Mężczyzna stoi i przemawia do publiczności; historyczny obraz wyświetlany z tyłu. Trzy siedzące osoby słuchają uważnie.

Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”

W dniu 1 marca 2019 roku uczniowie klas drugich technikum w  Zespole Szkół im. Stanisława Staszica w Staszowie, zostali zaproszeni na prezentację historyczną z okazji Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Celem prezentacji było pogłębienie wiedzy uczniów naszej szkoły w kierunku historii naszego kraju, powiatu czy miasta – Staszów, a także oddanie czci Bohaterom Narodowym.

Szkolny chór odśpiewał pieśni patriotyczne
Uczniowie z zainteresowaniem uczestniczyli w spotkaniu

Spotkanie zostało zorganizowane oraz przeprowadzone przez v-ce dyrektora Pana Sławomira Maja oraz ks. Sylwestra Gawła. Uczniowie mieli zaszczyt poznać zaproszonych gości specjalnie na to spotkanie, którzy mieli bezpośredni kontakt z osobami należącymi do ,,Wyklętych”, a także posłuchać niezwykle ciekawych historii. Wysłuchali również piosenek wykonanych przez chór szkolny i wierszy wyrecytowanych przez uczniów naszej szkoły, autorstwa jednej z zaproszonych Pań. Meritum spotkania stanowiła  prelekcja wygłoszona przez dr S. Maja, której tematem było ,,Młode Wojsko Polskie” i grupa ,,Mnicha” jako przykład działalności młodzieżowych organizacji niepodległościowych na Ziemi Staszowskiej.

Zaproszeni goście

Wśród świadków ,,żywej historii” gościła była nauczycielka naszej szkoły  – Pani Jolanta  Chmurowska, a także Pani Ewa Machalska oraz Pani Irmina Głodkiewicz. Panie opowiadały uczniom historie z ich młodych lat, które w dużym stopniu wpłynęły na życie bliskich im osób. Zestawienie wiekowe uczniów z osobami które ową historię tworzyły, wywarło zarówno na uczniach jak i na osobach zaproszonych wielkie emocje, co dało się zauważyć na ich twarzach. Historia przedstawiona podczas spotkania, poruszyła nie jedno serce uczestników, a zarazem dała świadectwo na to, że młodzież w dzisiejszych czasach nie jest obojętna na dzieje Narodu Polskiego, co dało wyraz w gromkich brawach oraz łzach w oczach niejednego ucznia. Zwieńczeniem  spotkania było złożenie kwiatów, wspólna modlitwa oraz zapalenie zniczy na grobie ś.p.  Ludwika Machalskiego ps. „Mnich”.

uroczyste złożenie kwiatów na grobie ś.p. Ludwika Machalskiego

Przygotowała Julia Maćkowska, uczennica kl. 2Tb

Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” Zobacz więcej »

Chmura słów z napisem „Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego” w różnych językach na jasnym tle.

21 lutego – Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Polszczyzna jest piękna,

ponieważ szeleści,

jak jesienne liście,

skrzypi jak mróz zimową porą ,

świszczy jak  wiosenny wiatr,

ale i tak  rozgrzewa nas, niczym lato,

ortografią i interpunkcją !

21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. To coroczne święto zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku. Język polski sprawia wiele kłopotów nie tylko obcokrajowcom, ale i Polakom z dziada pradziada. Dzień Języka Ojczystego, to  świetny pretekst do tego, by sprawdzić, co wiemy o naszym języku.

Narodziny polszczyzny.

Dawno, dawno temu, bo w piątym i czwartym tysiącleciu p.n.e., między Europą Środkową a Azją Centralną żyły plemiona mówiące językiem, po którym nie zostały żadne ślady w piśmie. Język ten nazywamy praindoeuropejskim. Zdecydowana większość języków europejskich ma więc wspólnego przodka.

Prajęzyk z pewnością istniał i nie ma co do tego wątpliwości. Nie bez powodu polski wyraz noc może utożsamiać się z angielskim night, niemieckim Nacht, francuskim nuit, szwedzkim natt, łacińskim nox czy litewskim naktis. Wszystkie pochodzą najprawdopodobniej od praindoeuropejskiego wyrazu *nókwts.

W czwartym tysiącleciu p.n.e. wskutek wędrówek plemion język praindoeuropejski uległ zróżnicowaniu.

