Z serii W kręgu młodopolskiej poezji dokonajcie interpretacji porównawczej dwóch tekstów. Szczególną uwagę proszę zwrócić na wiersz pt.”Limba” K.P.Tetmajera. Interpretacja według dobrze Wam znanego schematu !!! W razie pytań proszę o kontakt mailowy kasian16@onet.pl
Trzecia propozycja na ten tydzień: czytam, więc rozumiem. Po przeczytaniu proszę o wykonanie poleceń do tekstu i zapisanie w zeszycie.
W każdym tygodniu będę proponować kolejne tematy z podstawy programowej. Pamiętajcie o czytaniu Wesela S.Wyspiańskiego, możecie też obejrzeć adaptacje teatralną w reżyserii Andrzeja Wajdy.
Życzę wszystkim zdrowia i mam nadzieję, że wkrótce się zobaczymy. E.N
01.04.2020
Temat:Dekadent -reprezentant modernizmu.
- Wizerunek dekadenta w wierszu K.P.Tetmajera/przypominamy wiadomosci z zajęc/:bez celu w życiu,zniechęcony wobec wszystkiego,niepewny jutra,bez świata wartości itd
- ,,Melancholik,, Wojciecha Weissa jako nawiązanie do postawy dekadenckiej./reprodukcja google/
- Interpretacja tekstu kultury/pytanie na ustnej maturze!!!!
a/określcie pierwszy plan obrazu
b/opiszcie wyraz twarzy mężczyzny
c/zwróćcie uwagę na ułożenie głowy oraz jej cień-czy to sposób na oddanie postawy życiowej człowieka końca wieku?
d/czego wyrazem może byc ułożenie dłoni melancholika/jak ujął je artysta?
e/kwiat w klapie-dlaczego pospolity mlecz?
f/kolory wykorzystane na obrazie – czego sa dowodem?
Proszę -tradycyjnie-o notatke pod tematem.
02.04.2020/2 godz.lekcyjne/
Temat: Sztuka ponad wszystko! artysta kontra filister-ulubiony tamat modernistycznych utworów.
1.Terminy:belle epoqe, bohema,filister,cyganeria artystyczna/zajęcia rozpoczynające epokę/
2.Apoteoza sztuki i artysty w wierszu Tetmajera ,,Evviva l arte!:kreacja podmiotu lirycznego,sytuacja liryczna,emocje,które towarzyszą osobie mówiącej.
3.Znaczenie porównań w utworze np.artysta jak zwiędły liść,król bez ziemi,orzeł ze złamanym skrzydłem itd
4. Artysta młodopolski w świetle ,,Confiteora ,,Przybyszewskiego (zdjęcie tekstu ponizej):
Prosze o przepisanie odpowiedzi do zeszytu. Ktoś z klasy przygotowywał prez. na temat impresjonizmu.W przyszłym tygodniu chciałabym ja dolączyc do tematu,zatem prosze /Olę/o kontakt mailowy .
08.04.2020
Temat: Zmaganie ze światem w twórczości Jana Kasprowicza- Księga ubogich.
1.Jan Kasprowicz jako poeta modernizmu.
2.Kontekst biograficzny w utworze /str.46/
3.Filozofia sw.Franciszka/sredniowiecze / a utwór Kasprowicza-postawa franciszkańska
4.Pochwala prostego życia i radości z niego wynikającej jako mysl przewodnia utworu.
Zastanówcie sie nad kontekstami ,które są obecne w utworze/poza biograficznym/.Odnieście się do nich w notatce.
Spokojnych Swiąt!!!
15.04.2020 i 16.04.2020
Temat:Motywy katastroficzne w poezji Jana Kasprowicza/Dies irae/
1.katastrofizm jako pogląd wyrazający przekonanie o kryzysie wartości.
2.Elementy katastrofizmu w literaturze wczesniejszych epok.
3.Sredniowieczne obrazy Sądu Ostatecznego wykorzystane przez Kasprowicza w Dies irae.
