Branżowa Szkoła

Dla klasy III WZA

Temat I: Zróżnicowanie stylistyczne języka polskiego.

Proponuje skupić się na tematach z zakresu poprawności językowej i kultury języka.Proszę o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi zróżnicowania stylistycznego polszczyzny str.146, 147 i wykonanie ćwiczeń: 1,2,3/148 oraz 5/149. Odpowiedzi zapisać w zeszytach. \

01.04.2020

Temat II: Styl urzędowy w polszczyźnie.

Cechy stylu str.150, do wykonanie ćwiczenia pod rozdziałem (odpowiedzi zapisać pod tematem w zeszycie).

08.04.2020

Temat III: Styl publicystyczny, gatunki publicystyczne. 

Cechy stylu str.154, do wykonania ćwiczenia pod rozdziałem (odpowiedzi zapisać w zeszycie).

15.04.2020

Temat IV: Cechy stylu naukowego. 

Cechy stylu str.158, do wykonania ćw.1 i 2 /158 do zapisania w zeszycie.

kontakt w razie pytań mailowy. kasian16@onet.pl

Przypominam,ze na Waszej grupie jest inf. dla uczniów,którzy rozpoczęli pod koniec marca kursy!!!! nalezy to przeczytać!!! Klaudia zamieszcza tam inf,które są dla WAs łatwiej dostepne.

przypominam o przesyłaniu prac domowych!!!!!

22.04.2020 i 29.04.2020

Temat:Refleksje na temat miłości i śmierci w wierszach Jana Twardowskiego

1.Miejsce Twardowskiego w dziejach literatury polskiej-notka biograficzna/dowolne źródło/

2.Miłosc w życiu człowieka -,,Śpieszmy nie …,,str.34:

-podmiot liryczny i adresat wiersza

-sytuacja liryczna w utworze

-srodki stylistyczne w utworze

3.Zalezność między przemijaniem a naszym stosunkiem do innych ludzi

4.Znaczenie sentencji: ,,Kochamy wciąż za mało i stale za późno,,

Praca domowa: Cwiczenie 4/35- do przesłania na maila.

Na przyszły tydzień czytamy ,,Con amore,,str.35

06.05.2020

Temat: Jacy jestesmy w swietle Con amore K.Berwinskiej.

1.Altruista i egoista-znaczenie terminów.

2.Bohaterowie utworu a postawa egoistyczna lub altruistyczna.

3.Uczucia,które towarzysza Ewie ,Andrzejowi i Grzegorzowi.

Pod tematem nalezy zrobic notatkę. Czekam na zaległe prace domowe.

Poniewaz 3 maja mielismy świeto narodowe ,proszę obejrzec film o Konstytucji 3 Maja.www.labiryntwiedzy.gwo.pl.

Oczywiście w ramach lekcji wychowawczej.

13.05.2020

Temat:Stanisław Wyspiański  i jego ,,WESELE,,

Dziś rozpoczynamy cykl zajęć o dramacie Wyspiańskiego pt Wesele.

Prosze obejrzeć [prezentacje o Wyspiańskim:

wyspianski

Prosze o przeczytanie   / wolnelektury.pl/katalog/lektura/plotka-o-weselu-wyspianskiego.html  /  Plotki o Weselu Tadeusza Boya –Zeleńskiego.  Na podstawie artykułu zapiszcie odpowiedzi na pytania ,które Klaudia zamieści na Waszej grupie.

20.05.2020

Temat: Rozmowy o Polsce w Weselu S. Wyspianskiego.

Czytamy tekst ze str.39

Panna Młoda to  chłopka Jadwiga Mikołajczykówna z Bronowic.

Pan Młody to inteligent z Krakowa Lucjan Rydel.

Poeta to Kazimierz Przerwa Tetmajer ,inteligent z Krakowa

Zastanówcie sie co oznaczja słowa poety ,,A to Polska własnie,,

W jakiej sytuacji znajdowali sie Polacy w r1900 roku? czy byliśmy wolnym narodem?Dlaczego Wesele to dramat narodowy Polaków?Czy chłopka i inteligent tak samo kochają Polske??

27.05.2020

Temat:Rozmowy inteligentów z chłopami w Weselu S. Wyspiańskiego.