Powstały dialekty, z których rozwinęły się osobne języki, m.in. pragrecki, praitalski, pragermański czy prabałtosłowiański, który później rozpadł się na prabałtycki   i prasłowiański. Ludy zasiedlające tereny od Bałtyku po Karpaty i od Odry po Bug, mówiące po prasłowiańsku, rozpoczęły wędrówki na wschód i południe. Zaczęły mówić po swojemu, dlatego też wyodrębniły się języki zachodniosłowiańskie, wschodniosłowiańskie i południowosłowiańskie. Uporządkujmy je:

  • zachodniosłowiańskie: polski, czeski, słowacki, łużycki  (dolnołużycki i górnołużycki), kaszubski oraz wymarłe: połabski, pomorski, słowiński;
  • wschodniosłowiańskie: ukraiński, białoruski i rosyjski;
  • południowosłowiańskie: serbski, chorwacki, słoweński, bułgarski, macedoński.

im jednak powstały języki zachodniosłowiańskie, zespół zachodniosłowiański rozbił się na trzy dialekty – czesko-słowacki, łużycki i lechicki. Do tej ostatniej grupy należało wiele plemion zamieszkujących tereny Wielkopolski, Śląska, Małopolski, Mazowsza: Bobrzanie, Dziadoszanie, Lędzianie, Opolanie, Polanie, Ślężanie, Wiślanie. Plemiona te zjednoczyli Piastowie. Kluczową rolę w rozwoju polszczyzny odegrało zatem kształtowanie się polskiej państwowości.

Podsumowując, język polski wywodzi się z języka praindoeuropejskiego i powstał z zachodniego wariantu języka prasłowiańskiego, z dialektu lechickiego.

Jak to dumnie brzmi! Ale to nie wszystko! Polszczyzna przez ostatnie 1000 lat wciąż ewoluowała. Niejeden współczesny uczeń głowił się nad tekstami średniowiecznymi, próbując cokolwiek z nich zrozumieć. Im tekst starszy, tym więcej trudności nam nastręcza. A to słownictwo się zmieniło, a to formy gramatyczne. Historycy języka polskiego wyróżniają cztery okresy rozwoju polszczyzny:

  • staropolski – między czasami najdawniejszymi a początkiem wieku XVI,
  • średniopolski – od wieku XVI do drugiej połowy XVIII,
  • nowopolski – do 1939 r.,
  • współczesny – po 1939 r.

( polszczyzna.pl)

Należy jednak pamiętać, że język polski należy pielęgnować i poprawnie się nim posługiwać również przez pozostałe dni w roku. W związku z tym przygotowaliśmy dla Was quiz, w którym możecie sprawdzić swoją wiedzę ze znajomości języka polskiego.

Quiz ortograficzno-fleksyjny! Część 1
Quiz ortograficzno-fleksyjny! Część 2
Quiz interpunkcyjny – gdzie postawić przecinek, a gdzie kropkę? Część 1
Quiz interpunkcyjny – gdzie postawić przecinek, a gdzie kropkę? Część 2

21 lutego – Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego Zobacz więcej »

Grupa żołnierzy w mundurach maskujących stoi w szyku trzymając karabiny podczas ceremonii.

Uczniowie „Staszicówki” w Centrum Przygotowań do Misji Zagranicznych

W dniu 14 listopada 2018 r. uczniowie „Staszicówki” wzięli udział w wycieczce przedmiotowej do Centrum Przygotowania do Misji Zagranicznych na kieleckiej Bukówce. Wycieczka związana była z 100 Rocznicą Odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali informacji o misjach zagranicznych

W Sali odpraw im. gen. broni Tadeusza Buka uczniowie zostali zapoznani z funkcjonowaniem X Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej i warunkami, które kandydat musi spełnić, aby zostać żołnierzem OTK.

Nauczyciel Zespołu Szkół pan Mirosław Ramos podziękował za profesjonalne przyjęcie grupy naszych uczniów

    W Sali tradycji szef Sekcji Wychowawczej Centrum Pan major Andrzej Szostak zapoznał uczniów z problematyką cywilnych i wojskowych misji zagranicznych, w których brali udział dziennikarze i żołnierzy szkoleni w kieleckim Centrum. Uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli dostępne w gablotach pamiątki i eksponaty z różnych misji.

Pamiątkowe zdjęcie na tle wojskowego śmigłowca

    Na jednym z placów uczniowie naszej Szkoły mogli zapoznać się z wyposażeniem jednostki, tzn. bronią strzelecką piechoty oraz pojazdami bojowymi i rozminowania, które są wykorzystywane w trakcie trwania misji wojskowych.

Prezentacja broni zrobiła duże wrażenie na uczniach

    Pamiątkowe zdjęcia potwierdzają duże zainteresowanie uczniów tego rodzaju tematyką.

