Kącik Rodzica

Depresja

Diagnoza depresji jest wbrew pozorom łatwa, chociaż ze względu na wielopostaciowość choroby, nie ma żadnego jednego testu, który stwierdzałby obecność depresji. Jednym ze źródeł pomocnym w rozpoznawaniu depresji jest czwarte wydanie Podręcznika diagnostyki i statystyki zaburzeń psychicznych (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition), w piśmiennictwie medycznym określane skrótowo jako DSM-IV. Wg DSM-IV do rozpoznania epizodu dużej depresji niezbędny jest co najmniej dwutygodniowy okres obniżonego nastroju lub też utraty zainteresowania wszystkimi niemal czynnościami i płynącym z nich przyjemnościom. Dodatkowo, w tym samym czasie, musi wystąpić pięć lub więcej spośród wymienionych niżej objawów:

  • depresyjny nastrój przez większość część dnia
  • zmniejszenie zainteresowań i zdolności do przeżywania przyjemności
  • wyraźny wzrost lub spadek wagi
  • bezsenność albo nadmierna senność
  • pogorszenie panowania nad ruchami ciała
  • wrażenie zmęczenia
  • poczucie własnej bezwartościowości i winy
  • spadek sprawności myślenia i koncentracji
  • powracające myśli o śmierci i samobójstwie

Warunkiem rozpoznania dystymii (przewlekła depresja nerwicowa wg DSM-IV) jest depresyjny nastrój utrzymujący się przez większą część dni w ciągu co najmniej dwóch tygodni. Dodatkowo muszą wystąpić nie mniej niż dwa z następujących objawów:

  • spadek lub wzmożoność apetytu
  • nadmierna senność lub bezsenność
  • poczucie zmęczenia lub braku energii
  • obniżone poczucie własnej wartości
  • trudności ze skupieniem uwagi albo podejmowaniem decyzji
  • poczucie beznadziejności

Depresja u adolescentów

Manifestacja objawów depresyjnych w okresie dojrzewania jest wyraźnie bogatsza niż w okresie dzieciństwa. W obrazie zaburzeń u młodzieży dominuje uczucie niepokoju, zmienność nastroju, anhedonia (brak lub utrata zdolności odczuwania przyjemności (zarówno zmysłowej, cielesnej jak i emocjonalnej, intelektualnej czy duchowej) i radości) oraz zachowania autoagresywne.

Bardzo ważne: W procesie diagnozy epizodu depresji u adolescentów należy uwzględnić możliwość występowania „drażliwości” zamiast „nastroju depresyjnego”. Większość populacji nastolatków doświadczających epizodu depresyjnego deklaruje obniżony nastrój.

Obniżony nastrój to ważne kryterium różnicujące depresję młodzieńcza do depresji osób dorosłych.

Według Antoniego Kępińskiego depresja okresu młodzieńczego może przyjmować jedną z czterech postaci:

  1. Postać apatyczno-abuliczna charakteryzuje się zaniedbaniami wyglądu zewnętrznego, unikaniem kontaktu społecznego, izolacją oraz brakiem jakiejkolwiek celowej aktywności.
  2. Postać rezygnacyjna przejawia się poczuciem pustki egzystencjalnej, brakiem sensu życia, zainteresowań, chęcią zakończenia cierpienia i próbami samobójczymi.
  3. Postać buntownicza przejawia się paradoksalnie nadmiarem energii w formie wybuchów złości, kłótliwością, ostentacyjnego lub biernego sprzeciwiania się ustalonym normom społecznym w domu i w szkole.
  4. Postać labilna jest najtrudniejszym do rozpoznania rodzajem depresji, ponieważ przejawia się częstą w okresie dorastania zmiennością emocjonalną, z okresami buntu, kończącymi się nasilonym poczuciem winy i żalu.

Dwie ostatnie formy depresji są szczególnie trudne do zdiagnozowania ze względu na paradoksalny obraz kliniczny objawów i podobieństwo symptomów do typowych cech okresu adolescencji. Szczególnie użyteczna dla rozumienia depresji dziecięcej, jest analiza zmian rozwojowych w zakresie symptomów depresyjnych.