4.Pesymizm jako uczucie towarzyszące pod.lir.utworu.
5.Prometejska postawa osoby mówiącej.
6.Kolory i dźwieki dominujące w utworze.
7.Wyobrażenie końca świata zawarte w Dies irae
praca domowa: Utwór Kasprowicz to hymn. Przypomnij wyznaczniki gatunkowe tego utworu.podaj tytuły hymnów,które dotyczas poznalismy.
16.04.2020
Temat :Teksty kultury a wizja końca świata.
Przypominam,ze teksty kultury to:literatura,film,mural,tekst piosenki,rzeźba,obraz,audycja radiowa itd.Celem tych zajęć jest uswiadomienie,że artysci od zawsze inspiruja się tematem końca świat/apokalipsy/.Jest to sztandarowy temat na ustnej maturze,dlatego zachęcam do samodzielnej pracy!!!!!
1.Czesław Miłosz -Piosenka o koncu świata-=/nr1,2,3,4,5/
2.K.I.Gałczyński – Koniec świata /nr6,7,8,9,10/ itd
3.Z.Herbert – U wrót doliny
4.Hieronim Bosch – sad Ostateczny
5.John Martin – Koniec świata
6.Roland Emmerlich -2012
7. wg uznania inna kategoria tekstu np.rzeźba,mural itd
Bardzo prosze o wykonanie pisemnej pracy domowej,która odniesie sie do w/w punktów.Tradycyjnie dzielimy klase na 6 grup ,wg kolejnosci w dzienniku i przesylamy na mojego maila : kasian16@onet.pl.do 22.04.2020.
Ponadto zachęcam do zrobienia prezentacji na podane tematy:Symbolizm w literaturze i sztuce,Naturalizm w literaturze i sztuce,St.Wyspiański- Leonardo da Vinci XX w., Ewolucja dramatu od antyku po Wyspiańskiego,Teatr i jego rozwój w Polsce/od średniowiecza po Wyspiańskiego /5 prezentacji/Osoby chętne proszę o kontakt mailowy.W przyszłym tyg.zamieszcze prez .Waszej kolezanki dotyczacej Impresjonizmu.Kolejny tydzień to Wesele Wyspiańskiego-dlatego przypominam o czytaniu tekstu!!!
22.04.2020
Temat: Impresjonizm jako kierunek w sztuce i literaturze.
Na Waszej grupie Julia Nurkiewicz zamieści prezentacje dotyczaca tego zagadnienia.Prosze dokladnie obejrzec i wynotowac najw.kwestie.
Zostały do zrealizowania prezentacje o teatrze i symbolizmie!!!! ktos chetny??? prosze o inf.
23.04.2020 /2h/
Temat: Impresjonizm w poezji: Staff i Kasprowicz.
1.Uchwycenie krótkotrwałych chwil,zabawa swiatłem,oddawanie ulotności zjawisk,bliskosc przyrody jako elementy swiata impresjonistów.
2.Deszcz jesienny Leopolda Staffa jako przykład technik impresjonistycznych w poezji.
3.Krzak dzikiej rozy ,, Jana Kasprowicza swiadectwem fascynacji impresjonizmem.
Prosze szczególnie starannie zinterpretowac cykl sonetów Kasprowicza,biorac pod uwage:opisana pore dnia, przedmiot opisu- elementy krajobrazu,wrazenia wzrokowe -zastosawaną kolorystykę, wrazenia słuchowe – sposób opisywania kształtów, wrazenia słuchowe,inne wrazenia zmysłowe- zapach,smak,ddotyk.
Jakie ulotne chwile uchwycil kasprowicz a jakie Staff?- zapiszcie,w krótkiej notatce.
29.04.2020
Temat : Stanisław Wyspiański -Leonrdo da Vinci XX wieku.
