Piernikowe love, czyli co ma piernik do Torunia

Z projektem “Poznaj Polskę”  w kolejnych atrakcyjnych miejscach. Tym razem była to Łódź, Toruń i Bydgoszcz. Uczniowie Zespołu Szkół  na trzydniowym zwiedzaniu centrum Polski. Pod opieką pań Edyty Utnik, Anny Tęczy i pana Andrzeja Balickiego młodzież odkrywała uroki starych miast. Mają one swój urok i historyczne piękno.

Mimo już chłodnej pogody w dniach 16-18  listopada 2022r., miała miejsce nasza wycieczka.

Rankiem przejechaliśmy do Łodzi, tam rozpoczęliśmy od łódzkiego ZOO , gdzie weszliśmy do nowej atrakcji – ORIENTARIUM. Orientarium to najnowocześniejszy w Europie pawilon poświęcony faunie i florze Azji Południowo Wschodniej. Budynek, wybiegi i woliery zajmują powierzchnię prawie 10 boisk piłkarskich. Zastosowane rozwiązania pozwalają utrzymywać zwierzęta na dużych przestrzeniach w połączeniu z innymi gatunkami i w urozmaiconym środowisku. Zwiedzający  mogą obserwować mieszkańców Orientarium z trzech perspektyw: podwodnej, lądowej oraz z góry. W Orientarium mieszka 35 gatunków zwierząt lądowych oraz 180 gatunków ryb.

Po kilku godzinach dotarliśmy  do słynnej Manufaktury – centrum handlowo – rozrywkowego na terenie dawnego kompleksu fabrycznego Izraela Poznańskiego. Po czasie na zakup pamiątek udaliśmy  się na spacer po Łodzi z przewodnikiem. Łódź to miasto wyjątkowe, pełne kontrastów oraz ciekawostek. W trakcie spaceru byliśmy  m.in. na słynnej ulicy Piotrkowskiej, zobaczyliśmy słynną Manufakturę oraz tereny Księżego Młyna, czyli królestwa XIX wiecznego przemysłowca Karola Scheiblera, przeszliśmy tutejszą Aleją Gwiazd.  Popołudnie spędziliśmy w  „EC1 Łódź – Miasto Kultury”.  Jest to zrewitalizowany i rozbudowany kompleks, który pełni funkcje kulturalno-artystyczne oraz edukacyjne. To multimedialne, interaktywne centrum nauki i techniki zaprasza do korzystania z trzech ścieżek edukacyjnych, czyli stałych wystaw i ekspozycji: ścieżki energetycznej, ścieżki historii cywilizacji i nauki, ścieżki „Mikroświat – Makroświat”.  W Łodzi również mieliśmy pierwszy nocleg.

Drugiego dnia po wykwaterowaniu z hotelu przemierzyliśmy kolejne kilometry, by dotrzeć  do Torunia. Juz z daleka miasto pokazało swój wiekowy charakter. Toruń od dawien dawna nosi miano “pierniczanego grodu”, a historia miasta na zawsze została związana z owym specjałem. Nic więc dziwnego, że spacerując po mieście co krok napotykaliśmy  nawiązania do tego smakołyku. Spacer po mieście Mikołaja Kopernika w towarzystwie lokalnego przewodnika był niezwykle ciekawy i fascynujący. Zobaczyliśmy m.in. Krzywą Wieżę, gdzie każdy sprawdzał czy naprawdę jest krzywa; Fontannę Flisaka oraz gotycki Kościół Mariacki. Po południu zameldowaliśmy się w  Muzeum Piernika, gdzie mieliśmy okazję sami przygotować pierniki! Panie  prowadzące wprowadziły nas w tajniki poszczególnych składników na najbardziej tradycyjne pierniki. A w sklepiku firmowym  mogliśmy zakupić pachnące, wyśmienite i artystycznie dekorowane pierniczki.

W programie kolejnego dnia była Bydgoszcz – miasto, które nie bez przyczyny jest określane jako: „Polska Wenecja i Amsterdam w jednym”. Podczas spaceru z przewodnikiem zobaczyliśmy  m.in. Wyspę Młyńską, Wenecję Bydgoską, Stary Rynek, Katedrę Bydgoską, Most Staromiejski oraz Stary Port z figurą Przechodzącego przez rzekę. Przechodząc przez miasto obserwowaliśmy przygotowania do rozpoczynającego się Jarmarku Świątecznego. Przywitała nas ogromna choinka i kolorowe lampiony, w powietrzu czuć było smaczne potrawy. Na koniec został nam jeszcze do zwiedzenia jedyne w swoim rodzaju Muzeum Mydła i Historii Brudu. Muzeum to miejsce dla osób w każdym wieku. Na początku wizyty każdy wykonał swoje własne mydełko, które zabrał do domu. Podczas mydlanych warsztatów zwiedzający mogli wybrać kolor, aromat oraz dodatki do mydła.

Po zakończonych warsztatach grupa  zwiedzała Muzeum z przewodnikiem. Młodzież  w skupieniu poznawała  5000 lat historii higieny człowieka, dowiadując się, jak ludzie dbali o siebie w danym okresie historycznym.

Po takich atrakcjach podróż do domu upłynęła nam  na oglądaniu pamiątkowych zdjęć i smakowaniu pierniczków.

To była prawdziwie interesująca wyprawa, polecamy wszystkim taką przygodę .