Czytamy scene 1 aktu I, gdzie rozmawia Czepiec z Dziennikarzem.

Zapisujemy informacje dotyczace postaci:

kim jest Czepiec,kim jest Dziennikarz,o czym rozmawiaja,jak mówi o chłopach Dziennikarz?

Nie WYSYLAC!!!!

Odp zapiszcie pod tematem

WAZNE!!!! Na stronie szkoly informacje dotyczace konsultacji oraz wystawiania ocen.Prosze sie zapoznać z treścią komunikatu.

03.06.2020

Temat:Syntetyczne ujęcie spraw polskich w Weselu

1.Rozmowa Pana Młodego z Hetmanem

2.Wazne kwestie w rozmowie Dziennikarza ze Stanczykiem

3.Znaczenie symboli:

a/bronowicka chata

b/złoty róg

c/chochoł

17.06.2020

Temat:Synteza wiadomości o Weselu Wyspiańskiego.

BARDZO  PROSZE o przynoszenie do nauczycieli zaległych prac oraz OCEN z NAUKI ZAWODU !!!!

Konsultacje trwaja od 1 czerwca do  czerwca oraz 1 czerwca do 19 czerwca.ZAPRASZAM.

24.06.2020

Temat: O pismach uzytkowych raz jeszcze.

Przed Wami czas pisania podań,deklaracji,umów,cv  itd. proponuje jeszcze raz zerknąc do podrecznika,gdzie przypomnicie sobie zasady i reguły pism uzytkowych.Pamietajcie,ze zawsze mozna znaleźc wzory tych pism na google.

PRZYPOMINAM ekspedientkom,ze egzamin zawodowy odbedzie się w Ekonomiku,wg ustalonych wcześniej godzin!!!!! Prosze o sprawdzenie informacji!!!!!

WAZNE!!! Zakonczenie Roku Szkolnego i odbiór swiadectw w środe tj.24 czerwca 2020 o godz.13 przed budynkiem szkoły.Przychodzicie w maseczkach,rekawiczkach ,z własnym długopisem.Na swiadectwo nalezy przygotowac 5 zl. 

Prosze oddac ksiazki do biblioteki oraz przygotowac kluczyki od szafek do zwrotu.Jesli ktoś nie ma kluczyka nalezy uiścic oplate na portierni !!! Do zobaczenia w środe!!!

 

 

Klasa I WZAG

Proponuję na czas nauki on-line zwrócic uwage na zagadnienia językowo- gramatyczne .Pamietajcie ,ze to forma cwiczen i powtórzeń!!!

Temat I: Komunikacja językowa.

Podręcznik str.163-164.Zwróćcie uwage na terminy związane z komunikacją językowa i wykonajcie ćwiczenia utrwalające ten dobrze Wam znany temat/ćw.1 i 2/163.Zapiszcie odpowiedzi w zeszytach

31.03.2020 i 01.04.2020

Temat II i III: Akt mowy .

Zapiszcie w zeszytach terminy: nadawca,odbiorca,kod językowy,kanał komunikacyjny i wyjasnijcie je/str 164/.Następnie wykonajcie cw.1/165,5/166,6/167. Zastanówcie sie ,jakie bariery przeszkadzają dobrej komunikacji językowej??

07.04.2020 i 08.04.2020

Temat IV i V :Komunikacja interpersonalna w utworach literackich.

Weźcie pod uwagę dowolnie wybrane teksty, które dotychczas omawialiśmy na zajęciach w szkole/ np.bajki Krasickiego,Bogurodzicę czy Rotę/i zapiszcie schemat komunikacji językowej w zeszycie!!! Chętnym osobom sprawdzę prace  po powrocie do szkoły.

Przypominam o rectytacji ,,Pieśni Legionów,,- to tez po powrocie do szkoły!!!

Jeśli będziecie mieć pytania ,proszę o kontakt mailowy naukaonline2020 @ onet.pl lub na Waszej grupie. Do usłyszenia

15.04.2020

Temat:Podsumowanie wiadomości dotyczących oświecenia.

Proszę odp.na polecenia i zapisac je w zeszycie:

-co oznacza termin oświecenie

-jak nazywa się król ,który rządzi wtedy Polską

-co to jest racjonalizm?