Dzis rozpoczynamy omawianie ogwiazdkowanej lektury- WESELA S.Wyspiańskiego.Proponuję zatem prezentację, która przygotowała Wasza kolezanka Klaudia.Spróbujcie na jej podstawie zastanowić sie,dlaczego Wyspiański został określony mianem LdV?? Klaudia dodatkowo zamiesci swoją prace na Waszej grupie!!! Polski (1)
30.04.2020/2h/
Temat: Plotka o Weselu… T.Boya -Żeleńskiego .Geneza dramatu Wyspiańskiego.
1.Przyczyny,okolicznosci i czas powstania dramatu w swietle ,,Plotki,, Boya.
2.Bohaterowie utworu i ich pierwowzory.
3.Osoby a osoby dramatu- postaci realne a bohaterowie fikcyjni.
4.Inteligenci i chłopi w utworze: spróbujmy okreslic ich przynalezność do wymienionych grup społecznych ,biorąc pod uwage zamysł Wyspiańskiego ,KTÓRY POPRZEDZA didaskalia oraz akt I
INTELIGENCI CHŁOPI
Pan Młody Gospodyni
Poeta itd Panna Młoda itd
Gdzie umieścicie Gospodarza,Rachelę?
Informacje odnoszące się do bohaterów znajdziecie w Plotce o Weselu : www.wolnelektury .pl/plotka-o-weselu-Wyspianskiego.Polecam wszystkim przeczytanie 1,2i3 rozdziału.
Za tydzień w srode Akt I ;scena 1 , scena 7,scena15,scena 36 – obraz inteligentów i chłopów .Wybrałam sceny,które będziemy omawiać,ale w I akcie jest ich więcej i prosze o przeczytanie dokładnie całego aktu.
05.06.2020 i 06.05.2020/2h/
Temat: Sami swoi-polska szopa.Inteligenci i chłopi w Weselu S .Wyspiańskiego
1.Wesele Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczakówny jako geneza dramatu Wyspiańskiego/było o tym w Plotce…/
2.Młodopolska chłopomania i jej wpływ na światopogląd modernizmu.
Chłopomania to zjawisko charakterystyczne dla przełomu XIX i XX w.,które polegało na fascynacji obyczajowością i sposobem życia chłopów.Przejawem chłopomanii/ludomanii/ były:przekonanie o wyjatkowej wartosci ludowej kultury,zachwyt nad prostota zycia na wsi,naturalnoscia ludu,prawoscia moralna mieszkańców wsi,których nie zepsuło wielkomiejskie zycie.Przypisywano chłopom wielką role w przyszłych losach Polski,wyzwolonej Polski.Inteligentów fascynowało dosłownie wszystko ,co wiejskie,chłopskie.Wśród nich pojawiła sie moda na związki z chłopkami.Często przedstawiciele młodopolskiej bohemy żenili się z chłopkami,niekoniecznie byli związani z nimi uczuciowo!!!!
3.Rozmowy inteligentów z chłopami w akcie I Wesela S.Wyspiańskiego:
a/scena 1-rozmowa Czepca /chłopa / z Dziennikarzem/inteligentem/
-Kto inicjuje rozmowe?jaki jest stosunek Czapca do Dziennikarza oraz Dziennikarza do Czepca?jak Dziennikarz ocenia polskiego chłopa? jak ocenia inteligentów Czepiec?co uświadamia ta scena? czy inteligenci i chłopi stanowią trzon polskiego społeczeństwa czy dzieli ich przepasc?
b/scena 7-rozmowa Radczyni /inteligentki /z Kliminą chłopka/
-Co wie na temat wsi oraz zajęć chłopów Radczyni?o czym świadczy poziom wiedzy pani z miasta?w jaki sposób odpowiada Klimina na pytania i uwagi Radczyni?kobiety mają wspolne zainteresowania i podobną wiedze? czy cos je dzieli?
