20.03
Witam serdecznie mechatroników. Rozwiążcie zadania w zeszycie, a zdjęcie/skan rozwiązania prześlijcie na moją pocztę.
zad1
Średnica cylindra siłownika jednostronnego działania wynosi 50mm. Siłownik ma sprawność 85% i jest zasilany sprężonym powietrzem o ciśnieniu 5 barów. Jaką czynną siłę wytworzy ten siłownik? Czy siła ta jest zależna od skoku siłownika? Jaką siłę wytworzyłby ten siłownik gdyby nie było strat w układzie? Co obniża sprawność siłownika jednostronnego działania?
24.03
Do rozwiązania krzyżówka. Proszę o przesłanie dokumentacji fotograficznej rozwiązania. W wyróżnionej kolumnie odczytasz hasło.
Mam informację, że zadanie z 20 marca sprawiało problemy. Przedstawiam rozwiązanie z krótkim komentarzem
26.03
Witam serdecznie.
Dziękuję wszystkim, którzy w terminie wysłali prezentacje z BHP. Na wasz adres prześlę dziś proponowaną ocenę za prezentacje, oraz prezentacje Waszych kolegów. Proszę zapoznać się z ich treścią.
W ramach zajęć z podstaw mechatroniki zajmiemy się zagadnieniem zużycia powietrza przez układ pneumatyczny (konkretnie przez układ napędowy z siłownikiem). Zagadnienie to jest istotne z punktu widzenia doboru sprężarki do zasilania układów pneumatycznych. Oprócz istotnego parametru jakim jest ciśnienie robocze sprężarki p istotne jest również to , aby sprężarka dostarczyła do odbiornika odpowiednią ilość powietrza. Ilość powietrza Q odnosimy do powietrza o ciśnieniu atmosferycznym (czyli powietrza zasysanego przez sprężarkę) i wyrażamy go w litrach na minutę (l/min). Wydajność sprężarki ma ścisły związek z jej mocą, a tym samym z wielkością urządzenia. Zachęcam do przeanalizowania zagadnienia w podręczniku na stronie 325. Zagadnienie uzupełnia przykład rachunkowy (Przykład2)
Myślę, że przykład 2 został przez Was przeanalizowany. Poćwiczmy obliczenia! W zadaniu z przykładu zmieńmy średnicę siłownika na d=32mm, skok siłownika na s=100mm. Układ wykonuje 600 cykli na godzinę. Jakie będzie zużycie powietrza? Wynik podaj w l/min.
Obliczenia zapisz starannie w zeszycie przedmiotowym. Dokumentację fotograficzną lub skan prześlij na mój adres.
W ramach teoretycznych zajęć z montażu i pomiarów układów mechatronicznych opanuj rozpoznawanie i rysowanie symboli pneumatycznych elementów napędowych (tabela na stronie 326 w podręczniku Podstawy Mechatroniki).
27.03
Montaż i pomiary układów mechatronicznych – zadanie
30.03
Rozwiązania problematycznych zadań domowych
31.03
Witajcie mechatronicy,
Dziś w oparciu o podręcznik (str. 330 i 331) przeanalizujcie działanie 4 zaworów bezpośredniego działania:
-Zaworu zwrotnego
-Przełącznika obiegu (zawór logiczny OR)
-Zaworu podwójnego sygnału (zawór logiczny AND)
-Zaworu dławiąco zwrotnego.
Zawory są zaliczane do tzw. elementów nastawczych. Stosowane są do sterowania ciśnieniem; natężeniem przepływu oraz kierunkiem przepływu czynnika roboczego (sprężonego powietrza, cieczy hydraulicznej itp.) Przy analizie ich działania przydatna będzie wiedza zdobyta w poprzednim semestrze. Zawór zwrotny ma ‘podobne’ działanie do diody półprzewodnikowej (umożliwia przepływ czynnika roboczego tylko w jednym kierunku). Przełącznik obiegu i zawór podwójnego sygnału są pneumatycznymi odpowiednikami bramek logicznych OR i AND. Zawór dławiąco zwrotny był wykorzystywany na zajęciach praktycznych więc analiza jego działania powinna być prostsza.
Pracując z podręcznikiem przeczytaj dokładnie ( najlepiej kilkukrotnie ) opis poszczególnych zaworów. Przeanalizuj ich budowę na załączonych przekrojach. Przy analizie zasady działania w wyobraźni przemieszczaj zaznaczone na czerwono ruchome elementy zaworu. Zawory: zwrotny, dławiąco zwrotny i przełącznik obiegu posiadają dwa ustalone położenia. W zaworze podwójnego sygnału możemy wyróżnić aż 3 pozycje w których pracuje zawór.
W zeszycie sporządź krótką notatkę. W razie wątpliwości i pytań kontaktuj się ze mną mailowo lub telefonicznie.
Pozdrawiam i życzę miłej lektury.
02.04
Witajcie,
Dziś proponuję prześledzić zasadę działania zaworu rozdzielającego tulejowo-gniazdowego (rozdział 5.2.5.1 na str. 327). Aby dobrze zrozumieć zasadę jego działania wykonaj w zeszycie dwa rysunki jego przekroju przy przesterowaniu na wejściu 14 (rys.1 na stronie 327), oraz przy przesterowaniu zaworu na wejściu 12 (trzpień zaworu w skrajnym lewym położeniu). Prześlij na moją pocztę efekt swojej pracy.
