Wychowawcza 3 a Ti

26.10.2020
Dzień dobry.
Dziś chcę zwrócić uwagę na uczestnictwo w zajęciach prowadzonych zdalnie.
1. Pierwsza rzecz to systematyczne uczestniczenie w zajęciach. Czy to będzie lekcja przez komunikator, czy umieszczanie zagadnień na stronie szkoły, czy jakaś inna forma kontaktu  – nie ma to znaczenia. Ważne jest, by potwierdzać swoją obecność na zajęciach w sposób wymagany przez nauczyciela/nauczycielkę.
2. Druga rzecz to kultura. Proszę pamiętać o zasadach oficjalnego kontaktu w sieci. Jeśli się logujecie na lekcję, powinniście przedstawić się swoim imieniem i nazwiskiem, a nie jakimś pseudonimem. Podobnie przy przesyłaniu wiadomości związanych z lekcjami: zawsze powinny być z podpisem.
3. I wreszcie trzecia sprawa: fakt zdalnego uczestniczenia w zajęciach nie zwalnia Was z własnej pracy przy zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Samo patrzenie na ekran czy pobieżne przeczytanie przesłanych przez nauczyciela materiałów nie wleje automatycznie  do głowy potrzebnej wiedzy i umiejętności. Podczas egzaminów nie działa wymówka “tego nie umiem, bo było zdalnie”.

Proszę pamiętać o aktualnych przepisach  w związku z wprowadzeniem w całym kraju “czerwonej strefy”. Większość z Was to osoby pełnoletnie, a to oznacza już pełną odpowiedzialność wobec prawa.

2.11.2020
Dziś Dzień Zaduszny i choć rządzący zamknęli nam cmentarze, to warto powspominać naszych bliskich zmarłych, a w najbliższych dniach udać się na groby i postawić symboliczną świeczkę. Trzeba mieć świadomość, że pamięć o tych, którzy już odeszli warunkuje naszą tożsamość. Żyjemy dzięki naszym przodkom.  Oni – ciężko pracując, cierpiąc i borykając się z przeciwnościami losu, często z biedą, często z zagrożeniami życia – przekazali życie i poświęcali się dla swoich dzieci. Dzięki temu poświęceniu mu żyjemy. I za to poświęcenie jesteśmy im winni wdzięczność.
Znalazłem ciekawy film o zwyczajach związanych z Dniem Wszystkich Świętych i Dniem Zadusznym; warto go obejrzeć.

Proszę pamiętać o potwierdzaniu zapoznania się z zamieszczonymi materiałami, gdyż jest to jednocześnie potwierdzenie obecności na zajęciach przy tej formie prowadzenia zajęć (na godzinie wychowawczej sprzed tygodnia jest “aż” 12 obecności).

9.11.2020
Zbliża się Narodowe Święto Niepodległości. Warto przy tej okazji przypomnieć sobie najważniejsze fakty z tamtych czasów, np oglądając ten film. Był on przygotowany dwa lata temu, ale oprócz odniesień do setnej rocznicy odzyskania niepodległości zachował aktualność. Można też przeczytać ten artykuł o wolności jako podstawie niepodległości.
Przypominam o wywieszeniu flag narodowych z okazji Święta; jest to pewna forma zamanifestowania swego patriotyzmu.Można też wybrać się na cmentarz i postawić znicz na grobach tych, którzy walczyli o wolną Polskę (na każdym niemal cmentarzu jest takie miejsce).

16.11.2020
Dzisiaj wprowadzamy temat “Zagrożenia płynące z Internetu”. O tym problemie nigdy dość, zatem proponuję krótki tekst (dla Was – informatyków –  to pewnie tylko przypomnienie). Oprócz tego można posłuchać wykładów ludzi, którzy na co dzień zajmują się sprawami bezpieczeństwa w sieci (tu i tu). Być może ktoś z Was w przyszłości obierze właśnie taki kierunek dalszej nauki i własnego rozwoju.

W trakcie piątkowej lekcji fizyki padło pytanie o materiały, które pomogłyby w nauce dynamiki. Proponuję epodręcznik – tu przedstawiłem odnośnik do podsumowania, nad tytułem zawsze macie odnośnik do wcześniejszego tematu. Można też skorzystać z surowej w swym wyglądzie strony Fizykonu. Jeśli ktoś woli patrzeć i słuchać, to proponuję taki film. Autor ma też dobrze zrobione filmy na inne tematy z fizyki, dla Was przydatna na razie byłaby kinematyka.