-jaką problematyke podejmuje I,Krasicki w satyrze Pijaństwo?

-jakie wydarzenie łaczysz z data 1795 i 1797

prace domowe /NIE NOTATKI/ przeslijcie naukaonline2020@onet.pl

21.04.2020 i 22.04.2020

Temat:Sentymentalne spotkanie w utworze F. Karpińskiego ,,Laura i Filon,,

  1. Sentymentalizm jako kierunek w literaturze i sztuce/dowolne źródło/
  2. Cechy bohatera sentymentalnego: zakochany, wrażliwy,czuły,tęskniacy za ukochana, wywodzący sie z ludu, żyje wspomnieniami,zwiazany z otaczającą przyrodą.
  3. Laura i Filon- bohaterowie sielanki Karpińskiego/tekst na Google/
  4. Okoliczności spotkania zakochanych/miejsce,czas,przygotowanie do spotkania/
  5. Podstęp Filona wobec Laury i jego skutki.
  6. Reakcja Laury na postawę Filona.
  7. Relacje między zakochanymi.
  8. Znaczenie symbolicznych przedmiotów: maliny, warkocz trefiony, miejsce spotkania.

Praca domowa: Oceń zachowanie Filona wobec Laury. Dlaczego Filon zdecydował się na podstęp wobec ukochanej? uzasadnij swoją opinie.

Proszę prace przesłać na podanego wcześniej maila

28.04.2020

Temat:Historia Karusi bohaterki ballady ,,Romantycznośc,, A. Mickiewicza

1.Twórczosc A.Mickiewicza w dziejach literatury polskiej/str.46/

2.Ballada jako gatunek literacki.

3.Bohaterowie utworu: Karusia,gawiedź,starzec,Jasieniek

4.Postawa w/w bohaterów wobec Karusi/ jak ja traktuja,czy potrafia zrozumiec jej zachowanie,czy pomagaja jej?

5.Relacje bohaterki z Jasieńkiem-pamietajcie ,ze chłopak nie żyje a karusia nie moze pogodzic sie z jego śmiercia!!!!

6.Przesłanie wersu:,,miej serce i patrzaj w serce,,

29.04.2020

temat: Co to jest aluzja literacka?

Aluzja literacka to wyraźne i swiadome nawiązanie do innego tekstu, np.do powiesci,wiersza czy opowiadania.

Prosze ,przeczytajcie wiersz ze str.49,,Ballady i romanse ,,.Broniewskiego .

Wykonajcie cw.1/49 a nastepnie odpowiedzcie na pytania:

-jak ma na imię bohaterka utworu

-kogo szuka dziewczynka

-kiedy mają miejsce wydarzenia w utworze

-kto udziela Ryfce pomocy

-jak konczy się jej historia

Zapiszcie odpowiedzi w zeszytach

5.05.2020i 06.05.2020

Temat:Historia Jacka Soplicy- bohatera pana Tadeusza A.Mickiewicza.

tekst znajduje sie w podręczniku na str.50

Można tez obejrzec adaptacje filmowa eposu w rezyserii Andrzeja Wajdy.

1.Cechy epopei jako gatunku literackiego.

2.Młodosc Jacka Soplicy

3.Miłosc do Ewy Horeszkówny.

4. Konflikt bohatera ze Stolnikiem.

5.Czarna polewka i jej skutki dla Jacka.

6.Oklicznosci dramatycznej ucieczki Jacka Soplicy z Litwy.

7.Ks.Robak i jego związek z Soplicowem.

Spróbujcie zrobic krótka notatke do punktów.Ciąg dalszy historii bohatera za tydzien

12 i 13.05.2020

Temat: Działalnosc ks.Robaka na Litwie.

1.Okoliczności powrtou Jacka Soplicy na Litwe.

2.Dlaczego nowe imię ks.Robak?

3.Działalnosc ks.Robaka jako emisariusza .

4.Okoliczności postrzału księdza podczas bitwy w Soplicowie.

5.Rehabilitacja Jacka Soplicy po smierci.

 

https://www.youtube.com/watch?v=89AaXf3cdJw tu wysłuchacie Spowiedz Jacka Soplicy,by uzupełnic biografie bohatera.

