“A przeciwnikiem pieska były …buty! Oficerki i piesek na buty w Muzeum Ziemi Staszowskiej w Staszowie. Nowe wyzwania – opowieści przedmiotów z dwudziestolecia

Uczennice klasy humanistycznej Martyna Miczulis i Alicja Wrzałek zgłosiły się do projektu „Historionauci” Centrum Edukacji Obywatelskiej. Jego celem było wyszukanie ciekawego przedmiotu z regionalnego muzeum,  poddanie go analizie i publikacji artykułu na jego temat.

Historionautą lub Historionautką może zostać każdy, kogo choć odrobinę interesuje przeszłość.  W tej edycji programu obiekt pochodził z okresu 1918–1939, czyli z dwudziestolecia międzywojennego,

Niedawno hucznie obchodziliśmy setną rocznicę odzyskania Niepodległości. Poszukiwano odpowiedzi na kilka pytań. Jaka ma być nowa Polska? Dla kogo? Jak ma wyglądać? I najważniejsze: jak przekuć tę wizję w rzeczywistość? Po 1918 roku kształtuje się nowy porządek – powstają instytucje i przepisy, które mają scalić państwo zjednoczone po latach zaborów. Polska jest różnorodna: zamieszkują ją ludzie różnych wyznań i narodowości, na ulicach słychać różne języki. Kraj odbudowuje się po wojnie, trwa modernizacja – w wielu domach pojawiają się wynalazki techniczne, rozwijają się miasta i przemysł. W życie społeczne wkracza na dobre kultura masowa, a wraz z nią nowe rozrywki: kino, kabarety, sport. Mimo sielankowego, barwnego obrazu dwudziestolecia, który wielu z nas ma w głowach, to też okres ogromnych nierówności – nie wszyscy korzystają z nowinek cywilizacyjnych, duża część społeczeństwa żyje w skrajnej biedzie. Dwudziestolecie jest znacznie bardziej skomplikowane, niż się na pozór wydaje.

  1. Opowieść przedmiotów

Aby lepiej zrozumieć ten okres, poszukiwane są przedmioty związane z życiem codziennym, historią społeczną, lokalnymi bohaterami oraz ważnymi wydarzeniami w okolicy, które są opowiadają o tym, jak budował się nowy kraj. Mogą to być między innymi: przedmioty wytwarzane w lokalnych zakładach i fabrykach, dawne fotografie i pocztówki, dokumenty pokazujące przemiany miejscowości, pamiątki związane z lokalnymi bohaterami itp.

  1. WYBÓR OBIEKTU
  2. STWORZENIE OPOWIEŚCI
  3. NAPISANIE ARTYKUŁU

Napisanie artykułu na stronę „Historia – poszukaj” to wyzwanie.

  1. OŻYWIENIE OBIEKTU

https://padlet.com/malgorzata_leszko/ug7j975wil10/wish/423379830

https://padlet.com/malgorzata_leszko/ug7j975wil10

Skip to content