c/scena 36- Rachel /wykształcona dziewczyna ze wsi/ i Poeta/K.P.Tetmajer młodopolski poeta/
-Czy w stosunku Racheli do chłopów widoczne są elementy charakterystyczne dla młodopolskiej chłopomanii?co oznaczją słowa poety:,,Wszystko się w poezji topi u pani,ojciec i chłopi,,? o czym świadczy wypowiedz Racheli:,,Interesujące,co?Wyzysk,handel,ja i on.,,, jak Rachela uzasadnia to ,ze sama nigdy nie próbowała pisac wierszy?ygląd
Na podstawie powyzszych fragmentów oceńcie,jak wyglądaja relacje wsród Polaków.Czy jest narodowa jednomyslnosć i zgoda ? czy moze warstwy społeczne w Polsce dzieli przepaść? Pamietajcie,ze nadal Polacy zyją pod zaborami,pragną wolności ,niezaleznosci,maja dość wynaradawiania.
06.05.2020
Temat: Wesele jako dramat realistyczno-komediowy.
W dalszym ciągu przyglądamy się rozmowom realnych ,rzeczywistych postaci z aktu I,jednoczesnie zwracając uwagę na wydzwięk humorystczny tych spotkań.Niektóre ze scen pokazuja jak nikła jest wiedza panów na temat ludu i życia polskiej wsi lub teżdowodzą,ze wiedza ta oparta jest na stereotypowych wyobrażeniach i mitach związanych z polska wsią-wyobrazeniach co prawda pełnych uroku,ale zupełnie rozmijających się z rzeczywistoscia.
Pierwszy akt daje nie tylko barwny i różnorodny obraz polskiego społeczeństwa ,ale juz tutaj Wyspiański sugeruje treści istotne dla wymowy całego dzieła:cłopi,co prawda garną sie do narodowego czynu,ale panowie nie chcą tego dostrzec!!! skupiają sie na sprawacj błahych i istotnych jedynie dla nich samych.
Które epizody z aktu I są,wg Was,śmieszne i gorzkie jednocześnie???Odnieście się do konkretnych scen.Spróbujcie w tych pseudośmiesznych rozmowach znależć gorzką prawde o podziałach wsród Polaków,o wzajemnej rywalizacji czy obłudzie…….np.scena 17- gdzie Pan Młody rozmawia z Żydem …..albo scena 19.
Prosze odnieście się do wybranych wypowiedzi,sentencji,spotkan i oceńcie ich realistyczno -komediowy charakter.
13.05.2020
Temat:Kto jest kim w Weselu?? czytam ze zrozumieniem
Karta pracy została zamieszczona na Waszej grupie.Tekst i 11 pytan.Prosze odpowiedzie w zeszycie !!!! NIE ODSYŁaĆ!!!
14.04.2020
Temat:Symbolizm w literaturze i sztuce.
Prosze o zamieszczenie prezentacji o symboliźmie na Waszej grupie.
Symbolizm w literaturze i sztuce
14.05.2020 /2h/
Temat : Symboliczne spotkania w Weselu S.Wyspiańskiego.
zapraszam na zoom w czwartek ok.9.30.podam tutaj link w czwartek https://zoom.us/j/91926624794?pwd=YjR5QS9RV0JVOTlmK2V2MVFZUWVBUT09
cdnhttps://zoom.us/j/93994194146?pwd=Y0JiMzN5ZVBSdTRIblZRM29vV0RmQT09 15.05.2020
Karta pracy do dzisiejszych i kolejnych zajęć oraz klasyfikacja bohaterów i wydarzen
20.05.2020
Temat:,,Co sie komu w duszy gra…..-symbolika spotkan w Weselu Wyspiańskiego
Cd interpretacji rozmów: Pan Młody/Hetman Dziad/Upiór Gospodarz/Wernyhora
Termin zooma sroda godz.9.30!!!! ZMIANA GODZINY 10.30 na WASZE zyczenie.https://zoom.us/j/99188681633?pwd=NjRPM2JnblZQdXNKOWlZbkF5ZzArQT09
21.05.2020/2h/
Temat : Chocholi taniec narodowych mitów.