Mozecie tez obejrzec fragm filmu A.Wajdy na you tubie Spowiedz Jacka Soplicy

Praca domowa dla osób,które chcą poprawić oceny!!!Cw.1/54

19.05.2020

Temat: Ocena postępowania Jacka Soplicy.

Soplica to bohater dynamiczny,jego postawa wobec problemów i postaci zmienia się,ewaluuje.

Zapiszcie pod tematem,jak zmienia się jego nastawienie wobec Stolnika Horeszki.

20.02.2020

Temat:Opis reprodukcji: M.Szyszko,,Spowiedz Soplicy,,

Reprodukcje znajdziecie na str.51 lub na google.Odpowiemy w zeszycie na pytania:

1.Kogo uchwycił na obrazie M.Szyszko?

2.W jakiej pozycji został uchwycony Jacek oraz Klucznik/ o czym to świadczy/

3.Jaki gest wykonuje leżący Soplica,o czym taki gest mówi? 

4.Jakie gesty wykonuja Sedzia/ten z lewej/ oraz Klucznik/ten z prawej/

4.Jaką informacje przekazuje umierajacy Soplica?

5.Okreslcie barwy, które dominuja na obrazie.

26.05.2020

Temat: Siła poetyckiego słowa- J.Słowacki Testament mój.

1.Miejsce Julisza Słowackiego w literaturze romantyzmu.

2.Znaczenie terminu testament.

3.Okloczności,w których powstaje wiersz.

4.Podmiot liryczny i jego adresaci.

5. Emocje towarzyszące osobie mówiacej.

Notatka w dowolnej formie .

27.05.2020.

Temat: Powtórzenie wiadomości o poznanych bohaterach romantycznych.

Romantyzm to epoka nieszczesliwych miłości,walki o niepodległość Polski,wielkich wedrówek bohaterów,wewnętrznego rozdarcia .Spróbujmy określic w/w kwestie u poznanych bobaterów: Karusi,Jacka Soplicy oraz podmiotu lirycznego wiersza Słowackiego.

Karusia a miłość .

Jacek a miłość.

Karusia a emigracja.

Jacek a emigracja.

Podmiot wiersza Słowackiego a ojczyzna.

Podmiot wiersza Słowackiego a wewnętrzna rozdarcie.

PRACA DOMOWA :Porównaj osobiste przezycia wybranych dwóch postaci romantyzmu.Pamiętajcie o kompozycji pracy,którą nalezy przesłac do 5 czerwca na adres: naukaonline2020@onet.pl.

Osoby,które maja wystarczajace liczbę ocen/3-4/ nie muszą pracy wysyłac.

02.06.2020 i 04.06.2020

Temat:Zagadnienia z kultury języka 

temat znajduje sie na str.172-176

Prosze o przeczytanie i wykonanie ćwiczeń/174 oraz 7/176

16.06,2020 i 18,06,2020

Temat: Rodzaje słowników i encyklopedii.

Słonik poprawnej polszczyzny

Słownik ortograficzny

Słownik wyrazów obcych

Słownik wyrazów bliskoznacznych

Encyklopedia PWN

Słownik frazeologiczny

Słownik synomimów

Słownik etymologiczny jezyka polskiego 

Waszym zadaniem bedzie wyjaśnic,czego mozemy z w/w słowników sie dowiedzieć.

23.06,2020

Temat: Ortograficzne potyczki.

25.06.2020

Temat: Podsumowanie pracy w kl I

 

 

 

 

Klasa I ELS/ ms Klasa P. Karoliny Napierały

Witajcie Panowie!! w tym szczególnym czasie spróbujmy powtorzyć kwestie językowe ,które zaproponowano w Waszym podręczniku.

 

Temat I i II:Formy i funkcje czasownika.

Wazne i dobrze Wam znane tresci znajdziecie na str.182. i 184.W ramach cwiczen wykonajcie ćw.1i2 str.183 oraz 5 str.185 i zapiszcie je w zeszycie.

01.04.2020 i 03.04.2020

Temat III i IV: Koniugacja ,czyli odmiana czasowników.

