Podsumowanie projektu

qqq
Wicedyrektor Sławomir Maj przywitał zebranych gości

Podsumowaliśmy projekt!

W dniu 21 października w Zespole Szkół im. Stanisława Staszica odbyło się seminarium podsumowujące projekt „Zmień rzeczywistość – wybierz zawód”. To pierwszy zakrojony na tak dużą skalę projekt w tej placówce, ale jak zapowiada dyrekcja, nie ostatni.

W spotkaniu wzięli udział uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół, przedstawiciele fundacji Centrum Europy Lokalnej (CEL), z którą szkoła współtworzyła projekt, oraz zaproszeni goście z Wielkiej Brytanii. Celem seminarium było podsumowanie projektu, wymiana doświadczeń, oraz dyskusja na temat szkolnictwa zawodowego.

 

pioerwsze
Uczestnicy spotkania po zakończonym seminarium

Na początku spotkania Aneta Nasternak-Kmieć z fundacji CEL podsumowała projekt „Zmień rzeczywistość – wybierz zawód”, który realizowany był w latach 2012 – 2014. W projekcie wzięło udział 120 uczniów Zespołu Szkół oraz 12 nauczycieli z tej placówki. W trakcie trwania przedsięwzięcia uczniowie odbyli intensywne  kursy języka angielskiego, szkolenia z zakresu umiejętności miękkich oraz szkolenie z zakresu profilaktyki uzależnień. Po przeprowadzonych testach kompetencji oraz egzaminach teoretycznych i praktycznych, 60 najlepszych uczniów pojechało na praktyki zawodowe do Wielkiej Brytanii. Praktyki odbywały się w czterech grupach zawodowych: technik informatyk, technik budownictwa, kucharz, fryzjer. Pierwsze zajęcia praktyczne dla grupy 30 uczniów odbyły się w lipcu 2013, druga tura zaś wyjechała w lipcu 2014 roku. Jak relacjonują uczniowie oraz nauczyciele będący w Preston (Anglia), gdzie odbywały się praktyki, było to niesamowite doświadczenie, które zmieniło podejście uczestników zarówno do nauki zawodu jak i języka obcego.

1
Aneta Nasternak-Kmieć z Fundacji CEL podsumowała dwuletni projekt
2
W spotkaniu uczestniczyła duża grupa młodzieży z Zespołu Szkół

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W dalszej części spotkania angielscy goście prezentowali swoje doświadczenia związane ze szkolnictwem zawodowym. Przedstawiciel angielskiego partnera w projekcie Steven Egan, wraz z Paulem Wallacem, podzielili się swoim doświadczeniem związanym z innowacyjnym sposobem funkcjonowania szkolnictwa zawodowego w Wielkiej Brytanii, na przykładzie założonej przez nich firmy Community Works Preston. Niezwykle ciekawy okazał się temat energii odnawialnej i możliwości wykorzystywania go w edukacji, zaprezentowany przez Kevina Burnsa ze Szkocji. Kolejnym zagadnieniem poruszonym podczas spotkania był temat coachingu i jego roli w szkolnictwie zawodowym. Na ten innowacyjny wciąż temat w Polsce wypowiadał się Michael Oflaherty. Wszyscy zagraniczni goście jak również przedstawiciele fundacji CEL wyrazili nadzieję na dalszą współpracę z Zespołem Szkół.

Po zakończonym spotkaniu z młodzieżą goście z Wielkiej Brytanii,  przedstawiciele z fundacji CEL oraz grupa nauczycieli z Zespołu Szkół, udali się z wizytą do lokalnych przedsiębiorców. Pierwszym zakładem pracy jaki odwiedzili była Huta Szkła Gospodarczego Tadeusza Wrześniaka w Grzybowie. Dzięki uprzejmości właściciela, mogli zobaczyć cały proces tworzenia szklanych elementów, jakie są produkowane w hucie. Całość wywarła ogromne wrażenie, zwłaszcza na angielskich gościach. Następnie delegacja udała się do fabryki bombek Lucyny Gozdek w Staszowie. Tutaj również zostali oprowadzeni przez właścicielkę po hali produkcyjnej, gdzie mogli zobaczyć jak powstają te piękne dekoracje świąteczne. Wszyscy byli pod wrażeniem niezwykłych pomysłów właścicielki, zwłaszcza, że mogli podziwiać najnowsze wzory bombek, proces ich powstawania oraz ręczne dekorowanie. – To prawdziwe dzieła sztuki – mówili zgodnie wszyscy, po zakończonej wizycie.

4
Z wizytą w Hucie Szkła Gospodarczego

3

5
Pamiątkowe zdjęcie z właścicielką fabryki bombek panią Lucyną Gozdek

 

Projekt „Zmień rzeczywistość – wybierz zawód” dobiegł końca, jednak w głowach nauczycieli z Zespołu Szkół  już rodzą się kolejne pomysły na tego typu przedsięwzięcia. To ogromna szansa na przygotowanie młodzieży do startu w dorosłość, a także zwiększenie atrakcyjności oferty edukacyjnej szkoły, do czego cały czas dąży dyrekcja oraz kadra placówki.

Skip to content