23.11.2020
“Jak się uczyć, żeby się nauczyć?” – to pytanie jest stawiane od zawsze. W zamierzchłych czasach sytuacja była prosta: albo młody człowiek nauczył się polować czy rozpoznawać jadalne rośliny, albo był skazany na głód. W dzisiejszych czasach żyje się nam łatwiej, ale życie stało się znacznie bardziej skomplikowane. Jednym z wielkich problemów młodych ludzi jest konieczność zdobywania wiedzy i umiejętności, które tu i teraz wydają się zupełnie zbędne. Ponieważ jednak trzeba jakoś sprostać tym wymaganiom, warto opanować techniki, które mogą pomóc w łatwiejszym opanowaniu zadanego materiału. Proponuję zapoznać się z tym tekstem, możecie znaleźć metodę dla siebie.

30.11.2020
Dziś w ramach zajęć zagadnienie “Agresja werbalna – jak jej unikać?”.
Ostatnio obserwujemy niesamowitą eskalację agresji: przepychanki, wyzwiska i wulgaryzmy “wylewają się” ze wszystkich mediów. Nie mamy wpływu na to, co się dzieje na ulicach (chyba, że ktoś w takich “imprezach” uczestniczy). Warto jednak zwrócić uwagę, że agresja wobec drugiego człowieka, tego obok mnie: w rodzinie, w szkole, wśród kolegów, może przybierać znacznie subtelniejsze formy. O takiej agresji możecie przeczytać w tym artykule. Jeśli odczuwam agresję ze strony innych, mogę podjąć pewne działania, które zniweczą zamiary agresorów. Jeśli zauważam przejawy agresji z mojej strony, to powinienem się zastanowić: “co ze mną jest nie tak?”; czy jest to tylko efekt zmęczenia lub stresu, czy mam jakiś poważniejszy problem?

7.12.2020
Tematem dzisiejszej lekcji jest “Oswajanie stresu”.
Czy stres jest taki zły, jak jest zwykle przedstawiany? Posłuchajcie wykładu, który może pomóc każdemu z Was lepiej i łatwiej funkcjonować w życiu, zwłaszcza w takich stresogennych warunkach, jak teraz.

14.12.2020
Każdy z nas ma swoje marzenia, ale tylko niektórzy je spełniają. Dlaczego nie wszyscy? Niektóre marzenia są oczywiście nierealne. Często jednak marzenia pozostają tylko marzeniami jedynie z naszej własnej winy, gdyż nie podejmujemy żadnego wysiłku, a nawet żadnej próby, by marzenia zrealizować. Warto zatem zastanowić się: “Jak realizować marzenia?”. Pomocą w takich rozważaniach mogą być doświadczenia ludzi, którzy potrafili swoje marzenia zamienić w rzeczywistość. Znalazłem taki film, ale filmów i książek dotyczącą tego tematu jest mnóstwo. Każdy może poszukać czegoś dla siebie.

21.12.2020
Już za kilka dni Wigilia i Boże Narodzenie – najbardziej rodzinne święta w polskiej tradycji. W tym roku będziemy je przeżywać w specyficznych warunkach epidemii.
Spotykając się w rodzinnym gronie, pamiętajcie o bezpieczeństwie, zwłaszcza gdy spotkacie się z krewnymi, z którymi nie mieszkacie. Dbajcie o zdrowie i unikajcie sytuacji, w których moglibyście się zarazić. Wasze młode organizmy mogą łatwo poradzić sobie z wirusem (choć nie zawsze tak jest). Zwróćcie jednak uwagę na to, że możecie “sprzedać” wirusa starszym członkom swojej rodziny, a wtedy może być gorzej.
Pamiętajcie też o zasadach bezpieczeństwa w Sylwestra i Nowy Rok, szczególnie przy zabawie z fajewerkami.

18.01.2021
Początek roku kojarzy się zwykle z nowymi planami, z chęcią wprowadzenia zmian w życiu. Jeśli te zmiany mają dotyczyć nas samych i mają być trwałe, to najpierw trzeba mieć właściwy obraz samego siebie. Obraz ten powinien powstać na podstawie faktów czyli powinien być obiektywnym, a nie subiektywnym (czyli nieprawdziwym) obrazem powstałym na podstawie własnych czy cudzych interpretacji faktów. Niewłaściwy obraz samego siebie sprawi, że próby zmian trafią w próżnię, że będziemy próbowali zmienić coś, czego w nas nie ma. W budowaniu właściwego obrazu samego siebie może pomóc ten wykład.