Każdy z WAS moze wybrac tekst z podręcznika/wg uznania/.Proszę znaleźć 5 czasowników i odmienić je wg schematu:

l.poj    /czas teraźn i przyszły/                          l.mn/czas teraźn i przeszły/

  1.                                                                       1.
  2.                                                                       2.
  3.                                                                       3. 

Zapiszcie odmiany w zeszytach przedmiotowych!!!

08.04.2020

Temat: Człowiek i jego dążenia-wiersz W. Szymborskiej ,,Sto pociech,,

Czytamy wiersz ze str.66

Wisława Szymborska-poetka,laureatka Literackiej Nagrody Nobla

-kim jest osoba ,która mówi w wierszu?

-jakie ludzie maja pragnienia?

-jakie ludzie maja potrzeby? proszę ,odpowiedziec na te pytania,odnosząc się do utworu Szymborskiej

-co to jest ironia??definicja str.67 

-kiedy ironicznie odnosimyy się do innych?

-puenta ,czyli podsumowanie-na czym polega w tym utworze? zapiszcie odp.w zeszytach

15.04.2020

Temat: Opowiesć o wygnaniu z raju- Ks. Rodzaju

1.Biblia jako Ksiega skladajaca się ze Starego i Nowego Testamentu.

2.Stary Testament czyli historia swiata i człowieka.

3.Zycie Adama i Ewy w raju.

Proszę,przeczytajcie frag.Ks.Rodzaju /str.68-70/ i wyjasnijcie terminy:

-eden,grzech pierworodny,zakazany owoc,rajskie życie,raj utracony

-ułozcie z podanymi wyzej wyrazeniami zdania

17.04.2020

Temat:Arcydzieło Michala Anioła jako nawiązanie do Ks. Rodzaju.

Prosze wyswietlic reprodukcje M.Anioła Grzech pierworodny /google/ i opisac to,co widzicie na nim.

Spróbujcie zrobic to wg schematu:co widze na 1 planie obrazu,kim sa ukazane postaci,w jakich pozach zostali uchwyceni,co wyrazaja ich twarze,gesty,jak wygladaja,w co sa ubrani itd

Nastepnie 2 plan wg schematu powyżej.Dodatkowo opiszcie kolorystyke,która dominuje na obrazie.Zdecydujecie w jaki sposób M.Anioł nawiazał do czytanego przez Was frag.Biblii/podr.str.68-69/

Swoje prace przeslijcie na maila www.naukaonline2020@onet.pl.Potraktujcie tę interpretacje obrazu jako pracę domową.

Prosze tez o przeczytanie tekstu K.Wasilewskiego,,Marsjanin,, /str.71-73/na zajęcia w przyszłym tyg

22.04.2020

Temat:Pochwała ludzkiej zaradności i siły,,Marsjanin,, R. Scotta

1.Człowiek a trudne i nieprzyjazne warunki.

2. Przyjaźń  , miłość ,pomoc jako elementy towarzyszące ludziom w życiu.

3.,,Marsjanin,, -miejsce filmu wśród innych o podobnej tematyce.

4. Bohater dzieła – sytuacje, w których go widzimy.

5.Postawa bohatera wobec dramatycznej sytuacji, w której nie znajduje.

6.Mocne strony filmu/wg autora tekstu/

Praca domowa: wyjaśnij termin RECENZJA

24.04.2020

Temat:Konflikty i ludzkie dążenia-podsumowanie.

1.Konflikt wartości  w odniesieniu do Antygony.

2.pragnienie wolności w Ks. Rodzaju.

3.znaczenie terminów: tragedia antyczna, epeisodion, katharsis, wina tragiczna, Biblia, grzech pierworodny, zakazany owoc.

Terminy wyjaśnijcie, zapisując je w zeszycie.Proszę skorzystać z podręcznika str.75

29.04.2020i 06.05.2020

Temat:Nieodmienne częsci mowy i ich znaczenie.

Dzis kształcenie jezykowe,które jest przypomnieniem zajęć ze szkoly podstawowej.Informacje sa w podreczniku na str.200-204.

Wyróżniamy nieodmienne częsci mowy:spójniki,przysłówki,przyimki,partykuły i wykrzykniki.