zoom godz.9.00 UWAGA ZMIANA GODZINY !!!!https://zoom.us/j/96638561644?pwd=V1Z3b1FIQVZFNnUzZHcrRUQ3SHkwQT09
przypominamy termin mit oraz historię polskich mitów narodowych:Racławice,mit chłopaPiasta,mit chłopa ,,kolorowego bajecznie,, oraz mit o przywódczej roli inteligencji ,mit o solidaryźmie narodowym.Czytamy tekst,który bedzie tutaj zamieszczony
22.05.2020 zoom godz.9.30 ttps://zoom.us/j/92681446914?pwd=NDVCUDE1T0l0LzZtblNiTGdVNTVHQT09
PRZYPOMINAM TEMAT PRACY :Jakie sa skutki funkcjonowania mitów w zyciu społecznym? Wskaz pozytywne i negatywne skutki tego zjawiska.Odwołaj sie do mitów w Weselu oraz znanych Ci polskich mitów narodowych.
Prace przesyłaja osoby,które sa chetne lub dotychczas nie miałam z nimi kontaktu.
28.05.2020
Temat:Portert artysty w Weselu.
Czytacie obowiazkowo scene 24 aktuI oraz inne akty,które pokazują artystów w utworze. Jest ich mnóstwo/ do wyboru/
zoom środa 9.30
Analiza sceny :24
a/wstepne rozpoznanie fragmentu
b/sposób przedstawienia poety
c/sposób przedstawienia Gospodarza
d/inne postacie artystów w utworze
e/konteksty interpretacyjne/biograficzny,filozoficzny ,historyczny…../
Wg tych punktów zapisujemy wnioski.
29.05.2020 /2h/
Temat:Motywy literackie w Weselu.
proponuje przygotowac kilka motywów,które funkcjonuja w dramacie i jednoczesnie innych tekstach kultury ;
b/natchnienie dla artysty – prosze zobaczyc obraz józefa Mehoffera,,Muza,,
d/motyw wsi/chłopa tu: Kochanowski,Mickiewicz,Prus
e/motyw społeczeństwa polskiego np. Kochanowski,Mickiewicz,Prus
f/postaci fantastycznych np.Szekspir,Mickiewicz,
g/małzeństwa
h/Żyda
Do niektórych motywów będą zamieszczone gotowe polecenia.
zoom godz.9.30ttps://zoom.us/j/91890336930?pwd=M0tWVXk3WTNad3A4c2gycVhuUlI5Zz09
03.06.2020
Temat: Teatr mój widze ogromny-prezentacja multimedialna.
Zamieszczona zostanie prezentacja Waszego kolegi ,odnoszaca sie do ewolucji dtamatu i teatru.
Prosze Kamila o zmieszczenie równiez na Waszej grupie.Ewolucja dramatu od antyku po Wyspiańskiego
04.06.2020/2h/
Temat: Wesele jako dzieło totalne.
Do przeczytania tekst Jana Błońskiego i wypełnienie karty pracy
17.06.2020
Temat: Naturalizm w literaturze i sztuce.
Prosze o zamieszczenie na Waszej grupie Prezentacji /Martyna/
Naturalizm w literaturze i sztuce, prezentacja
zoom godz.14.00
18.06.2020 /2h/
Temat: ,,Chłopi ,, Reymonta ,,realizm/naturalizm i symbolizm dzieła.
Fragment do przeczytania str.52
Dodatkowo próba wypowiedzi maturalnej str.90
24.06.2020
Temat:Naturalistyczne obrazy w ,,Ludziach bezdomnych ,,Zeromskiego
Prosze zapoznac sie z fragm.powieści str.55
Polecam równiez obejrzenie adaptacji filmowej utwotu/Doktor Judym youtube lub cda/
2.06.2020 / 2h/
Temat: Synteza wiadomości dotyczacych Mliodej Polski.Podsumowanie pracy w kl.III
cdn