W ramach zajęć z BHP prześlę na Wasze skrzynki ostatnio dostarczone przez uczniów prezentacje multimedialne.
Pozdrawiam i życzę owocnej pracy.
03.04
Dziś polecam analizę działania zaworu rozdzielającego o konstrukcji suwakowej. Jednocześnie czekam na rysunki z wczorajszych zajęć.
07.04
16.04
Mam nadzieję, że udało się przeanalizować przykłady.
Aby nabrać wprawy w rozpoznawaniu zaworów proponuję wykonanie zadania. Przy analizie przydatny będzie podręcznik.
17.04
21.04
23.04 1TOMG i 24.04 1 TOMP
BHP- Proponuję krótki film o rodzajach gaśnic.
Jakiej grupy pożary można gasić przy pomocy tzw. gaśnic śniegowych?
Pożary grupy F to pożary……………………….
(Odpowiedzi prześlij na moją pocztę).
28.04
Witajcie, w ramach montażu i pomiarów mechatronicznych proponuję obejrzeć : film1 i film2.
Z przedmiotu podstawy mechatroniki prosty układ do analizy i kilka pytań do tego układu: zadanie 28.04
30.04
Witajcie,
Montaż i pomiary : film1, film2
Bhp: Użycie podręcznego sprzętu gaśniczego
Podstawy mechatroniki: W ramach powtórzenia i uzupełnienia wiadomości proponuję lekturę podręcznika: Rozdział 5.3
(strony od 334 do 339).
Miłego odbioru:)
05.05
Witam,
Z podstaw mechatroniki proponuję lekturę rozdziału 6.1.1 oraz 6.1.2 z podręcznika (strony 340 i 341). Tematem zajęć są fizyczne podstawy zachowania cieczy pod ciśnieniem. Przydatne będą wiadomości z fizyki dotyczące Prawa Pascala.
Z montażu i pomiarów trochę wiadomości o automatyzacji urządzeń za pomocą sterowników programowalnych – film.
W razie jakichkolwiek wątpliwości proszę o pytania za pośrednictwem poczty.
Uczniów, którzy mają zaległości w rozwiązywaniu zadań domowych proszę o większe zaangażowanie. (luki w dzienniku czymś muszę wypełnić!) Jeśli jakieś zadania są niezrozumiałe to proszę pytać. Postaram się wyjaśnić wątpliwości.
Pozdrawiam
07.05 1TomG i 08.05 1TomP
Montaż i pomiary….:Pomiary 7.05
Podstawy mechatroniki
W oparciu o podręcznik przestudiować temat Wytwarzanie ciśnienia i przepływu w cieczy (str342).
BHP Przyczyny i skutki porażenia prądem elektrycznym
12.05
Witam,
Z podstaw mechatroniki przeanalizujmy tematy: Wytwarzanie ciśnienia i przepływ cieczy, oraz Akumulacja energii w cieczy.
Zalecam sporządzenie krótkiej notatki do zeszytu.
Z montażu i pomiarów… przypomnienie wiadomości o aparaturze pomiarowej: multimetr
14.05 1TomG i 15.05. 1TomP
Witam,
Z podstaw mechatroniki z podręcznika przeanalizować rozdział pt.:”Parametry charakteryzujące stan cieczy” oraz “Budowa układu hydraulicznego”.
Z BHP film na temat ergonomii pracy przy komputerze.
Z pomiarów do wypełnienia karta pracy Pomiary 14.05
19.05
Witajcie,
Podziękowania dla Bartka za realizację filmu promującego kierunek Technik Mechatronik.
Widzę, że zadanie z pomiarów sprawiło problemy. Przesyłam rozwiązanie: pomiary rozwiązanie.
Podstawy mechatroniki – Na podstawie podręcznika opracuj tematy: “Ciecze hydrauliczne” i “Budowa otwartego układu hydraulicznego”.
Z przedmiotu Montaż i pomiary układów mechatronicznych: ciśnienie absolutne i względne – pomiary
ciśnienie hydrostatyczne i atmosferyczne
Prawo Pascala w praktyce (prasa hydrauliczna)
21.05 1TomG i 22.05 1TomP
BHP na wesoło.
Podstawy mechatroniki i pomiary…. Ciśnienie w cieczach i gazach
26.05
Konsultacje
Od przyszłego poniedziałku na terenie szkoły będą możliwe konsultacje.
Zachęcam do udziału w zajęciach wszystkich uczniów. Zarówno tych aktywnych podczas zdalnego nauczania jak i tych, którzy unikali lekcji (dla nich konsultacje mogą być ostatnią szansą na zaliczenie semestru!).
Z podstaw mechatroniki do opracowania rozległy rozdział z podręcznika “Siłowniki hydrauliczne”
Montaż i pomiary..: Symulacja prostego układu hydraulicznego film
28.05 1TomG i 29.05. 1TomP
Podstawy mechatroniki i montaż i pomiary: Do wykonania zadania rachunkowe.
BHP: Przygotuj prezentację multimedialną “Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia zdrowia i życia.”
Wybierz dla siebie temat w tym obszarze np: “oparzenia” czy “tamowanie krwotoków” . Prezentację prześlij na mój adres do 5 czerwca.