Korzystajac z podręcznika zapiszcie co to sa np.przysłówki,spójniki czy wykrzykniki.Nastepnie wykonajcie po dowolnym ćwiczeniu,które odniesie sie do nieodmiennych częsci mowy/tez z podręcznika/

08.05.2020

Temat: Co wiemy o Konstytucji 3 Maja?

Kazdy z WAS napisze notatke o waznym dla Polaków wydarzeniu,jakim bylo uchwalenie Konstytucji.

Przyblizcie okolicznosci tego faktu,ludzi,którzy w nim uczestniczyli,pozytywnych aspektów dla Polski i Polaków.

13.05.2020 i 15.05.2020 /2 godziny lekcyjne/

Temat:Hiob-człowiek cierpiący.

Czytacie fragmenty ks.Hioba str.86-86.

Odpowiadamy w zeszycie na pytania,które bedą przykladem notatki do tematu.

1.Kiedy powstała ks.Hioba?

2.W której części Bibli została zamieszczona?

3.Gdzie mieszkał Hiob i jakiej byl narodowości?

4.Jaki był Hiob ,zanim spotkało go nieszczęście?

5.Kto namówil Boga ,by poddac Hioba próbie?

6.Jakie nieszczęscia dotknęły bohatera?

7.Jak konczy się historia Hioba?

Kazdy z Was będzie miał swoje przemyslenia po przeczytaniu tego fragmentu Biblii.Pamietajcie,że Hiob cierpiał niewinnie,ze cierpienie było próbą jego wiary.Nigdy Hiob nie pytał Boga ,dlaczego został poddany tak strasznej próbie.Bohater uczy nas, jak z godnością znosic cierpienie.

20.05.2020

Temat: Średniowiecze- ogólna charakterystyka epoki.

1.Wieki średnie czyli historia między 5 a 15 wiekiem w Europie.

2.Terminy związane z epoką:teocentryzm, uniwersalizm,gotyk,styl romański,scholastyka/ prosze zobaczyc podrecznik str.174-175 i wyjasnic terminy w zeszycie

3.Wazne tamaty w dobie średniowiecza: wzorce osobowe,śmierc,religia.

Praca domowa: Wyjasnij ,dlaczego średniowiecze to epoka krzyża i miecza? prace wysyłamy : www.naukaonline2020@onet.pl do 27 maja br.Jest to ostatnia praca pisemna w tym roku szkolnym.

22.05.2020

Temat:Wyobrazenie śmierci w średniowieczu-prezentacja multimedialna.

Dziś oglądacie prezentacje,która przygotuje Was do kolejnych zajęc.smierc-w-sredniowieczu

Mozecie zapisac w zeszytach kwestie wazne.

27.05.2020 i 29.05.2020

Temat: średniowieczna wizja śmierci w Rozmowie Mistrza POlikarpa.

1.Czas i okoliczności powstania utworu/str.90/

2.Prośby Polikarpa skierowane do Boga.

3.Oklicznosci spotkania Polikarpa ze śmiercią.

4.Wyglad śmierci.

5.Emocje,które śmierc budzi w Polikarpie.

Tekst do w/w punktów  znajdziecie na str.90-91

6.Kogo odwiedza smierc?

7.Śmierc a status społeczny człowieka.

8.Okolicznosci spotkań smierci z ludzmi i zródła radosci smierci.

Tekst do pkt.6,7,8 znajdziecie na str.92

Forma notatki dowolna

03,06,2020 i 0.06.2020

Temat: Zdania pojedyncze w tekstach.

Podrecznik str.205-211

chetni wykonuja cw.8/210 10/211 11/211

17 i 19.06.2020

Temat: Rodzaje słowników i encyklopedii.

Słonik poprawnej polszczyzny

Słownik ortograficzny

Słownik wyrazów obcych

Słownik wyrazów bliskoznacznych

Encyklopedia PWN

Słownik frazeologiczny

Słownik synomimów

Słownik etymologiczny jezyka polskiego 

Waszym zadaniem bedzie wyjaśnic,czego mozemy z w/w słowników sie dowiedzieć.

24.06,2020

Temat: Ortograficzne potyczki.

26.06.2020

Temat: Podsumowanie pracy w kl I

 

 

 

 

 

 

 

cdn