszę zgłosić to w sekretariacie szkoły (oczywiście telefonicznie).
Proszę systematycznie, codziennie sprawdzać informacje dotyczące przedmiotów, które macie w danym dniu.

(8.04.2020) Biorąc pod uwagę aktualną sytuację epidemiologiczną w kraju możemy się spodziewać, że nadal będzie realizowane nauczanie na odległość. Jutro mają pojawić się oficjalne informacje, jak to będzie wyglądać dalej – proszę zapoznać się z tymi decyzjami. Proszę też sprawdzać ewentualne wpisy na stronie Szkoły.
A na razie życzę wszystkim spokojnych, zdrowych i pogodnych Świąt Wielkiej Nocy.

(15.04.2020) Jak pewnie wiecie nauczanie zdalne zostało przedłużone formalnie do 26 kwietnia, czyli dla nas do 24 kwietnia. Co będzie dalej? Właściwie nikt nie wie. Po raz kolejny zatem zwracam uwagę, by systematycznie realizować zadania polecane Wam przez nauczycieli, żeby nie porobić sobie zaległości.
Ale ponieważ nie samą nauką żyje człowiek, proponuję (na podstawie strony rządowej) “grarantannę” . To cykl różnego typu aktywności internetowych zebranych pod tym adresem. Nigdy nie sądziłem, że będę Was namawiał do gier w sieci – do tej pory (gdy były normalne zajęcia w szkole) narzekałem, że za dużo siedzicie przy komputerach czy telefonach. Ale cóż, taki czas.

(22.04.2020) Jutro mają pojawić się oficjalne informacje, czy nadal będzie realizowane nauczanie na odległość. Proszę śledzić komunikaty rządowe oraz informacje Dyrektora na stronie Szkoły.
Jeśli się ktoś ma dość społecznej kwarantanny, nudzi się albo co gorsza biorą go nerwy, to warto poszperać w sieci za jakimś „poradnikiem przeżycia kwarantanny”. Jest tego mnóstwo, zarówno w postaci tekstów, jak i filmów. Podaję tutaj jeden przykład, ale każdy musi znaleźć coś dla siebie. Nie ma chyba jednej recepty dla wszystkich na przeżycie takiego czasu.

(29.04.2020) W związku z kolejnym przedłużeniem okresu nauczania na odległość, przypominam o konieczności potwierdzania zapoznania się z tematem (czyli formalnie: potwierdzania obecności na zajęciach). Proszę sobie uświadomić, że na zajęciach z wychowawcą też jest sprawdzana obecność! Potwierdzacie obecność poprzez przesłanie do mnie krótkiej wiadomości (wystarczy “Obecny”) do końca tygodnia, w którym przypada dana lekcja. Przypominam mój adres: a-fafara@o2.pl. Proszę pamiętać też o potwierdzaniu obecności na wszystkich przedmiotach, bo dochodzą sygnały, że niektórzy to lekceważą; może to mieć wpływ na ocenę z przedmiotu.
Zbliża się Święto Narodowe Trzeciego Maja zwane też Świętem Konstytucji 3-go Maja. Jak to jest w zwyczaju wywieszamy flagi narodowe. Świętujemy rocznicę uchwalenia konstytucji z 3 maja 1791 r. Żeby nie było tak słodko: warto wiedzieć, że pierwsza polska konstytucja została przyjęta w sposób przypominający zamach stanu; można o tym posłuchać tu. Dodatkowo 2 maja obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej. Jest to święto państwowe skupiające uwagę na symbolach państwowości polskiej, a w szczególności na Fladze RP. Jest to święto stosunkowo młode, obchodzone w Polsce dopiero od 2004 r. Dzień Flagi Rzeczypospolitej ma na celu umocnienie polskiej tożsamości oraz propagowanie wiedzy o symbolach narodowych, które zresztą na przestrzeni wieków ulegały zmianom, co można obejrzeć np. tu.

