Wychowawcza 3 a Ti

26.10.2020
Dzień dobry.
Dziś chcę zwrócić uwagę na uczestnictwo w zajęciach prowadzonych zdalnie.
1. Pierwsza rzecz to systematyczne uczestniczenie w zajęciach. Czy to będzie lekcja przez komunikator, czy umieszczanie zagadnień na stronie szkoły, czy jakaś inna forma kontaktu  – nie ma to znaczenia. Ważne jest, by potwierdzać swoją obecność na zajęciach w sposób wymagany przez nauczyciela/nauczycielkę.
2. Druga rzecz to kultura. Proszę pamiętać o zasadach oficjalnego kontaktu w sieci. Jeśli się logujecie na lekcję, powinniście przedstawić się swoim imieniem i nazwiskiem, a nie jakimś pseudonimem. Podobnie przy przesyłaniu wiadomości związanych z lekcjami: zawsze powinny być z podpisem.
3. I wreszcie trzecia sprawa: fakt zdalnego uczestniczenia w zajęciach nie zwalnia Was z własnej pracy przy zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Samo patrzenie na ekran czy pobieżne przeczytanie przesłanych przez nauczyciela materiałów nie wleje automatycznie  do głowy potrzebnej wiedzy i umiejętności. Podczas egzaminów nie działa wymówka “tego nie umiem, bo było zdalnie”.

Proszę pamiętać o aktualnych przepisach  w związku z wprowadzeniem w całym kraju “czerwonej strefy”. Większość z Was to osoby pełnoletnie, a to oznacza już pełną odpowiedzialność wobec prawa.

2.11.2020
Dziś Dzień Zaduszny i choć rządzący zamknęli nam cmentarze, to warto powspominać naszych bliskich zmarłych, a w najbliższych dniach udać się na groby i postawić symboliczną świeczkę. Trzeba mieć świadomość, że pamięć o tych, którzy już odeszli warunkuje naszą tożsamość. Żyjemy dzięki naszym przodkom.  Oni – ciężko pracując, cierpiąc i borykając się z przeciwnościami losu, często z biedą, często z zagrożeniami życia – przekazali życie i poświęcali się dla swoich dzieci. Dzięki temu poświęceniu mu żyjemy. I za to poświęcenie jesteśmy im winni wdzięczność.
Znalazłem ciekawy film o zwyczajach związanych z Dniem Wszystkich Świętych i Dniem Zadusznym; warto go obejrzeć.

Proszę pamiętać o potwierdzaniu zapoznania się z zamieszczonymi materiałami, gdyż jest to jednocześnie potwierdzenie obecności na zajęciach przy tej formie prowadzenia zajęć (na godzinie wychowawczej sprzed tygodnia jest “aż” 12 obecności).

9.11.2020
Zbliża się Narodowe Święto Niepodległości. Warto przy tej okazji przypomnieć sobie najważniejsze fakty z tamtych czasów, np oglądając ten film. Był on przygotowany dwa lata temu, ale oprócz odniesień do setnej rocznicy odzyskania niepodległości zachował aktualność. Można też przeczytać ten artykuł o wolności jako podstawie niepodległości.
Przypominam o wywieszeniu flag narodowych z okazji Święta; jest to pewna forma zamanifestowania swego patriotyzmu.Można też wybrać się na cmentarz i postawić znicz na grobach tych, którzy walczyli o wolną Polskę (na każdym niemal cmentarzu jest takie miejsce).

16.11.2020
Dzisiaj wprowadzamy temat “Zagrożenia płynące z Internetu”. O tym problemie nigdy dość, zatem proponuję krótki tekst (dla Was – informatyków –  to pewnie tylko przypomnienie). Oprócz tego można posłuchać wykładów ludzi, którzy na co dzień zajmują się sprawami bezpieczeństwa w sieci (tu i tu). Być może ktoś z Was w przyszłości obierze właśnie taki kierunek dalszej nauki i własnego rozwoju.

W trakcie piątkowej lekcji fizyki padło pytanie o materiały, które pomogłyby w nauce dynamiki. Proponuję epodręcznik – tu przedstawiłem odnośnik do podsumowania, nad tytułem zawsze macie odnośnik do wcześniejszego tematu. Można też skorzystać z surowej w swym wyglądzie strony Fizykonu. Jeśli ktoś woli patrzeć i słuchać, to proponuję taki film. Autor ma też dobrze zrobione filmy na inne tematy z fizyki, dla Was przydatna na razie byłaby kinematyka.

23.11.2020
“Jak się uczyć, żeby się nauczyć?” – to pytanie jest stawiane od zawsze. W zamierzchłych czasach sytuacja była prosta: albo młody człowiek nauczył się polować czy rozpoznawać jadalne rośliny, albo był skazany na głód. W dzisiejszych czasach żyje się nam łatwiej, ale życie stało się znacznie bardziej skomplikowane. Jednym z wielkich problemów młodych ludzi jest konieczność zdobywania wiedzy i umiejętności, które tu i teraz wydają się zupełnie zbędne. Ponieważ jednak trzeba jakoś sprostać tym wymaganiom, warto opanować techniki, które mogą pomóc w łatwiejszym opanowaniu zadanego materiału. Proponuję zapoznać się z tym tekstem, możecie znaleźć metodę dla siebie.

30.11.2020
Dziś w ramach zajęć zagadnienie “Agresja werbalna – jak jej unikać?”.
Ostatnio obserwujemy niesamowitą eskalację agresji: przepychanki, wyzwiska i wulgaryzmy “wylewają się” ze wszystkich mediów. Nie mamy wpływu na to, co się dzieje na ulicach (chyba, że ktoś w takich “imprezach” uczestniczy). Warto jednak zwrócić uwagę, że agresja wobec drugiego człowieka, tego obok mnie: w rodzinie, w szkole, wśród kolegów, może przybierać znacznie subtelniejsze formy. O takiej agresji możecie przeczytać w tym artykule. Jeśli odczuwam agresję ze strony innych, mogę podjąć pewne działania, które zniweczą zamiary agresorów. Jeśli zauważam przejawy agresji z mojej strony, to powinienem się zastanowić: “co ze mną jest nie tak?”; czy jest to tylko efekt zmęczenia lub stresu, czy mam jakiś poważniejszy problem?