 

Bibliografia

  • Bomba, J. (2004, 2005). Depresja młodzieńcza. W: I., Namysłowska, I. (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • Brzozowska, A., Wolańczyk, T. (2005). Zaburzenia nastroju u dzieci. W: T. Wolańczyk,
  • Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • Cierpiałkowska, L. (2006). Psychologia zaburzeń osobowości i zaburzeń lękowych.
    W: H. Sęk(red.), Psychologia kliniczna. T.2. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • Cierpiałkowska, L. (2004) (red.). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnieniaPoznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Hammen, C. (2006). Depresja. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP.
  • Popek, L. (2004, 2005). Inne zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym. W: I. Namysłowska, I. (red.), Psychiatria dzieci
    i młodzieży.
    Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • ICD-10 (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Kraków- Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Versalius”.
  • Rola, J. (2001). Depresja u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kącik Rodzica Read More »

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu. PatrioTYzm. Zmieniasz Polskę

W dniu 5 kwietnia 2018 r. w w naszej szkole odbyły się pierwsze warsztaty Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu dla klasy II a i II s LO prowadzone przez koordynatora Konrada Wybulta.

Wsparcie Klubu Jagiellońskiego i  Fundacji PKO Bank Polski pozwala zaangażować młodzież w naukę zasad samorządności i demokracji. Akademia jest  jedną z największych kuźni młodzieżowych projektów społecznych i inkubator przyszłych elit. Pracuje dla dobra Polski i tej samej postawy uczy młodzież: profesjonalnie i praktycznie, na poważnie i z uśmiechem.

Łącząc tradycję z nowoczesnością realizuje trzy ścieżki działalności: pielęgnuje kulturę pamięci, przygotowuje do samorządności i promuje patriotyzm gospodarczy.

Z sukcesem zachęca uczestników, aby przeszli od narzekania do działania.

Warsztaty Parlament 2.0. Podczas nich uczniowie wcielają się w role  posłów pięciu fikcyjnych ugrupowań. Negocjacje między partiami mają doprowadzić do powołania Rządu, uchwalenia budżetu i rządzenia w obliczu zmieniającej się rzeczywistości. Kluczowe jest tu znaczenie mediów.

Moje miasto 2.0. W trakcie symulacji uczestnicy przygotują strategię rozwoju swojej gminy, a następnie wcielają się w role radnych miejskich i wybierają prezydenta/burmistrza, który wraz z Radnymi ma wypracować konsensus..W drugiej części uczniowie starają się zrealizować projekt społeczny.

Wielki Finał Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu odbędzie się w Warszawie  w czerwcu 2018 r. Będzie to również konkurs o Nagrodę Ekspertów i Nagrodę Politokon Ekspert.

https://www.facebook.com/AkademiaNP/?hc_ref=ARRWF0Z0AISq2oIObjYY4fy_LHPPnuBRIow7lgHdcEbRpsHvnWhCiObIwBDrZWM7FNQ&fref=nf

 

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu. PatrioTYzm. Zmieniasz Polskę Read More »

„ Mój zawód – moja przyszłość ”

