Dnia 19 listopada 2020 r. uczniowie naszej szkoły przetarli szlaki w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej. Była to już V edycja tego wydarzenia, jednak nasza szkoła wzięła w nim udział po raz pierwszy. Co skłoniło do tego uczniów? Oczywiście duże zasługi należy przypisać nauczycielom prowadzącym, którzy postarali się o to, aby przybliżyć im jak najwięcej informacji na temat olimpiady, w tym o niezwykle atrakcyjnych nagrodach. Do wygrania bowiem oprócz indeksów na ciekawe kierunki studiów były także:
– roczne stypendium w Warszawskiej Szkole Filmowej dla Laureata pierwszego miejsca na wybranym przez niego kierunku
– akredytacje na festiwale filmowe
– roczna prenumerata magazynu „Ekrany”
– karnety na Akademię Polskiego Filmu
– udział w Festiwalu Filmoteki Szkolnej
– książki i filmy
Niezwykle zachęcająca okazała się także sama tematyka olimpiady. Z dawien dawna wiadomo, że uczniowie o wiele lepiej odbierają audiowizualne źródła wiedzy od tych piśmienniczych. Tak okazało się i tym razem. Spis filmów do obejrzenia zamiast obszernej bibliografii okazał się strzałem w dziesiątkę i pozwolił uczestnikom zapoznać się zarówno z klasykami polskiego kina, jak i filmami, o których istnieniu nie mieli pojęcia.
Pierwszy etap, ze względu na panujące obostrzenia związane z pandemią odbył się w formie zdalnej. Wzięło w nim udział 9 uczniów pod merytoryczną opieką pani Anny Wołczyńskiej oraz pani Anny Banaś. Test wiedzy będący I etapem zmagań uczestników składał się z 60 pytań zamkniętych. Część uczniów postanowiła napisać go w warunkach domowych, natomiast tym, którzy nie byli pewni co do spełnienia wymagań technicznych, szkoła udostępniła w tym celu pracownię komputerową, oczywiście z zachowaniem wszystkich koniecznych zasad bezpieczeństwa. O przygotowanie pracowni i umożliwienie bezproblemowego przebiegu olimpiady zadbała pani Barbara Kostępska oraz pan Krzysztof Warzyński. Do kolejnego etapu zakwalifikowała się 1 osoba – uczennica klasy II TiG Karolina Cebula. Drugi etap składał się z dwóch części. Pierwsza polegała na stworzeniu autorskiej pracy projektowej. Jej tematem byłfilm fabularny. Należało zatem wcielić się w rolę producenta, stworzyć scenopis, prezentację sponsorską oraz wniosek do lokalnego funduszu filmowego z wykazem miejsc ujętych w projektowanym filmie. Dzieło dodatkowo miało stanowić biografię słynnego polskiego twórcy filmowego, a poziom trudności podnosił fakt, że miała być to postać, o której nigdy wcześniej nie nakręcono filmu. Nasza uczennica podołała zadaniu, i jak sama przyznaje, potraktowała to jako dobrą zabawę:
„Mogę już nie mieć okazji, żeby samodzielnie zaprojektować film fabularny, więc sam proces tworzenia uważam za niezwykle ciekawe i inspirujące doświadczenie, bez względu na wynik. Dostarczyło mi to wiele radości i sprawiło, że już nigdy nie spojrzę na jakikolwiek film w ten sam sposób, wiedząc ile pracy kosztuje każda oglądana na ekranie sekunda.”
Druga część odbyła się 15 stycznia 2021 r. także w formie zdalnej i polegała na opisie plakatu i interpretacji sceny filmowej. Po zsumowaniu wyników z obydwu części ukazała się lista osób zakwalifikowanych do III etapu.Niestety naszej uczennicy zabrakło odrobiny szczęścia i nie dostała się dalej. Niemniej jednak udział w olimpiadzie okazał się niezwykle ciekawym doświadczeniem, kształcącym na wielu płaszczyznach i rozwijającym pasje, u niektórym nawet umożliwił odkrycie w sobie nowych zainteresowań, a przecież o to chodzi w konkursach. Mają inspirować, a nagrody i tytuły to jedynie motywacja. Liczymy zatem, że przyszły rok okaże się obfity w laureatów i finalistów, ścieżki już przetarto, czekamy na kolejnych ambitnych zawodników.