Świętokrzyska #komórkomania dla Tomka – ZS Staszów

W dniach 3- 20 kwietnia 2018 r. na terenie Zespołu Szkół jest  prowadzona akcja rejestracji Dawców. 

Dnia 19 kwietnia 2018r. w Bibliotece Szkolnej miała miejsce  rejestracja dawców i pobór próbek.

Tam przy pomocy pań wolontariuszek Agaty Cyranowskiej, Justyny Pasternak, Joanny Gąsior i Edyty Utnik dokonano  rejestracji.

Podsumowanie: 47 zarejestrowanych dawców,

wśród nich uczniowie i nauczyciele naszej szkoły.

Dziękujemy bardzo za zainteresowanie i zaangażowanie! 

Zasady akcji:

  • Osoby pełnoletnie, odpowiednia waga ciała, wykaz chorób wykluczających dawcę.
  • Poświęć 5 minut, sprawdź czy możesz zostać potencjalnym dawcą szpiku i podejmij decyzję.
  • W pakiecie rejestracyjnym znajdziesz formularz oraz pałeczki do pobrania wymazu.
  • Wypełnij formularz, pobierz wymaz i odeślij pakiet na adres Fundacji.
  • Po przebadaniu przesłanych próbek i wprowadzeniu danych do bazy staniesz się aktywnym potencjalnym dawcą komórek macierzystych.
  • W zamian otrzymasz  także potwierdzenie rejestracji i Twoją kartę dawcy.

Informacje o akcji przekaż innym. Niech nasza akcja nabierze rozgłosu.

Prawdopodobieństwo znalezienia odpowiedniego Dawcy dla Pacjenta jest bardzo niskie. Im więcej potencjalnych dawców, tym więcej szans na życie dla chorych na nowotwory krwi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linki informacyjne:

 

 

SPRAWDŹ, CZY MOŻESZ ZOSTAĆ DAWCĄ KOMÓREK MACIERZYSTYCH.

Trzy kroki: 1. Rejestracja         2. Wymaz i formularz       3. W gronie potencjalnych Dawców

Świętokrzyska #komórkomania dla Tomka – ZS Staszów Read More »

„Bezpiecznie od startu” Sukces naszych uczniów w konkursie zakładów rzemieślniczych

 

W dniu  18 kwietnia 2018 r odbył się w Kielcach etap regionalny konkursu wiedzy o zasadach BHP dla uczniów zakładów rzemieślniczych.

Państwowa Inspekcja Pracy wraz ze Związkiem rzemiosła Polskiego w 2000 r. rozpoczęła organizację konkursu wiedzy o prawie pracy i bhp dla uczniów z zakładów rzemieślniczych pn. „Bezpiecznie od startu”. Konkurs przebiega w dwóch etapach:  regionalnym i ogólnokrajowym.  Celem konkursu jest popularyzowanie wiedzy z zakresu podstawowych przepisów prawnej ochrony pracy oraz zasad BHP wśród uczniów zawodu w rzemiośle. Adresowany jest do uczniów rzemiosła, czyli młodocianych pracowników zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego w zakładach rzemieślniczych oraz uczniów odbywających praktykę u rzemieślników.

Naszą szkołę reprezentowało dwóch uczniów Dawid Polniak z klasy III wzb i Wojciech Dzieciuch z klasy I wza.

Ogromnym sukcesem może pochwalić się Wojciech Dzieciuch, który w finale odpowiadał najlepiej, a w ogólnej klasyfikacji zajął 3 miejsce!

Serdecznie gratulujemy!

„Bezpiecznie od startu” Sukces naszych uczniów w konkursie zakładów rzemieślniczych Read More »

MATURALNE WARSZTATY MATEMATYCZNE W STASZICÓWCE

W dniu 12 kwietnia 2018r. w auli Zespołu Szkół odbyły się coroczne matematyczne warsztaty maturalne, zorganizowane przez Dyrektora szkoły
Pana Izydora Grabowskiego oraz nauczycieli matematyki. Zajęcia zgodnie z tradycją prowadziła Pani Danuta Pyrek – koordynator egzaminu maturalnego z matematyki w  województwie świętokrzyskim.