„ Mój zawód – moja przyszłość ” to tytuł przewodni konkursu filmowego zorganizowanego przez Kuratorium Oświaty w Kielcach i Wojewodę Świętokrzyskiego we współpracy z TVP 3, Targami Kielce, PFRON oraz Specjalną Strefą Ekonomiczną „ Starachowice ”. Cele, które przyświecały tej inicjatywie to: promocja i przybliżenie specyfiki  kształcenia oraz wykonywania pracy w wybranych zawodach oraz zachęcenie uczniów do świadomego planowania ścieżki edukacyjno – zawodowej. Patronat medialny nad całością tych wydarzeń objęła TVP 3. Uroczyste rozstrzygnięcie konkursu miało miejsce   21 marca 2018 roku w Centrum Kongresowym Targów Kielce.
Finał konkursu był bardzo korzystny dla naszej szkoły, bowiem film przygotowany przez Cypriana Kozaka z II Ti oraz Mateusza Basińskiego z III Ti pod kierunkiem  pana Andrzeja Stawińskiego zajął  I miejsce.
Praca naszych uczniów dzięki oryginalnemu scenariuszowi  i ciekawym ujęciom zyskała  uznanie w oczach jury spośród 40 prac od 71 uczniów z ponad 30 szkół z całego województwa . W podsumowaniu Kurator pan Kazimierz Mądzik zaznaczył: Chcemy żeby to szkolnictwo zawodowe się odrodziło, temu służą te filmy, chcemy wykorzystać je w celu promowania szkolnictwa zawodowego, ale mamy nadzieję, że szkoły, które je nagrały,  też wykorzystają je do promocji własnych placówek.
To kolejny sukces naszych uczniów i naszej Staszicówki. Gratulujemy.
Andrzej Stawiński

„ Mój zawód – moja przyszłość ” Read More »

Źle pisać i pisać znaczy krzywdzić swoja mową tych , którzy ją budowali – Janusz Korczak

21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego . Pamiętaliśmy o tym święcie i uczciliśmy  je  potyczkami językowymi , czyli  Turniejem norm i form,  a także dyktandem- o tytuł  Mistrza Ortografii. Po raz pierwszy, w ortograficznym quizie on-line, wzięli udział uczniowie klas zawodowych. W ortograficznych i językowych  zmaganiach uczestniczyła  również młodzież ucząca się  w technikum i liceum. Poza znajomością reguł ortograficznych uczniowie  musieli  się wykazać sporą wiedzą zakresu poprawnego                            i sprawnego mówienia i pisania . Poprawne oznacza oczywiście zgodne z przyjętymi wzorami językowymi, a także wzorcami stylistycznymi . Dni Języka Polskiego  stały się pretekstem do refleksji na temat kondycji  współczesnej polszczyzny . Bardzo często Polacy kaleczą  język  używając np. takich form jak- poszłem  zamiast poszedłem , włanczam zamiast włączam,  w każdym bądź razie zamiast w  każdym razie lub bądź co bądź. Wynika to  nieznajomości  lub lekceważenia  obowiązujących norm i form  użytkowników języka. Dlaczego powinniśmy mówić i pisać poprawnie ? Przede wszystkim poprawne posługiwanie się polszczyzną ułatwia komunikację interpersonalną.  Decyduje też o tym , czy postrzegamy drugiego człowieka jako kulturalnego , czy raczej jako osobę ubogą duchowo, taką , która ma mocno zawężone horyzonty myślowe .

Obchody Dni  Języka Ojczystego stały się w Staszicu  imprezą cykliczną.  W roku jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości,  taka tematyka wpisuje się                    w rocznicowe obchody. O naszej tożsamość narodowej nie tylko decyduje historia , ale pielęgnowanie przez całe pokolenia pięknej  polszczyzny.

Finaliści szkolnego konkursów reprezentowali Zespół Szkół w Powiatowym Konkursie Wiedzy  o Języku w ramach Jubileuszu 100-lecia Liceum Ogólnokształcącego im. ks. kard. Stefana  Wyszyńskiego w Staszowie .Uczniowie Ada Banasiewicz , Patryk Sałata i Mateusz Wójcik zajęli zaszczytne  II miejsce. Wzięli również udział w XII Wojewódzkim Turnieju Norm i Form we Włoszczowie, godnie reprezentując naszą szkołę.  Ada Banasiewicz i Patryk Sałata zajęli III miejsce w Turnieju norm i form. Tytuł Mistrza Ortografii przypadł uczniom klas pierwszych : Elizie Czapli z klasy I a LO ( I miejsce ), Adrianowi Bąkowi z klasy I Ti( II Miejsce) i Bartłomiejowi Szlufikowi z klasy II Ti.

Zwycięzcom gratulujemy!!!

Źle pisać i pisać znaczy krzywdzić swoja mową tych , którzy ją budowali – Janusz Korczak Read More »

Skip to content