1.02.2021
Najważniejszą dla Was sprawą w tym tygodniu jest złożenie deklaracji przystąpienia do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (chyba, że ktoś nie chce zdawać tego egzaminu). We wzorze wypełnienia deklaracji macie wpisane te dane, które są jednakowe dla wszystkich. Proszę wyraźnie wpisywać dane osobowe, łącznie z numerem telefonu i adresem poczty elektronicznej. Dane osobowe powinny się dokładnie zgadzać z danymi z dowodu osobistego.
Przypominam, że termin mija 7 lutego, co w tym roku oznacza konieczność złożenia deklaracji do piątku, 5 lutego.

I jeszcze podsumowanie pierwszego semestru: jest niedobrze! Staczacie się (tak całościowo, jako klasa) po równi pochyłej. Frekwencja (79 %) jest najniższa wśród klas technikum. Niektórzy tylko nieuwadze albo litości nauczycieli zawdzięczają fakt, że nie mieli wpisanego “nkl” i nie muszą zdawać egzaminów klasyfikacyjnych.
Średnia ocen wynosi 3,58 i mieści się gdzieś w środku stawki klas technikalnych, a zwykle klasy informatyczne były w czołówce. Niepokojąca jest bardzo duża liczba słabych ocen z przedmiotów zawodowych, zwłaszcza w kontekście zbliżającego się egzaminu. Przedmioty maturalne też wypadły nieszczególnie.
Podsumowując: jeśli część z Was nie zmieni swego podejścia do nauki, to czarno widzę wyniki egzaminów zawodowych i matury. I proszę nie opowiadać po oblanym egzaminie, że to wina nauczycieli, “bo nie nauczyli”. Jeśli ktoś się chce nauczyć, to najgorszy nauczyciel mu w tym nie przeszkodzi. I w drugą stronę: jeśli ktoś nie chce się nauczyć, to nawet genialny nauczyciel nie “naleje” mu wiedzy i umiejętności do głowy; gdyby takie “nalewanie” było możliwe, to już byłyby odpowiednie maszyny i szkoła byłaby zbędna.

8.02.2021
Pod koniec listopada podałem na lekcję wychowawczą temat “Jak się uczyć, żeby się nauczyć?”. Z tym tematem ściśle jest związane zagadnienie skutecznego wyszukiwania informacji, które stanowią podstawę każdej wiedzy i każdej umiejętności.
Największym problemem podczas takiego wyszukiwania – przy obecnym bogactwie źródeł – jest krytyczne podejście do uzyskanych wyników, a przede wszystkim weryfikacja rzetelności danej informacji. Zatem przygotowując materiał na fizykę nie definiujemy masy krytycznej jako “nieformalnego ruchu społecznego, polegającego na organizowaniu spotkań jak najliczniejszej grupy rowerzystów i ich wspólnym przejeździe przez miasto” (“… bo to mi wyskoczyło w guglach …”), a przygotowując się do matury z geografii nie korzystamy z materiałów zamieszczonych na stronie internetowej “płaskoziemców”.
Zagadnienie skutecznego wyszukiwania informacji jest dobrze opisane w epodręczniku. Warto się zapoznać z tym tematem, choćby ze względu na przygotowania do niezbyt odległego egzaminu zawodowego czy nieco bardziej odległego egzaminu maturalnego. Można też wykonać ćwiczenia, które są tam podane. Polecam szczególnie ćwiczenie 19 !

15.02.2021
Wczoraj był Dzień Zakochanych. Słowa: zakochanie i miłość bywają używane zamiennie, a jednak trudno zaprzeczyć, że dzieli je wiele istotnych różnic. Niektórzy twierdzą, że te uczucia są jedynie efektem działania substancji chemicznych w ludzkim organiźmie. Takie podejście traktuje jednak człowieka jak bezwolną biologiczną maszynerię, reagującą na odpowiednie ilości dopaminy, serotoniny, testosteronu czy estrogenów. Czy rzeczywiście jesteśmy bezwolni? Jeśli uważasz, że decydujesz jako wolny człowiek, to warto zastanowić się nad różnicami między zakochaniem i miłością. Może w tym pomóc ten wykład.

22.02.2021
Nasza Szkoła bierze udział w Ogólnopolskim Programie Profilaktyki Czerniaka – edycja 2020/2021. Dzisiejsze zajęcia, w ramach tego projektu, będą dotyczyć właśnie profilaktyki czreniaka. Zagadnienie jest ważne, bo w ciągu ostatnich 30 lat liczba zachorowań wzrosła 3-krotnie, a na dodatek coraz częsciej zapadają na czerniaka osoby młode, a nawet dzieci. Warto zatem – ze względu na własne zdrowie – zapoznać się z tym problemem. Polecam krótki film edukacyjny dotyczący profilaktyki nowotworów skóry. Jeśli ktoś uważa, że jest w grupie ryzyka, to w sieci można znaleźć dużo informacji, np. na tej stronie .