Zajęcia były prawdziwym maratonem, bo trwały cały dzień nauki szkolnej. Nad przebiegiem tych szczególnych zajęć czuwali również nauczyciele Staszicówki: Pani Beata Fąfara, Pani Małgorzata Kochanowska, Pani Iwona Fortuna, Pan Tomasz Dygulski, Pan Wiesław Mikus. Celem warsztatów była gruntowna powtórka z matematyki przed maturą dla wszystkich maturzystów. Zajęcia cieszyły się wielkim zainteresowaniem ze strony uczniów, którzy dzielnie zmagali się z różnorodnymi zadaniami. W murach naszej auli gościliśmy również klasę maturzystów z Liceum Ogólnokształcącego im. St. Wyszyńskiego. Sala wypełniona była po brzegi, a atmosfera wytężonej pracy wyczuwalna była przez cały czas. Pani Danuta Pyrek w bardzo jasny i dokładny sposób wyjaśniała rozwiązywane zadania i służyła pomocą każdemu uczniowi. Indywidualnych wyjaśnień udzielali również nauczyciele obecni na warsztatach. Uczniowie zmęczeni pracą, ale bardzo zadowoleni docenili starania Pani Pyrek oraz nauczycieli gorącym aplauzem na stojąco.

Wszystkim maturzystom życzymy zdania jak najlepiej egzaminu maturalnego, oraz dalszych sukcesów w nauce.

Za wszystkich mocno trzymamy kciuki!

MATURALNE WARSZTATY MATEMATYCZNE W STASZICÓWCE Read More »

,,Żywność jest bardzo cenna, warto nie marnować’’

 

Dniu 5 kwietnia odbyło się spotkanie z pracownikiem Kieleckiego Banku Żywności.
Tematem był problem marnotrawienia żywności w Polsce ale i na świecie. Uczniowie,którzy uczestniczyli w spotkaniu dowiedzieli się o sposobach planowania zakupów, przygotowywania potraw i właściwego ich przechowywania, gospodarowania produktami.
Prowadząca, pani Anna Mazur, opowiedziała o wszystkich przedsięwzięciach , akcjach i zasadach działania Banków Żywności. Zachęciła także młodzież do włączania się do akcji charytatywnych
i zbiórek żywności dla potrzebujących czyli do działalności wolontariackiej.

Młodzież naszej szkoły już od lat  włącza się do przedświątecznych zbiórek żywności,  z czego jesteśmy bardzo dumni.

 

 

 

,,Żywność jest bardzo cenna, warto nie marnować’’ Read More »

Kącik Rodzica

Depresja

Diagnoza depresji jest wbrew pozorom łatwa, chociaż ze względu na wielopostaciowość choroby, nie ma żadnego jednego testu, który stwierdzałby obecność depresji. Jednym ze źródeł pomocnym w rozpoznawaniu depresji jest czwarte wydanie Podręcznika diagnostyki i statystyki zaburzeń psychicznych (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition), w piśmiennictwie medycznym określane skrótowo jako DSM-IV. Wg DSM-IV do rozpoznania epizodu dużej depresji niezbędny jest co najmniej dwutygodniowy okres obniżonego nastroju lub też utraty zainteresowania wszystkimi niemal czynnościami i płynącym z nich przyjemnościom. Dodatkowo, w tym samym czasie, musi wystąpić pięć lub więcej spośród wymienionych niżej objawów:

  • depresyjny nastrój przez większość część dnia
  • zmniejszenie zainteresowań i zdolności do przeżywania przyjemności
  • wyraźny wzrost lub spadek wagi
  • bezsenność albo nadmierna senność
  • pogorszenie panowania nad ruchami ciała
  • wrażenie zmęczenia
  • poczucie własnej bezwartościowości i winy
  • spadek sprawności myślenia i koncentracji
  • powracające myśli o śmierci i samobójstwie