Tekst Mirosław Ramos, zdjęcia uczniowie „Staszicówki”

Uczniowie „Staszicówki” w Centrum Przygotowań do Misji Zagranicznych Zobacz więcej »

Grupa osób w strojach formalnych, trzymających certyfikaty, stojących w pomieszczeniu zamkniętym, w tle widać transparenty i herb.

Gratulacje dla stypendystów ze „Staszicówki”

W środę 6 lutego br., w siedzibie Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach, odbyła się uroczystość wręczenia stypendiów Prezesa Rady Ministrów uczniom, którzy w minionym roku szkolnym uzyskali najlepsze wyniki w nauce. Stypendia wręczyli: świętokrzyski wicekurator oświaty Katarzyna Nowacka oraz pełnomocnik wojewody świętokrzyskiego Wiktor Kowalski, którzy pogratulowali wszystkim uczniom doskonałych wyników w nauce.

Wręczenie stypendiów ( 4 od prawej Tomasz Złotnik, obok Ada Banasiewicz)

Wśród laureatów  znaleźli się także nasi uczniowie: Ada Banasiewicz z II Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół im. Stanisława Staszica oraz Tomasz Złotnik z Technikum Zespołu Szkół.

Wśród zaproszonych gości byli m.in.: przedstawiciele władz wojewódzkich i powiatowych z terenu województwa świętokrzyskiego, pedagodzy oraz rodzice nagrodzonych uczniów. Starostwo Powiatowe w Staszowie reprezentował wicestarosta Leszek Guzal oraz naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w Starostwie staszowskim Tadeusz Kardynał, którzy gratulując uczniom dotychczasowych wyników, życzyli dalszych sukcesów w nauce.   

Życzymy dalszych sukcesów. Gratulacje!!!

Gratulacje dla stypendystów ze „Staszicówki” Zobacz więcej »

Zagraniczne praktyki zawodowe uczniów Zespołu Szkół im. S. Staszica w Staszowie.

2018/2019 r. Malaga, Hiszpania

    Po raz kolejny uczniowie „Staszicówki” realizowali swoje praktyki zawodowe w Hiszpanii. Młodzież kształcąca się na kierunkach technik informatyk oraz technik pojazdów samochodowych miała możliwość wziąć udział w projekcie finansowanym ze środków Unii Europejskiej. Praktyki zawodowe uczniów technikum, to element obowiązkowy w programie nauczania dla zawodu. Stanowią one uzupełnienie wiedzy nabywanej w trakcie zajęć teoretycznych prowadzonych w szkole. Realizacja praktyk w ramach stażu zagranicznego stanowi dużą wartość dodaną, uzyskiwaną przez poznanie zagranicznych standardów branżowych oraz zasad organizacji europejskich przedsiębiorstw. Staż zagraniczny daje możliwość pracy w międzynarodowym zespole i poznania specjalistycznego słownictwa zawodowego w języku angielskim. Praktyka w zagranicznym zakładzie pracy jest więc nie tylko doskonaleniem kwalifikacji zdobytych w szkole, ale ich poszerzeniem o poszukiwane na rynku pracy umiejętności dodatkowe, jak znajomości języka angielskiego, obycie kulturowe i obyczajowe a także szeroko pojęte kompetencje społeczne. Aby móc wziąć udział w wyjeździe, młodzież musiała przejść proces rekrutacji, który zakończył się wyłonieniem 15 uczestników projektu o najwyższej średniej ocen, frekwencji i najlepszej znajomości języka angielskiego. Szansa wyjazdu na zagraniczne praktyki zawodowe, jest więc dodatkową motywacją do systematycznej nauki, uzyskiwania coraz lepszych wyników nauczania i nauki języków obcych. Wyjazd na praktyki poprzedziło odpowiednie przygotowanie językowe, kulturowe i pedagogiczne. Przez cztery tygodnie nasi uczniowie odbyli praktyki oparte o opracowany harmonogram praktyk zawodowych, według którego realizowano zadania zgodnie z podstawą programową dla każdego zawodu. Czas wolny od zajęć objętych planem praktyk, wykorzystywany był na realizację wycieczek turystyczno-kulturowych. Po zakończonych praktykach zawodowych uczestnicy uzyskali europejski certyfikat. Zyskali też duże doświadczenie w związku z zawodem, którego uczą się w szkole. Jest to ważne osiągnięcie w kontekście ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ucznia.

 

Tekst: Maria Usowska,

zdjęcia :Tatiana Cebula

Zagraniczne praktyki zawodowe uczniów Zespołu Szkół im. S. Staszica w Staszowie. Zobacz więcej »