(6.05.2020) Kolejny tydzień spędzamy w domach, w dużym stopniu odizolowani od osób i grup, z którymi mieliśmy bezpośredni kontakt przed okresem epidemii. Zwykle czujemy się źle w takiej sytuacji, ponieważ człowiek jest istotą społeczną. Nawet ktoś, kto z natury jest samotnikiem potrzebuje czasem kontaktów z określoną grupą ludzi. Okazuje się, że taka izolacja może też negatywnie wpływać na nasze ciało, zwłaszcza na mózg. Proponuję obejrzenie filmu na ten temat. Oczywiście taki film nie jest lekarstwem, ale znajomość faktów pomaga obronić się przed skutkami izolacji, a przynajmniej zminimalizować szkody. A zatem: chroń swój mózg!

(13.05.2020) Dziś temat wałkowany na różne sposoby we wszystkich mediach – alkohol a prowadzenie pojazdów. Oczywiście jeśli mówimy alkohol to mamy na myśli etanol, a właściwie jego wodne roztwory. Trzeba mieć świadomość, że etanol jest substancją narkotyczną o działaniu depresyjnym. Co prawda niewielkie ilości etanolu wywołują stan pobudzenia, przyspieszone bicie serca i ogólną poprawę nastroju (są to efekty związane z układem obwodowym), ale nawet te niewielkie ilości wpływają depresyjnie (uspokajająco, usypiająco i spowalniająco) na ośrodkowy układ nerwowy. A takie działanie jakiejkolwiek substancji (czy to będzie używka czy lek) nie jest wskazane podczas prowadzenia pojazdu. Osiągacie pełnoletność, będziecie starali się o prawo jazdy (może niektórzy już mają). Warto mieć świadomość, że alkohol i prowadzenie pojazdów nie idą w parze. Proszę obejrzeć ten film. W warunkach normalnej nauki oglądalibyście go  w szkole.

(20.05.2020) Dzisiaj proponuję zastanowić się nad problemem „Jak się uczyć?”. W obecnej sytuacji bardziej samodzielnie musicie zdobywać wiedzę i umiejętności przewidziane w podstawie programowej poszczególnych przedmiotów. Zwykle wymaga to więcej wysiłku, niż w czasach normalnej nauki w szkole. Warto zatem wypracować jak najbardziej efektywne formy uczenia się. Trzeba mieć świadomość, że nie ma jednej recepty dla wszystkich, gdyż każdy z nas jest inny. Aby przynajmniej ogólnie zapoznać się z tym, co wpływa na nasze uczenie się, proponuję obejrzeć ten film.

(27.05.2020) Dziś mamy kilka spraw organizacyjnych.
1) Proszę sprawdzać informacje podawane na stronie głównej Szkoły; chodzi o odbiór rzeczy z szafek, zwrot książek do biblioteki oraz o konsultacje, które rozpoczną się 1 czerwca. Nauczyciele mają być dostępni dla uczniów w godzinach od 9 do 13. Jeśli ktoś będzie miał potrzebę skontaktowania się z nauczycielem w celu uzupełnienia braków, to właśnie wtedy będzie ku temu okazja.
2) Proszę dostarczyć dzienniczki praktyk: albo do mnie w czasie przeznaczonym na konsultacje, albo zostawić na portierni przy okazji opróżniania szafki. Sprawdźcie, czy każdy ma wystawioną ocenę z praktyki. Ocena jest konieczna do uzyskania świadectwa promocyjnego.
3) BARDZO WAŻNE! Proszę jak najszybciej przesłać do mnie informację, który przedmiot wybieracie jako rozszerzony w trzeciej i czwartej klasie: FIZYKĘ czy GEOGRAFIĘ. Wybierając przedmiot rozszerzony trzeba mieć świadomość, że ten wybór w pewnym stopniu będzie wpływał na Waszą przyszłość. Fizyka jest konieczna na znakomitej większości kierunków studiów technicznych, w tym również informatycznych. Zrezygnowanie z fizyki rozszerzonej w technikum („bo jest trudniejsza”) może w przyszłości doprowadzić do problemów na studiach. To, co było w gimnazjum i w klasie pierwszej, to zdecydowanie za mało, by stanowiło dobrą podstawę do nauki na poziomie wyższym. Kto nie planuje studiów też może wybrać fizykę, bo ten przedmiot lepiej przygotowuje do obowiązkowej matury z matematyki – na zajęciach fizyki opis matematyczny różnych zjawisk jest znacznie częstszy, niż na geografii. Papierowe deklaracje wyboru przedmiotu rozszerzonego będziecie mogli u mnie pobrać podczas konsultacji lub przy odbiorze świadectw, wypełnicie i dostarczycie do Szkoły.
4) Też WAŻNE. Proszę zwrócić uwagę na zaległe prace ze wszystkich przedmiotów. Z podstaw przedsiębiorczości tylko kilku z Was ma oceny, z przedmiotów zawodowych powstawiane są jedynki, bo nie dosyłaliście prac. Czas się już kończy, zatem trzeba odstawić gry czy filmy i najpierw zrobić to, co konieczne.