Warunkiem rozpoznania dystymii (przewlekła depresja nerwicowa wg DSM-IV) jest depresyjny nastrój utrzymujący się przez większą część dni w ciągu co najmniej dwóch tygodni. Dodatkowo muszą wystąpić nie mniej niż dwa z następujących objawów:

  • spadek lub wzmożoność apetytu
  • nadmierna senność lub bezsenność
  • poczucie zmęczenia lub braku energii
  • obniżone poczucie własnej wartości
  • trudności ze skupieniem uwagi albo podejmowaniem decyzji
  • poczucie beznadziejności

Depresja u adolescentów

Manifestacja objawów depresyjnych w okresie dojrzewania jest wyraźnie bogatsza niż w okresie dzieciństwa. W obrazie zaburzeń u młodzieży dominuje uczucie niepokoju, zmienność nastroju, anhedonia (brak lub utrata zdolności odczuwania przyjemności (zarówno zmysłowej, cielesnej jak i emocjonalnej, intelektualnej czy duchowej) i radości) oraz zachowania autoagresywne.

Bardzo ważne: W procesie diagnozy epizodu depresji u adolescentów należy uwzględnić możliwość występowania „drażliwości” zamiast „nastroju depresyjnego”. Większość populacji nastolatków doświadczających epizodu depresyjnego deklaruje obniżony nastrój.

Obniżony nastrój to ważne kryterium różnicujące depresję młodzieńcza do depresji osób dorosłych.

Według Antoniego Kępińskiego depresja okresu młodzieńczego może przyjmować jedną z czterech postaci:

  1. Postać apatyczno-abuliczna charakteryzuje się zaniedbaniami wyglądu zewnętrznego, unikaniem kontaktu społecznego, izolacją oraz brakiem jakiejkolwiek celowej aktywności.
  2. Postać rezygnacyjna przejawia się poczuciem pustki egzystencjalnej, brakiem sensu życia, zainteresowań, chęcią zakończenia cierpienia i próbami samobójczymi.
  3. Postać buntownicza przejawia się paradoksalnie nadmiarem energii w formie wybuchów złości, kłótliwością, ostentacyjnego lub biernego sprzeciwiania się ustalonym normom społecznym w domu i w szkole.
  4. Postać labilna jest najtrudniejszym do rozpoznania rodzajem depresji, ponieważ przejawia się częstą w okresie dorastania zmiennością emocjonalną, z okresami buntu, kończącymi się nasilonym poczuciem winy i żalu.

Dwie ostatnie formy depresji są szczególnie trudne do zdiagnozowania ze względu na paradoksalny obraz kliniczny objawów i podobieństwo symptomów do typowych cech okresu adolescencji. Szczególnie użyteczna dla rozumienia depresji dziecięcej, jest analiza zmian rozwojowych w zakresie symptomów depresyjnych.

 

Bibliografia

  • Bomba, J. (2004, 2005). Depresja młodzieńcza. W: I., Namysłowska, I. (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • Brzozowska, A., Wolańczyk, T. (2005). Zaburzenia nastroju u dzieci. W: T. Wolańczyk,
  • Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • Cierpiałkowska, L. (2006). Psychologia zaburzeń osobowości i zaburzeń lękowych.
    W: H. Sęk(red.), Psychologia kliniczna. T.2. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • Cierpiałkowska, L. (2004) (red.). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnieniaPoznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Hammen, C. (2006). Depresja. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP.
  • Popek, L. (2004, 2005). Inne zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym. W: I. Namysłowska, I. (red.), Psychiatria dzieci
    i młodzieży.
    Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • ICD-10 (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Kraków- Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Versalius”.
  • Rola, J. (2001). Depresja u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kącik Rodzica Read More »

Skip to content