(3.06.2020) Pierwsza dzisiejsza sprawa związana jest z ustaleniem rocznych ocen zachowania. Generalnie przyjmuję, że oceny będą takie, jak na półrocze, przy czym nie będzie ocen nagannych i niektóre z pozostałych ocen też pójdą w górę. Jeśli ktoś ma jakieś uwagi odnośnie swojej oceny, to proszę pisać.
Kolejne uwagi dotyczą moich wpisów z ubiegłego tygodnia. Prosiłem o jak najszybszą informację odnośnie wyboru przedmiotu rozszerzonego. Jak dotąd zadeklarowało się 8 osób. A reszta ??? Chcecie mieć przydzielony przedmiot na podstawie losowania ?
Następna uwaga dotyczy ocen z praktyki. Wyraźnie napisałem, że ocena z praktyki jest konieczna do uzyskania świadectwa promocyjnego. Bez tej oceny uczeń nie jest klasyfikowany i nie otrzymuje promocji! Proszę o jak najszybsze dostarczenie dzienników praktyk.
Przypominam, że 8 czerwca zaczynają się matury, zatem w drugim tygodniu czerwca zajęć na odległość ani konsultacji nie będzie. W trzecim tygodniu czerwca też niektórzy nauczyciele będą zajęci na egzaminach maturalnych, więc nie będą prowadzić konsultacji. Proszę zatem wszelkie zaległości uzupełniać w bieżącym tygodniu.

(17.06.2020) Nauczyciel na egzaminie maturalnym.

(24.06.2020) Rozdanie świadectw promocyjnych odbędzie się w piątek, 26 czerwca o godzinie 10.00 w auli. Proszę przyjść punktualnie, bo później do auli wchodzą kolejne klasy.
Proszę przestrzegać zasad czasu epidemii (obowiązuje zakrywanie ust i nosa na terenie szkolnym, jeśli nie można zachować odpowiedniego dystansu oraz zawsze  w pomieszczeniach szkoły).
Jeśli ktoś jeszcze nie opróżnił szafki lub nie oddał książek do biblioteki, proszę to zrobić przed odbiorem świadectw.
Zaczynacie wakacje. Dbajcie o siebie, aby wszyscy cało wrócili we wrześniu. Proszę pamiętać o ograniczeniach związanych z epidemią, ale też o zachowaniu ostrożności podczas wypoczynku, zwłaszcza nad wodą. Ponieważ pogoda jest nieprzewidywalna, warto też wiedzieć, jak zachować się podczas burzy czy upału. I na koniec prośba o zachowanie rozsądku na drogach, niezależnie od tego czy będziecie pieszymi, rowerzystami, czy też będziecie kierować pojazdem silnikowym.
Do zobaczenia w piątek.